Connect with us

PRIVREDA

Prevoznici brže i jeftinije stižu do odredišta

Objavljeno

 


Prevoznici

SARAJEVO – Spoljnotrgovinska komora (STK) BiH je pronašla privremeno rješenje za izdavanje elektronske tranzitne deklaracije, odnosno T-obrasca, zahvaljujući kojem će prevoznici iz BiH mnogo brže i jeftinije stizati do krajnjeg odredišta.

Direktor STK BiH Nemanja Vasić rekao je juče da BiH nije u mogućnosti da koristi novi računarski transportni sistem (NCTS) jer nije usvojila zakon o elektronskom potpisu, zbog čega je komora potpisala sporazum sa makedonskom kompanijom “Tranzit konekt” preko koje ovu uslugu obavlja privremeno.

– Novi računarski transportni sistem predstavlja rješenje problema u regionu u vezi sa kilometarskim kolonama vozila na granicama, zbog kojih su troškovi robe, usljed povećanja transportnih troškova, porasli za oko pet odsto. Region je ušao u zajednički projekat da nađe rješenje tog problema. Nažalost po BiH, mi smo i tu kasnili i nismo mogli direktno da uđemo u taj projekat, koji se odnosi na izradu NCTS-a – rekao je Vasić.

Direktor Sektora za transport i komunikaciju STK BiH Sabrina Teskeredžić je, govoreći o uvođenju T-obrasca, kao nove usluge komore za prevoznike, pojasnila da je riječ o tranzitnom sistemu u kojem se ne koriste papirna dokumenta, te da prevoznik jednom i sa jednim carinskim dokumentom ide iz jedne granice do krajnjeg odredišta.

– To su ti benefiti. Tendencija je da se smanje granična zadržavanja kamiona, da taj sistem funkcioniše kao u zemljama EU. Imali smo prevoznike iz BiH koji su već pristupili našoj platformi. Sistem prijavljivanja je jednostavan, a obrasci se izdaju elektronskim putem – pojasnila je Teskeredžićeva. Dodala je da se prednosti novog računarskog transportnog sistema odnose na smanjenje troškova prevoza i bolju iskorišćenost prevoznih sredstava.

– Mi smo u proteklom periodu već upoznali prevoznike, podržali su inicijativu. Vodili smo računa o tome da te cijene budu prihvatljive za njih i da im damo odgođeno plaćanje od 60 dana – navela je Teskeredžićeva.

Reklama

Predsjednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS Nikola Grbić kaže za “Glas Srpske” da još nije imao priliku da zatraži T-obrazac.

– Ukoliko to zaista zaživi i kod nas, značiće mnogo prevoznicima, jer gužve na granicama su ogromne i to nas mnogo košta u svakom smislu. Ukoliko sistem unaprijedimo, mnogo manje prevoznika će svoje firme “prebacivati” u zemlje Evropske unije – rekao je Grbić.

Izdavanje obrasca

U STK BiH navode da prevoznik iz BiH, da bi ušao u sistem, treba da dostavi ugovorna dokumenta, cjenovnik, obrazac za registraciju, izvod iz sudskog registra i skeniranu putnu ispravu ovlašćenog lica.

– Nakon odobrenja prevoznik je u mogućnosti da dobija tranzitne deklaracije. Ono što je nama u sektoru potrebno da bismo izdali tranzitnu deklaraciju su faktura, izvozna deklaracija i međunarodni tovarni list – naveli su u komori i dodali da je prevoznicima omogućeno da putem elektronske pošte šalju podatke, te da je usluga dostupna 24 časa.

 

Reklama

Izvor: Glas Srpske

PRIVREDA

Zaduženost Republike Srpske gotovo dvostruko veća od FBiH

Objavljeno

 

Od

Prvo zaduženje u ovoj godini Vlada Republike Srpske planira već ove sedmice. Zakazana je aukcija šestomjesečnih trezorskih zapisa na Banjalučkoj berzi, putem koje se RS planira zadužiti 10 miliona KM.

Podsjetimo da je Narodna skupština RS krajem prošle godine usvojila odluke o dugoročnom i kratkoročnom zaduženju RS za 2024. godinu kojima je predviđeno da se taj entitet može zadužiti iznosom do 1,2 milijarde KM.

Najavljeno je da će 87. aukcija trezorskih zapisa RS biti održana 25. januara na Banjalučkoj berzi. Planirani iznos emisije je 10 miliona KM sa rokom dospijeća šest mjeseci. Biće to prvo ovogodišnje zaduženje RS.

Maksimalan iznos kratkoročnog duga prema odluci koja je usvojena krajem godine ne može biti veće od 337 miliona KM u ovoj godini, a dugoročno maksimalno 951 milion KM.

Sredstva pribavljena dugoročnim zaduživanjem biće upotrijebljena u skladu sa Zakonom o zaduživanju, dugu i garancijama RS za finansiranje kapitalnih investicija, refinansiranje ukupnog duga ili dijela duga RS, plaćanje uslovnih obaveza po osnovu garancija RS te za finansiranje budžetskog deficita u slučajevima kada Ministarstvo finansija procijeni da će planirani rashodi biti veći od iznosa planiranih prihoda, naveli su iz Vlade.

Ukupan javni dug RS je oko 6,2 milijarde KM što je oko 40 posto BDP-a i vlast ovog entiteta tvrdi da RS nema problema sa otplatom te da je zaduženost na istorijskom minimumu. Opozicija je stava da se i u ovoj godini nastavlja politika neosmišljenog zaduživanja kojima se krpe rupe u budžetu.

Reklama

Neosmiljeno zaduživanje kao što je neosmiljeno bez osnovnih ekonomskih parametara, recimo, podići minimalnu platu u RS. To je vjestačka priča koja služi za jednokratnu upotrebu i zadovoljenje političkih mjera koje služe samo za izbornu priču – smatra Milan Miličević, predsjednik SDS-a.

To zaista zvuči mnogo, ovako kada razmišljate, ali to je opet u okvirima onih normalnih zaduženja BDP-a i dugoročno – kaže Anja Ljubojević, potpredsjednica NSRS.

Zbog priča o sankcijama, podsjeća nas sagovornik, nije isključeno da se Vlada kada je riječ o zaduženju na međunarodnom tržištu okrene dalekoistočnim zemljama.

Zaduženje koje mora da obavi RS nije ozbiljan iznos ni za jednu berzu, tako da je samo pitanje koliko je politička situacija stabilna u smislu investitora koji bi pozajmili taj novac za obveznice, mada je kamata koja je određena vrlo atraktivna i vjerujem da će biti lako naći investitore – ističe ekonomski analitičar Zoran Pavlović.

Ukupan javni dug FBiH je oko 6,4 milijarde KM i veći je za oko 200 miliona KM u odnosu na RS. No, gledano u odnosu na BDP zaduženost RS je gotovo dvostruko veća u odnosu na drugi entitet.

BHRT

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Odobrena akvizicija: Britanci vlasnici Mtel-ove firme „Sky Towers Infrastucture“

Objavljeno

 

Od

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine dopustilo je koncentraciju na tržištu iznajmljivanja telekomunikacijskih tornjeva, odnosno, tržištu pružanja prostora na tornjevima za instalaciju infrastrukture elektronskih komunikacijskih mreža na području Bosne i Hercegovine.

Drugim riječima, Vijeće je odobrilo prodaju Mtelove firme Sky Towers Infrastucture međunarodnom gigantu Actis EU Menagement S à.r.l. Luksemburg, izvještava BiznisInfo.ba.

Kako smo ranije pisali, kompanija Actis, vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu sa sjedištem u Londonu, preuzima veliku mrežu telekomunikacionih stubova u Bosni i Hercegovini koja je pripadala firmi Mtel, odnosno Telekomu Srbija.

Odlukom Konkurencijskog vijeća otklonjena je prepreka za ovu veliku akviziciju.

Kako smo ranije pisali, Telekom Srbija Grupa osnovala je Sky Towers Infrastructure u Srbiji, Crnoj Gori i BiH na koje je prenijela vlasništvo nad antenskim stubovima, kao i nad poslovima njihove izgradnje i održavanja. Sky Towers Infrastructure tako je postao vlasnik antenskih stubova i ostale pasivne telekomunikacione infrastrukture.

Prošlog mjeseca smo objavili da Telekom Srbija sprema prodaju ove infrastrukture, i to ukupno 1.827 ovih stubova, od kojih se 995 nalazi u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u u Crnoj Gori.

Reklama

Telekom Srbije posljednjih godina se agresivno širio u cijelom regionu, uključujući BiH, ali je ujedno drastično uvećao dugove. Iz kompanije su kasnije rekli da se prodaju stubovi, ali ne i oprema za telekomunikacije povezana sa njima, kao što su bazne stanice.

Telekom će i dalje ostati korisnik tih stubova u svojstvu zakupca, a njihovom prodajom će prikupiti značajna sredstva.

BiznisInfo.ba

Nastavite čitati

PRIVREDA

Nakon 44 godine gasi se proizvodnja u Prevent FAD-u

Objavljeno

 

Od

Prevent grupacija odlučila je da ugasi proizvodnju u kompaniji Prevent FAD Jelah i otpusti radnike.

Kako je kazao predsjednik sindikata Prevent FAD-a Enes Roša, firma gasi proizvodnju nakon 44 godine rada, a 59 radnika ostaće bez posla.

Otkaze je već dobilo 35 radnika, a preostala 24 su iz zaštićenih kategorija kojima uprava takođe namjerava dati otkaz.

Prema navodima Roše, iz kompanije su kao razlog za gašenje naveli da proizvodni program nije profitabilan, mada je kompanija ostvarila prošle godine dobit od 2,6 mil KM. Navodno, kompanija planira mašine iz Jelaha izmjestiti u Željezaru Ilijaš.

Povodom odluke o gašenju proizvodnje i otkazima, radnici su protestvovali pred Upravom Preventa u Sarajevu tražeći da im minimalne zakonske otpremnine koje je ponudila Uprava budu uvećane.

Iz Prevent grupacije nisu se oglašavali ovim povodom.

Reklama

Prevent FAD bio je poznat kao proizvođač kočionih diskova koje je izvozio na tržište EU za direktnu ugradnju u vozila VW grupacije.

Prevent je nedavno zatvorio fabriku u Bužimu u kojoj je bez posla ostalo 70 radnika.

eKapija

Nastavite čitati

U trendu