Connect with us

TRŽIŠTA

Kako koronavirus utiče na tržišta, poslove i putovanja

Objavljeno

 


​Koronavirus iz kineskog grada Vuhana zarazio je više od 6.100 ljudi u Kini, što je najviše po broju slučajeva od pojave virusa SARS iz 2003. godine.
Koronavirus je ubio više od 150 ljudi i nastavlja se širiti po Aziji i SAD-u.

Virus plaši kineske građane koji napuštaju svoje domove, gura vlade da razmatraju ili donesu zabrane putovanja i prisiljava investitore da se udalje od dionica koje se oslanjaju na kineske potrošače. Sada je virus zabrinuo menadžment velikih američkih kompanija, uključujući Apple, Starbucks i McDonalds.

Uprkos rekordnoj kvatalnoj Appleovoj zaradi objavljenoj u utorak, Apple-ov smjernik za sljedeći kvartal širi je od uobičajenog. Generalni direktor Tim Cook tu je promjenu pripisao neizvjesnosti uzrokovanoj smrtonosnim koronavirusom koji je zaustavio putovanja u dijelovima Kine.

„Trenutno smo zatvorili jedno od naših maloprodajnih mjesta, a brojni kanali partnera takođe su zatvorili svoje trgovine. Mnoge prodavaonice koje su ostale otvorene takođe su smanjile radno vrijeme“, rekao je Cook.

„Poduzimamo dodatne mjere opreza i često dubinsko čišćenje naših trgovina, kao i provođenje provjere temperature zaposlenika. Iako je naša prodaja unutar samog područja Vuhana mala, maloprodajni promet je takođe pogođen izvan ovog područja u cijeloj zemlji u posljednjih nekoliko dana“, izvještava CNBC.

Najveći svjetski lanac caffea Starbucks zatvorio je više od polovine svojih kineskih lokacija dok se zemlja bori protiv širenja virusa. Starbucks je rekao kako su broj prodavnica i trajanje zatvaranja dva glavna pokretača poslovnog učinka.

Reklama

Rukovodioci kažu da su kineske lokacije, koje su i dalje otvorene, primijetile usporavanje prodaje, u usporedbi s istorijskim brojevima.

McDonaldsova uprava takođe je u srijedu izrazila zabrinutost za zaradu zbog kineskog virusa.

„Zatvorili smo sve restorane u provinciji Hubei, a to je nekoliko stotina zatvorenih restorana“, rekao je McDonalds-ov Chris Kempczinski.

Slovenski list Delo izvještava da su mjere zbog koronavirusa preuzele i kompanije u ovoj zemlji koje su dio velikih međunarodnih organizacija.

Gorenje poduzima preventivne mjere te su iz kompanije za STA izjavili da će staviti pod nadzor 15 od ukupno oko 50 kineskih zaposlenika koji rade u Velenju a putovali su kući u Kinu na proslavu Nove godine, koju Kinezi slave prema lunarnom kalendaru.

Sljedećih dana oni će se vratiti u Velenje i moraće slijediti upute – po dolasku u Sloveniju moraće ostati kod svojih domova i pratiti svoje zdravlje.

Reklama

Gorenje je otkazalo sve poslovne rute do Kine barem do kraja marta, saopštila je velenjska kompanija.

Izbijanje koronavirusa u Kini moglo bi imati veliki uticaj na cjelokupnu industriju putovanja i turizma, jer je zemlja sada najveće izvorno tržište na svijetu za međunarodna putovanja.

„Kako su zabilježeni slučajevi porasta i širenja koronavirusa daleko izvan Kine, zabrinutost u globalnoj turističkoj industriji razumljivo je najveća“, rekao je Ben Cordwell, analitičar putovanja i turizma u GlobalData.

Putničke dionice bile su juče među najvećim gubitnicima na globalnim tržištima kao rezultat štete koja će biti uzrokovana dugoročnim smanjenjem dolaznog i odlaznog turizma kroz Kinu.

Podaci GlobalData pokazuju da se Kina prometnula s četvrtog najvećeg svjetskog tržišta na svijetu, sa 47,7 miliona odlaznih turista u 2009. godini, u najveće tržište, s nevjerovatnih 159 miliona odlaznih turista u 2019. To čini 12,2 odsto svih odlaznih putnika na globalnom nivou. Nadalje, kinesko odlazno tržište bilo je drugo s najvećom porošnjom u 2019. godini s oko 275 milijardi dolara.

„Ove brojke ističu važnost kineskog tržišta u turističkoj industriji i izrazito su upozorenje na ekonomski uticaj koji bi koronavirus mogao imati. Već smo primijetili promjene u savjetima putovanja poput Britanije i SAD-a, dok su u područjima Kine uvedena ograničenja. Svako povećanje domaćih i međunarodnih ograničenja putovanja, kao i sve veći strah od putnika, može značiti značajan pad globalnog turizma ako se širenje virusa i dalje bude pogoršavalo“, navode iz GlobalData.

Reklama

Koronavirus mogao bi imati značajan uticaj na globalnu ekonomiju. Kina je još uvijek motor ekonomskog rasta, a više od stotinu žrtava virusa u Kini i drastične mjere u kineskim gradovima jasan su dokaz da život više ne teče standardnim tokovima.

Za podsjećanje, u 2003., kineski ekonomski rast smanjen je za jedan postotni bod zbog epidemije SARS-a.

(Indikator.ba)

TRŽIŠTA

Pica u Hrvatskoj među najskupljim u EU

Objavljeno

 

​Pice su u Hrvatskoj tokom 2022. poskupjele za 28.2 odsto, što je četvrti najveći rast u EU. (više…)

Nastavite čitati

ANALIZE

Suzbijanje cijena glavni zadatak

Objavljeno

 

Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)

Nastavite čitati

TRŽIŠTA

Kako će funkcionisati digitalni evro

Objavljeno

 

Digitalni evro projekt je „digitalizacije“ evropske zajedničke valute a takav bi novac bio elektroničko sredstvo plaćanja kojim bi se mogli služiti svi u evropodručju. (više…)

Nastavite čitati

U trendu