Connect with us

PRIVREDA

Evropa: Na udaru industrija sa 14 miliona zaposlenih

Objavljeno

 


Fiat Chrysler, PSA Group i Renault u ponedjeljak su najavili zatvaranje ukupno 35 proizvodnih pogona u cijeloj Evropi, pošto su regionalne i državne vlasti nametnule stroga ograničenja na putovanja i javni život. Tri kompanije prošle godine zajedno su prodale otprilike 12 miliona automobila. Ovaj sektor je samo srce evropske proizvodne industrije, a osigurava direktno i indirektno zaposlenje za gotovo 14 miliona ljudi, prema podacima Evropske asocijacije proizvođača automobila.

Italijansko-američki proizvođač automobila Fiat Chrysler u ponedjeljak je objavio da će obustaviti rad u većini svojih tvornica u Evropi do 27. marta kao odgovor na “prekid tržišne potražnje”. Bit će zatvoreno šest objekata u Italiji, kao i pogoni u Srbiji i Poljskoj, javlja CNN.

Nekoliko sati kasnije, PSA Group, koja posjeduje Peugeot i Citroen i spaja se s Fiat Chryslerom, saopćila je da će zatvoriti 15 tvornica u sedam zemalja, uključujući Francusku, Španiju, Njemačku i Veliku Britaniju do kraja marta.

Francuska kompanija saopćila je da je donijela odluku o zaustavljanju pogona nakon „ubrzanja“ pojave ozbiljnih slučajeva koronavirusa u blizini proizvodnih lokacija, poremećaja u lancu snabdijevanja i „naglog pada“ potražnje za automobilima, prenosi BiznisInfo.

Kasnije u ponedjeljak, uslijedila je i Renaultova objava da će obustaviti proizvodnju u svojih 12 postrojenja u Francuskoj, “kako bi zaštitio svoje zaposlenike u kontekstu pandemije Covid-19 i u skladu s mjerama koje je poduzela francuska vlada”. Kompanija nije navela kada će se pogoni ponovo otvoriti.

Volkswagenove tvornice za sada su otvorene, no već su se počeli pojavljivati medijski izvještaji da ći i njemački div morati početi sa zatvaranjem pojedinih postrojenja.

Reklama

“Pratimo razvoj situacije, naročito odluke vlasti i šta se dešava sa lancima nabavke u Evropi”, kazao je glasnogovornik VW-a.

Maserati i Ferrari su također pogođeni

Ni luksuzni brendovi nisu pošteđeni. Zaustavljanje nije zaobišlo ni Maserati, čiji je vlasnik Fiat Chrysler, a u nedjelju je Ferrari saopćio da privremeno zatvara dva proizvodna pogona u Italiji jer se bori da nabavi dijelove potrebne za nastavak proizvodnje.

Zatvaranje tvornica automobila u Evropi pokazuje kako utjecaj koronavirusa na autoindustriju postaje globalan. Pandemija je već rezultirala produženim zatvaranjem tvornica i naglim padom prodaje vozila u Kini.

Italija najteže pogođena

Italija je dosad najteže pogođena u Evropi. Nacionalna vlada u Rimu uvela je dramatičnu blokadu dok se koronavirus širi u zemlji, gdje je sada više od 24.000 slučajeva, što je najviše izvan Kine. Italija je u nedjelju objavila da je do sada registrovano 368 smrtnih slučajeva u prethodna 24 sata, čime je broj smrtnih slučajeva popeo na 1.809.

Reklama

Ekonomisti kažu da će mjere koje su nametnute da ograniče širenje koronavirusa u Italiji vjerovatno gurnuti već krhku ekonomiju zemlje u duboku recesiju koja će hotele, turističke kompanije, restorane i druge privrednike staviti pod jak pritisak. Njemačka i Francuska usvajaju slične mjere, a šira evropska recesija izgleda neizbježno.

Zatvaranje postrojenja, presječeni lanci snabdijevanja i slabije povjerenje potrošača koji prate pandemiju koronavirusa ove će godine gurnuti autoindustriju još dublje u recesiju.

Prodaja već pada

Broj prodatih vozila na glavnim svjetskim tržištima opao je za oko 4% na 90,3 miliona u 2019. godini, upozoravaju analitičari iz LMC Automotive. To je pad sa vrhunca od 95,2 miliona u 2017. godini.

Pad prodaje ovoj industriji još više otežava prikupljanje sredstava potrebnih za suočavanje sa velikim izazovom odbacivanja motora sa unutrašnjim sagorijevanjem i rješavanja klimatske krize.

Početna epidemija koronavirusa već je prisilila proizvođače automobila da zatvore tvornice u Kini, najvećem svjetskom tržištu vozila. Podaci objavljeni prošle sedmice pokazali su da je prodaja u zemlji pala u februaru za gotovo 80% u odnosu na prethodnu godinu.

Reklama

S tvornicama u Kini koje se pokušavaju vratiti natrag, pažnja se sada usmjerava u Evropu.

Biznisinfo

PRIVREDA

Zaduženost Republike Srpske gotovo dvostruko veća od FBiH

Objavljeno

 

Od

Prvo zaduženje u ovoj godini Vlada Republike Srpske planira već ove sedmice. Zakazana je aukcija šestomjesečnih trezorskih zapisa na Banjalučkoj berzi, putem koje se RS planira zadužiti 10 miliona KM.

Podsjetimo da je Narodna skupština RS krajem prošle godine usvojila odluke o dugoročnom i kratkoročnom zaduženju RS za 2024. godinu kojima je predviđeno da se taj entitet može zadužiti iznosom do 1,2 milijarde KM.

Najavljeno je da će 87. aukcija trezorskih zapisa RS biti održana 25. januara na Banjalučkoj berzi. Planirani iznos emisije je 10 miliona KM sa rokom dospijeća šest mjeseci. Biće to prvo ovogodišnje zaduženje RS.

Maksimalan iznos kratkoročnog duga prema odluci koja je usvojena krajem godine ne može biti veće od 337 miliona KM u ovoj godini, a dugoročno maksimalno 951 milion KM.

Sredstva pribavljena dugoročnim zaduživanjem biće upotrijebljena u skladu sa Zakonom o zaduživanju, dugu i garancijama RS za finansiranje kapitalnih investicija, refinansiranje ukupnog duga ili dijela duga RS, plaćanje uslovnih obaveza po osnovu garancija RS te za finansiranje budžetskog deficita u slučajevima kada Ministarstvo finansija procijeni da će planirani rashodi biti veći od iznosa planiranih prihoda, naveli su iz Vlade.

Ukupan javni dug RS je oko 6,2 milijarde KM što je oko 40 posto BDP-a i vlast ovog entiteta tvrdi da RS nema problema sa otplatom te da je zaduženost na istorijskom minimumu. Opozicija je stava da se i u ovoj godini nastavlja politika neosmišljenog zaduživanja kojima se krpe rupe u budžetu.

Reklama

Neosmiljeno zaduživanje kao što je neosmiljeno bez osnovnih ekonomskih parametara, recimo, podići minimalnu platu u RS. To je vjestačka priča koja služi za jednokratnu upotrebu i zadovoljenje političkih mjera koje služe samo za izbornu priču – smatra Milan Miličević, predsjednik SDS-a.

To zaista zvuči mnogo, ovako kada razmišljate, ali to je opet u okvirima onih normalnih zaduženja BDP-a i dugoročno – kaže Anja Ljubojević, potpredsjednica NSRS.

Zbog priča o sankcijama, podsjeća nas sagovornik, nije isključeno da se Vlada kada je riječ o zaduženju na međunarodnom tržištu okrene dalekoistočnim zemljama.

Zaduženje koje mora da obavi RS nije ozbiljan iznos ni za jednu berzu, tako da je samo pitanje koliko je politička situacija stabilna u smislu investitora koji bi pozajmili taj novac za obveznice, mada je kamata koja je određena vrlo atraktivna i vjerujem da će biti lako naći investitore – ističe ekonomski analitičar Zoran Pavlović.

Ukupan javni dug FBiH je oko 6,4 milijarde KM i veći je za oko 200 miliona KM u odnosu na RS. No, gledano u odnosu na BDP zaduženost RS je gotovo dvostruko veća u odnosu na drugi entitet.

BHRT

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Odobrena akvizicija: Britanci vlasnici Mtel-ove firme „Sky Towers Infrastucture“

Objavljeno

 

Od

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine dopustilo je koncentraciju na tržištu iznajmljivanja telekomunikacijskih tornjeva, odnosno, tržištu pružanja prostora na tornjevima za instalaciju infrastrukture elektronskih komunikacijskih mreža na području Bosne i Hercegovine.

Drugim riječima, Vijeće je odobrilo prodaju Mtelove firme Sky Towers Infrastucture međunarodnom gigantu Actis EU Menagement S à.r.l. Luksemburg, izvještava BiznisInfo.ba.

Kako smo ranije pisali, kompanija Actis, vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu sa sjedištem u Londonu, preuzima veliku mrežu telekomunikacionih stubova u Bosni i Hercegovini koja je pripadala firmi Mtel, odnosno Telekomu Srbija.

Odlukom Konkurencijskog vijeća otklonjena je prepreka za ovu veliku akviziciju.

Kako smo ranije pisali, Telekom Srbija Grupa osnovala je Sky Towers Infrastructure u Srbiji, Crnoj Gori i BiH na koje je prenijela vlasništvo nad antenskim stubovima, kao i nad poslovima njihove izgradnje i održavanja. Sky Towers Infrastructure tako je postao vlasnik antenskih stubova i ostale pasivne telekomunikacione infrastrukture.

Prošlog mjeseca smo objavili da Telekom Srbija sprema prodaju ove infrastrukture, i to ukupno 1.827 ovih stubova, od kojih se 995 nalazi u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u u Crnoj Gori.

Reklama

Telekom Srbije posljednjih godina se agresivno širio u cijelom regionu, uključujući BiH, ali je ujedno drastično uvećao dugove. Iz kompanije su kasnije rekli da se prodaju stubovi, ali ne i oprema za telekomunikacije povezana sa njima, kao što su bazne stanice.

Telekom će i dalje ostati korisnik tih stubova u svojstvu zakupca, a njihovom prodajom će prikupiti značajna sredstva.

BiznisInfo.ba

Nastavite čitati

PRIVREDA

Nakon 44 godine gasi se proizvodnja u Prevent FAD-u

Objavljeno

 

Od

Prevent grupacija odlučila je da ugasi proizvodnju u kompaniji Prevent FAD Jelah i otpusti radnike.

Kako je kazao predsjednik sindikata Prevent FAD-a Enes Roša, firma gasi proizvodnju nakon 44 godine rada, a 59 radnika ostaće bez posla.

Otkaze je već dobilo 35 radnika, a preostala 24 su iz zaštićenih kategorija kojima uprava takođe namjerava dati otkaz.

Prema navodima Roše, iz kompanije su kao razlog za gašenje naveli da proizvodni program nije profitabilan, mada je kompanija ostvarila prošle godine dobit od 2,6 mil KM. Navodno, kompanija planira mašine iz Jelaha izmjestiti u Željezaru Ilijaš.

Povodom odluke o gašenju proizvodnje i otkazima, radnici su protestvovali pred Upravom Preventa u Sarajevu tražeći da im minimalne zakonske otpremnine koje je ponudila Uprava budu uvećane.

Iz Prevent grupacije nisu se oglašavali ovim povodom.

Reklama

Prevent FAD bio je poznat kao proizvođač kočionih diskova koje je izvozio na tržište EU za direktnu ugradnju u vozila VW grupacije.

Prevent je nedavno zatvorio fabriku u Bužimu u kojoj je bez posla ostalo 70 radnika.

eKapija

Nastavite čitati

U trendu