TRŽIŠTA
Građani BiH žele mogućnost plaćanja karticama u medicinskim ustanovama, državnim institucijama i komunalnim preduzećima
Petina platnih kartica koristi se za plaćanje svakog dana, a čak 40 odsto njih barem jednom sedmično – rezultati su najnovijeg MasterIndex BiH istraživanja. Razlog za često korištenje platnih kartica leži prije svega u jednostavnosti i praktičnosti koju ova platna metoda nosi, što je istaklo 26 odsto ispitanika, dok još 22 odsto njih cijeni stalni pristup sredstvima na računu.
Godišnja studija o navikama i potrebama aktivnih korisnika platnih kartica koju kompanija Mastercard u BiH tradicionalno sprovodi od 2017. godine ističe da su debitne kartice i dalje kartični proizvod koji najveći broj ispitanika (91%) posjeduje. One se najčešće koriste za kupovine u supermarketima (66%), benzinskim pumpama (45%), u prodavnicama odjeće i obuće (43%), online kupovinu (23%), kao i za plaćanje mjesečnih računa na šalterima i online aplikacijama komunalnih preduzeća i telekoma (18%).
Kada su u pitanju lokacije na kojima bi željeli da plaćaju karticama, a da to trenutno nije moguće, osim državnih institucija i komunalnih preduzeća (27%), građani su istakli pijace (24%) i mjesta za naplatu parkinga (20%), a po prvi put od kako se sprovodi istraživanje na prvom mjestu našle su se medicinske ustanove (34%).
Svaki četvrti ispitanik je rekao da u novčaniku posjeduje kreditnu karticu kojima se plaćanja najčešće obavljaju u prodavnicama namještaja i tehnike (49%), u prodavnicama odjeće i obuće (45%), u supermarketima (44%) i za plaćanje goriva na benzinskim pumpama (36%).
„O uzlaznom trendu bezgotovinskih plaćanja u BiH odlično svjedoči podatak iz MasterIndex istraživanja o tome da ne samo da su standardna i beskontaktna kartična plaćanja prvi izbor za iznose preko 60 KM, već da je to više nego duplo češći slučaj u odnosu na gotovinu, odnosno 69 prema 31 odsto odgovora ispitanika. Sve digitalniji životni stil građana otvara put za dalju implementaciju bezgotovinskih rješenja, dok istovremeno, prioritet za javni i privatni sektor treba da bude širenje prihvatne mreže u MSP sektoru i kod netradicionalnih trgovaca, jer je u BiH i dalje jako velik prihvatni jaz u odnosu na evropski prosjek“, izjavila je Jelena Ristić, direktorka kompanije Mastercard za tržišta Srbije, BiH i Crne Gore.
Ristić je dodala da je po prvi put na tržištu BiH tokom mjeseca maja implementirana Pay&Get kampanja čiji je cilj bio podržati kupovinu kod domaćih e-trgovca i dodatno podstaknti dalji rast online transakcija. Iako je kampanja dala uspješne rezultate ostvarivši dvocifren rast ecommerce transakcija u samo mjesec dana, treba naglasiti da na BiH tržištu i dalje nema dovoljno, ne samo online mjesta za prihvat, nego i putem POS uređaja, što potvrđuje potrebu za zajedničkim naporima javnog i privatnog sektora za stvaranjem boljih prilika u pogledu prihvata, što zauzvrat državi i cjelokupnom tržištu donosi koristi.
Ispitujući šta je to što građane motiviše da plaćaju karticama, MasterIndex je pokazao da su to prije svega popusti (59%) i mogućnost da zaista plate karticom na bilo kojoj lokaciji (44%), a na listi su se našli i povrat novca (37%) i mogućnost podizanja gotovine prilikom plaćanja karticama (36%). Ova posljednja opcija, koju je kompanija Mastercard na susjedno tržište Srbije uvela još 2019. godine, još uvijek nije dostupna u BiH, a kako studija pokazuje postoji interesovanje kod građana i najčešće bi voljeli koristiti ovu uslugu u supermarketima (37%), na benzinskim pumpama (23%), te lokalnim prodavnicama namirnica (14%).
Građani BiH najčešće biraju domaće web prodavnice
MasterIndex pokazaju da se 71% ispitanika susrelo sa online plaćanjima i kupovinom. Uglavnom se online plaćanja obavljaju na mjesečnom nivou (34%), dok 9% ispitanika praktikuje da plaća online makar jednom sedmično.
Kućne potrpštine online kupuje 39% građana, a 26% online plaća račune, što na nivou tržišta predstavlja značajan faktor za edukaciju krajnjih korisnika i uključivanje novih građana u e-commerce vode. Pored plaćanja računa, ispitanici online kupuju odjeću (35%), sportsku opremu (20%) i namirnice (16%).
Domaće web prodavnice su češća šoping adresa od inostranih online prodavnica (38% naspram 17% ispitanika), a 22% ispitanika nema preferencije. Nije zanemarljiv ni udio koji u online trgovini imaju društvene mreže, poput Instagrama i Facebook-a, kao novi kanali prodaje kojima se okreće 15% ispitanika MasterIndex istraživanja.
Biznisinfo
TRŽIŠTA
Pica u Hrvatskoj među najskupljim u EU
Pice su u Hrvatskoj tokom 2022. poskupjele za 28.2 odsto, što je četvrti najveći rast u EU. (više…)
ANALIZE
Suzbijanje cijena glavni zadatak
Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)
-
NEKRETNINE8 meseci prije
Počela izgradnja novog stambenog objekta „Bregovi“ u Trebinju
-
TELEKOMUNIKACIJE1 godina prije
Novi pad dionica Mtela, vrijednost kompanije dugo nije bila niža
-
NOVOSTI3 meseca prije
Učesnici Visa olimpijskog triatlona prikupili 26.500 KM za Specijalnu Olimpijadu u Bosni i Hercegovini
-
FINANSIJE11 meseci prije
Vlada RS donijela odluku: Minimalac će biti 900 KM
-
INVESTICIJE1 godina prije
Castellina Srpska preuzela 29,9 posto akcija Napretka
-
NOVOSTI1 godina prije
Prag za PDV se diže na 100.000 KM, neophodan zahtjev za izlazak iz sistema
-
POLJOPRIVREDA1 godina prije
Proizvođači digli ruke, mnogi zbog malina i na sudu
-
FINANSIJE11 meseci prije
Mtel izašao iz vlasništva svoje firme u BiH, sprema se ulazak Britanaca