Connect with us

PRIVREDA

“Željeznice” ciljaju plus

Objavljeno

 


Preduzeće “Željeznice RS” (ŽRS) planiraju da ovu godinu završe sa dobiti od 202.247 maraka, a još bolji finansijski rezultat predviđaju za iduće dvije godine.

Projektovana dobit ugrađena je u plan poslovanja javnog preduzeća za period od 2022. do 2024. godine, koji je Vlada Srpske usvojila na jučerašnjoj sjednici. U tom dokumentu ŽRS navode da će sa još većom dobiti završiti iduće dvije godine. Tako u 2023. godini namjeravaju da dobit podignu na 771.011 maraka, a godinu kasnije na 828.608 maraka.

Vršilac dužnosti direktora “Željeznica RS” Željko Radić rekao je da je potrebno ispuniti niz uslova da bi ostvarili sve zacrtano.

– Sve zavisi od sprovođenja procesa restrukturiranja. Potrebno je završiti konverziju duga u kapital, riješiti status imovine, čime će biti otklonjeni i svi problemi po pitanju amortizacije i kamata na ino-kredite koje treba da preuzme vlasnik, odnosno Vlada. Ako, zbog nekih problema, to ne bude realizovano, rezultat će biti drugačiji – rekao je “Glasu Srpske” Radić.

“Željeznice RS” su na kraju 2021. godine imale 1.988 radnika, a u planskom dokumentu navedeno je da će u ovoj godini zaposliti 110 radnika i taj broj radne snage zadržati do kraja 2024. godine.

– Raspisali smo već jedan konkurs za prijem 57 radnika, ali smo zaposlili 48. Da bismo ispoštovali sve planove, trebaće nam na pojedinim lokacijama, kao što su u Prijedoru, Novom Gradu te Šamcu, još mašinovođa, skretničara, odnosno svih onih radnika koji spadaju u kategoriju izvršnog osoblja – naveo je Radić i dodao da su prije desetak dana raspisali konkurs za prijem 23 radnika.

Reklama

On je naglasio i da nastoje da od trenutnog broja zaposlenih pojedine raspodijele tamo gdje nedostaje radne snage.

– Očekujemo da ćemo na taj način riješiti jedan manji dio problema. Svakako ćemo u saradnji sa Svjetskom bankom i Ministarstvom saobraćaja raspisati još jedan eksterni konkurs za prijem izvršnog osoblja, da bismo realizovali sve planove, ali i da bismo mogli pružati neke nove usluge – naveo je Radić.

Naglasio je i da je moguće da dođe do povećanja količina prevoza uglja za Srbiju.

– Trenutno imamo ugovor za prevoz 265.000 tona do kraja aprila 2023. godine. Najvjerovatnije će biti povećane te količine. Sklopili smo i posao za prevoz uglja za Sloveniju. Prihvataćemo sve poslove koje možemo realizovati sa kapacitetima koje imamo – podvukao je Radić.

“Željeznice RS” su 2021. godinu završile sa ogromnim gubitkom. Prema finansijskim izvještajima ovog preduzeća samo u prethodnoj godini gubitak je bio 17,78 miliona maraka, dok je kompletan dug ovog preduzeća dosegao 307 miliona KM.

Karte

Reklama

Željko Radić rekao je da “Željeznice RS” za sada neće mijenjati cijene karata u putničkom saobraćaju.

– Taj prevoz je subvencionisan i od strane Vlade RS. Za sada nema naznaka da ćemo cijene karata mijenjati – naveo je Radić.

Glas Srpske

PRIVREDA

Zaduženost Republike Srpske gotovo dvostruko veća od FBiH

Objavljeno

 

Od

Prvo zaduženje u ovoj godini Vlada Republike Srpske planira već ove sedmice. Zakazana je aukcija šestomjesečnih trezorskih zapisa na Banjalučkoj berzi, putem koje se RS planira zadužiti 10 miliona KM.

Podsjetimo da je Narodna skupština RS krajem prošle godine usvojila odluke o dugoročnom i kratkoročnom zaduženju RS za 2024. godinu kojima je predviđeno da se taj entitet može zadužiti iznosom do 1,2 milijarde KM.

Najavljeno je da će 87. aukcija trezorskih zapisa RS biti održana 25. januara na Banjalučkoj berzi. Planirani iznos emisije je 10 miliona KM sa rokom dospijeća šest mjeseci. Biće to prvo ovogodišnje zaduženje RS.

Maksimalan iznos kratkoročnog duga prema odluci koja je usvojena krajem godine ne može biti veće od 337 miliona KM u ovoj godini, a dugoročno maksimalno 951 milion KM.

Sredstva pribavljena dugoročnim zaduživanjem biće upotrijebljena u skladu sa Zakonom o zaduživanju, dugu i garancijama RS za finansiranje kapitalnih investicija, refinansiranje ukupnog duga ili dijela duga RS, plaćanje uslovnih obaveza po osnovu garancija RS te za finansiranje budžetskog deficita u slučajevima kada Ministarstvo finansija procijeni da će planirani rashodi biti veći od iznosa planiranih prihoda, naveli su iz Vlade.

Ukupan javni dug RS je oko 6,2 milijarde KM što je oko 40 posto BDP-a i vlast ovog entiteta tvrdi da RS nema problema sa otplatom te da je zaduženost na istorijskom minimumu. Opozicija je stava da se i u ovoj godini nastavlja politika neosmišljenog zaduživanja kojima se krpe rupe u budžetu.

Reklama

Neosmiljeno zaduživanje kao što je neosmiljeno bez osnovnih ekonomskih parametara, recimo, podići minimalnu platu u RS. To je vjestačka priča koja služi za jednokratnu upotrebu i zadovoljenje političkih mjera koje služe samo za izbornu priču – smatra Milan Miličević, predsjednik SDS-a.

To zaista zvuči mnogo, ovako kada razmišljate, ali to je opet u okvirima onih normalnih zaduženja BDP-a i dugoročno – kaže Anja Ljubojević, potpredsjednica NSRS.

Zbog priča o sankcijama, podsjeća nas sagovornik, nije isključeno da se Vlada kada je riječ o zaduženju na međunarodnom tržištu okrene dalekoistočnim zemljama.

Zaduženje koje mora da obavi RS nije ozbiljan iznos ni za jednu berzu, tako da je samo pitanje koliko je politička situacija stabilna u smislu investitora koji bi pozajmili taj novac za obveznice, mada je kamata koja je određena vrlo atraktivna i vjerujem da će biti lako naći investitore – ističe ekonomski analitičar Zoran Pavlović.

Ukupan javni dug FBiH je oko 6,4 milijarde KM i veći je za oko 200 miliona KM u odnosu na RS. No, gledano u odnosu na BDP zaduženost RS je gotovo dvostruko veća u odnosu na drugi entitet.

BHRT

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Odobrena akvizicija: Britanci vlasnici Mtel-ove firme „Sky Towers Infrastucture“

Objavljeno

 

Od

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine dopustilo je koncentraciju na tržištu iznajmljivanja telekomunikacijskih tornjeva, odnosno, tržištu pružanja prostora na tornjevima za instalaciju infrastrukture elektronskih komunikacijskih mreža na području Bosne i Hercegovine.

Drugim riječima, Vijeće je odobrilo prodaju Mtelove firme Sky Towers Infrastucture međunarodnom gigantu Actis EU Menagement S à.r.l. Luksemburg, izvještava BiznisInfo.ba.

Kako smo ranije pisali, kompanija Actis, vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu sa sjedištem u Londonu, preuzima veliku mrežu telekomunikacionih stubova u Bosni i Hercegovini koja je pripadala firmi Mtel, odnosno Telekomu Srbija.

Odlukom Konkurencijskog vijeća otklonjena je prepreka za ovu veliku akviziciju.

Kako smo ranije pisali, Telekom Srbija Grupa osnovala je Sky Towers Infrastructure u Srbiji, Crnoj Gori i BiH na koje je prenijela vlasništvo nad antenskim stubovima, kao i nad poslovima njihove izgradnje i održavanja. Sky Towers Infrastructure tako je postao vlasnik antenskih stubova i ostale pasivne telekomunikacione infrastrukture.

Prošlog mjeseca smo objavili da Telekom Srbija sprema prodaju ove infrastrukture, i to ukupno 1.827 ovih stubova, od kojih se 995 nalazi u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u u Crnoj Gori.

Reklama

Telekom Srbije posljednjih godina se agresivno širio u cijelom regionu, uključujući BiH, ali je ujedno drastično uvećao dugove. Iz kompanije su kasnije rekli da se prodaju stubovi, ali ne i oprema za telekomunikacije povezana sa njima, kao što su bazne stanice.

Telekom će i dalje ostati korisnik tih stubova u svojstvu zakupca, a njihovom prodajom će prikupiti značajna sredstva.

BiznisInfo.ba

Nastavite čitati

PRIVREDA

Nakon 44 godine gasi se proizvodnja u Prevent FAD-u

Objavljeno

 

Od

Prevent grupacija odlučila je da ugasi proizvodnju u kompaniji Prevent FAD Jelah i otpusti radnike.

Kako je kazao predsjednik sindikata Prevent FAD-a Enes Roša, firma gasi proizvodnju nakon 44 godine rada, a 59 radnika ostaće bez posla.

Otkaze je već dobilo 35 radnika, a preostala 24 su iz zaštićenih kategorija kojima uprava takođe namjerava dati otkaz.

Prema navodima Roše, iz kompanije su kao razlog za gašenje naveli da proizvodni program nije profitabilan, mada je kompanija ostvarila prošle godine dobit od 2,6 mil KM. Navodno, kompanija planira mašine iz Jelaha izmjestiti u Željezaru Ilijaš.

Povodom odluke o gašenju proizvodnje i otkazima, radnici su protestvovali pred Upravom Preventa u Sarajevu tražeći da im minimalne zakonske otpremnine koje je ponudila Uprava budu uvećane.

Iz Prevent grupacije nisu se oglašavali ovim povodom.

Reklama

Prevent FAD bio je poznat kao proizvođač kočionih diskova koje je izvozio na tržište EU za direktnu ugradnju u vozila VW grupacije.

Prevent je nedavno zatvorio fabriku u Bužimu u kojoj je bez posla ostalo 70 radnika.

eKapija

Nastavite čitati

U trendu