Connect with us

LIDERSTVO

Kako riješiti sukobe u timu?

Timski rad već je dugo dio naše poslovne svakidašnjice. Međutim, šta činiti u konfliktnim situacijama?

Objavljeno

 


Timovi su kompleksne zajednice ljudi sa različitim karakterima, vrijednosnim sistemima i ciljevima. Kada se spoje različite ličnosti i ponašanja, uvijek postoji mogućnost nerazumijevanja, trzavica pa i otvorenih sukoba. Konstruktivno neslaganje oko rješenja određenih problema samo po sebi ne predstavlja problem. Međutim, eskalacija sukoba kroz svađe, podmetanja, stvaranje klika i podsticanje pojedinačnih interesa, gotovo uvijek je razlogom raspada timova.

Zašto nastaju sukobi u timskom radu?
David Casey sa poslovne škole Ashridge u Velikoj Britaniji istražio je svrhovitost osnivanja timova. Zapitao se zašto uopšte trebamo timski rad. Pojednostavljeni odgovor na to pitanje upravo krije i klicu sukoba koji nastaju u timovima. Timski rad je naročito potreban kada se riješavaju kompleksni problemi sa visokom dozom nerazumijevanja uzroka i/ili posljedica određenog problema. Što je problem kompleksniji i neisigurnijeg ishoda, timski rad, tj. udruživanje ekspertize različitih zaposlenika unutar organizacije, je potrebnija.

Jedan od najčešćih razloga zbog kojega nastaju sukobi u timu je neslaganje oko ciljeva i prioriteta u izvršenju zadataka. Istraživanja pokazuju da većina sukoba ne nastaje zbog različitih karaktera nego zbog nedovoljne komunikacije među članovima tima o tome što je problem koji se riješava i koja je uloga pojedinih članova tima u riješavanju tog problema. Zbog nekomunikacije mnogo toga ostaje na pretpostavkama, u kojima pojedini članovi tima ne shvaćaju zadane zadatke ili prioritete na isti način.

Nedovoljna komunikacija problem je ne samo u heterogenim timovima, sastavljenim od različitih karaktera i mišljenja, nego i u homogenim timovima, u kojima naizgled nema sukoba mišljenja i karaktera. U heterogenim timovima ova problematika će se očitovati kroz svađe i sukobljavanja, dok će u homogenim timovima češće doći do situacije tzv. „group-thinka“ ili uniformnog mišljenja svih članova grupe. Ta se pojava javlja uglavnom u povezanim grupama, izolovanih od pretjeranih vanjskih uticaja, gdje se zbog pritiska grupe slabije misli, lošije procjenjuje realnost i moralnost odluke.

Glenn Varney u svojoj knjizi „Izgradnja produktivnih timova“ govori o tri faktora koja su u većini slučajeva uzročnici konflikata u timovima: komunikacijski, strukturni i lični faktori. Komunikacijski faktori uključuju loše vještine slušanja i dijaloške komunikacije, sakrivanje informacija od suradnika, razlike u interpretaciji i percepciji rečenog i neverbalne komunikacijske znakove. Strukturni faktori uključuju strukturu i veličinu organizacije, kolika je mogućnost učestvovanja u odlučivanju, sisteme nagrađivanja, povezanost između zaposlenika i stopu rotacije radne snage unutar organizacije. Lični faktori su bili dvoličnost, zastupanje vlastitih interesa kroz timski rad, stidljivost, rasizam, seksizam i stereotipiziranje.

Kako riješiti sukobe u timu?

Kenneth Thomas i Ralph Killman identificirali su pet različitih stilova ličnosti prema načinu na koji se ljudi sukobljavaju i uopšte pristupaju konfliktnim situacijama. Iako smo prema našim karakternim vrtama više skloniji jednoj od metoda riješavanja sukoba, stilovi se mogu i mijenjati, ovisno o karakteristikama tima i naravi konfliktne situacije.

Reklama
  • Konkurentski Zaposlenici u ovoj kategoriji su vrlo samouvjereni i navikli dobijati ono što oni žele. Za ostvarenje ciljeva spremni su koristiti sve oblike moći. To može biti korisan način rješavanja problema u hitnim situacijama, kada je potrebno brzo rješenje. Međutim, na dugi rok, ovakve osobe guše saradnju i kreativnost ostalih članova tima.
  • Sarađujući Zaposlenici u ovoj kategoriji su poprilično asertivni u svojem nastupu, ali za razliku od konkurentskih tipova koji će nametati isključivo svoju volju, oni uključuju druge članove tima u donošenje odluka. Bitan im je konsenzus među članovima grupe i pri tome koriste metode proaktivnog uključivanja svih članova u diskusije. Riješenja donesena na takav dinamički način obično su na zadovoljstvo većine članova tima i doprinose dugoročno dobroj saradnji.
  • Kompromisni Zaposlenici u rješavanju konflikata su dobri u situacijama uzavrelih konfliktnih emocija među članovima tima, koje mogu dovesti do neželjenih posljedica. Kompromisna situacija zahtijevaće od svih sukobljenih strana da se odreknu jednog dijela njihovih potraživanja. Na taj način će se, barem kratkoročno, stišati tenzije i krenuti ka konstruktivnom riješenju problema.
  • Uvažavajući Zaposlenici koji koriste ovakav stil riješavanja konflikata će provesti dosta vremena u nastojanju da uvaže potrebe svakoga, pa čak i nauštrb vlastitih potreba. Iako se ovakav stil može činiti oblikom suradnje, ovi ljudi nisu spremni sukobiti se sa dominantnim jedinkama u timu. Za timske projekte koji moraju biti izvršeni u datom roku, ovakav stil nije najsrećnije riješenje, jer će se odluke vrlo često donositi prisilom dominantih pojedinaca a ne konsenzusom svih članova. 
  • Izbjegavajućim Zaposlenicima imaju stil izbjegavanja problema i „guranja pod tepih“ obično je odlika ljudi koji se boje donositi odluke i/ili ne žele povrijediti osjećaje drugih ljudi. Donošenje radikalnih riješenja (npr. isključivanje destruktivnih članova tima) nije njihov stil rada. Međutim, neriješavanje vrlo često dovodi do eskalacije problema i dugoročno gledano, ovakav pristup konfliktnim situacijama nije dobar.

Mel Nelson iz Američkog udruženja za operacijski menadžment govori o pet metoda kojima vođa tima može riješiti konfliktnu situaciju: Direktni pristup, Pregovaranje, Nametanje, Povlačenje i Nalaženje zajedničkih dodirnih tačaka.

  1. Direktni pristup: Vođa tima mora progovoriti direktno o problemima. Iako to može izazvati sukobe, ovo se smatra najboljom metodom riješavanja ukorijenjenih nesuglasica. Bitno je objektivno sagledati situaciju i dozvoliti svakome da iznese svoje probleme u javnost. Kritike koje se pri tome iznose trebaju biti konstruktivne i vođa tima ne smije dozvoliti da iznošenje problema prijeđe u lično vrijeđanje i prepucavanje. Obično se pri tome mogu koristiti neke od tehnika riješavanja problema.
  2. Pregovaranje: Ovo je metoda koja podrazumijeva donošenje kompromisnih riješenja između dviju ili više grupa koje se u svojim riješenjima problema stubokom razlikuju. Uobičajeno je da vođa tima, kao nezavisna strana, pomaže u donošenju kompromisnog riješenja. Kompromis će uključivati odricanje sa svih strana i koje će sa pregovaračkih sastanaka odlaziti jednako (ne)zadovoljne.
  3. Nametanje timskih pravila: Ova metoda riješavanja konflikata trebala bi se izbjegavati što je više moguće, zato što dovodi do produbljivanja sukoba između vođa i pojedinih članova tima. Ova tehnika se koristi kada pojedinci u timu ne žele biti timski igrači i opstruiraju rad tima. Vođa tima tada može im ili nametnuti pravila tima ili ih zamoliti da napuste tim. U većini slučajeva je najbolje da takva individua napusti tim, jer će negativne emocije koje slijede nakon takvih razgovora narušavati volju za timskim radom i kod ostalih članova tima.
  4. Povlačenje: Ova metoda se koristi kod manjih trzavica i služi spriječavanju većih problema u timskom radu. Uključuje ili skretanje na drugu temu kada dođe do npr. manjih verbalnih sukoba ili naprosto šutnju o nekim temama koje izazivaju takve trzavice. Iskusni vođe timova na taj način mogu spriječiti veće sukobe koje nastaju npr. zato što neko ima loš dan ili lične probleme.
  5. Nalaženje zajedničkih dodirnih točaka: Ova metoda uključuje svojevrsno pregovaranje kako bi se između strana u sukobu našle dodirne točke. One postaju „čvrsto tlo“ sa kojeg se prelazi na riješavanje konkretnih problema. Ova metoda će zahtijevati vođu koji će kao objektivna strana sagledati dodirne točke koje sukobljene strane vrlo često „u žaru emocija“ ne uspijevaju sagledati. On/ona će isto tako morati predložiti alternativni način riješavanja timskog problema koji će zadovoljiti sukobljene strane.

Bitno je naglasiti da svako neslaganje u timu nije nužno razlog dubljim konfliktima koji obično imaju negativne posljedice po sam tim i njegove rezultate. Kreativne razmirice i različiti pogledi na riješenje problema mogu uroditi itekako inovativnim riješenjima. Poteškoće nastaju onda kada konflikti prerastaju u sukobe koji ne riješavaju problematiku zbog kojeg je okupljen tim nego se počnu baviti međusobnim suodnosima članova tima.

 

Izvor: Svanconsulting.com

Nastavite čitati

LIDERSTVO

6 lekcija Majkla Džordana o liderstvu

Objavljeno

 

Karantinske dane dobrom dijelu planete uljepšao je dokumentarni serijal „Posljednji ples“, posvećen čuvenom Majklu Džordanu i njegovim isto tako čuvenim Čikago bulsima iz devedesetih godina prošloga vijeka. (više…)

Nastavite čitati

LIDERSTVO

Rješavanja sukoba – šta trebate znati?

Činimo to gotovo svakodnevno. Postalo nam je navika koju uzimamo zdravo za gotovo i ne mislimo da ju možemo promijeniti. Tvrdoglavi smo ako neko kaže da stvari možemo činiti drugačije. Da, govorimo o sukobu. Tom malom naporu koji nas, često bez našeg znanja, sputava i čini razdražljivima.

Objavljeno

 

konflikt

konflikt

 

Novost koju uvodimo u vaš život je da se sukobe može uspješno riješiti, bez da je jedna strana gubitnička, a druga pobjednička. Postoji sukob nakon kojega su svi učesnici nešto naučili i međusobno se zbližili. Jedino što trebate je naučiti kako.

Konstruktivno rješavanje sukoba odnosi se na nenasilno rješavanje sukoba, u kojemu se vodi interes o svim akterima te njihovim interesima. Proces uključuje dijalog, rješenje problema, pregovor, pomirenje i prevenciju eskalacije nasilja.

Da bi rješavanje sukoba bilo uspješno, potrebno je biti upućen u dinamiku sukoba:

  1. Svako od nas u sukobu bira hoće li zauzeti saradnički ili takmičarski stav.
  2. Sukobljene strane često netačno opažaju namjere i akcije drugih ljudi. Često poruka koju šaljemo bude drugačije protumačena od onoga ko poruku prima. Jednako tako mi možemo protumačiti poruku svog sagovornika na način koji nije povezan s onime što nam osoba govori. Uvijek treba provjeriti je li tačna naša interpretacija akcije druge strane.
  3. Uspostavljanje i održavanje povjerenja. Za ponovnu izgradnju povjerenja često može pomoći treća, neutralna strana.
  4. Povezivanje na temelju zajedničkog cilja ili interesa može poslužiti kada nedostaje povjerenja među zavađenim stranama.
  5. Zbog nesigurnost i stalne promjene okolnosti, potrebno je fleksibilno razmišljati i reagovati. Moramo prilagođavati postupke i koristiti različite tehnike prilikom rješavanja sukoba.
  6. Trebamo izbjegavati uzvraćanje istom mjerom. Ako nas je druga strana povrijedila, ne smijemo dozvoliti jednak udarac, jer ćemo se tako naći u spirali iz koje je teško izaći. Bitno je očuvati usmjerenost na cilj i zaboraviti osvetu.
  7. Cilj rješavanja sukoba treba biti čuvanje odnosa, bez odustajanja od važnog interesa.

Koji su pristupi rješavanja problema?

  • Pobjeda – poraz: Ja ću dobiti šta trebam, a ti ćeš izgubiti.
  • Poraz – pobjeda: Ti ćeš dobiti što trebaš, a ja neću.
  • Poraz – poraz: Ni ti, ni ja nećemo dobiti što nam treba.
  • Pobjeda – pobjeda: I ti i ja ćemo dobiti što trebamo.

Da bi rezultat sukoba bio odnos pobjednik – pobjednik, potrebno je pažnju usmjeriti s protivnika na problem i njegovo rješavanje. Također, treba osvijestiti potrebu za ostvarenjem svog cilja unutar sukoba, kao i potrebu da očuvamo odnos s osobom ili osobama s kojima smo u sukobu.

 

Vještine rješavanja sukoba

Reklama

Dogovaranje je tehnika rješavanja sukoba unutar koje je u interesu obje sukobljene strane da obje strane budu maksimalno zadovoljene.

Proces uključuje:

– utvrđivanje osnovnih interesa obje strane,
– traženje alternativa i utvrđivanje posljedica,
– utvrđivanje rješenja koja su prihvatljiva za obe strane,
– primjena rješenja.

Pregovaranje se razlikuje od dogovora jer je zajednički interes sukobljenih strana minimalan. Važno je razlikovati pregovaračku svađu i pregovaranje. Kod pregovaranja postoji iskrena spremnost obiju strana za pronalazak rješenja koje će biti povoljno za sve. U svađi svaka strana traži rješenje za sebe.

Na umu kod pregovaranja treba imati:

  • o čemu se pregovara,
  • kako će se pregovaranje voditi (pravila, spremnost za pregovaranje itd.),
  • te o dotadašnjim odnosima između strana.

Da bi pregovaranje bilo uspješno trebamo: Odvojiti osobe od problema/područja sukoba.

Kod pregovaranja trebamo:

Reklama
  • Biti „tvrdi“ prema zajedničkom problemu, a „meki“ prema osobi.
  • Usmjeriti se na interese i potrebe, a ne na status i poziciju.
  • Naglasiti zajedničke elemente, čak i kad su zajednički interesi minimalni.
  • Predlagati što više rješenja.
  • Dogovoriti jasno rješenje.

Posredovanje je rješavanje sukoba u koju je uključena treća, nepristrana strana. Posrednik olakšava pregovaranje, a ne donosi odluku o rješenju sukoba, pomaže sukobljenim stranama u prepoznavanju stvarnog problema, osigurava dobre uslove za njegovo rješavanje, pomaže pri pronalaženju još mogućih rješenja te olakšava proces donošenja odluka.

Da biste sukob riješili uspješno vodite se navodima:

  • Više se može postići sukobom nego borbom.
  • Rješenja koja zadovoljavaju obje strane postoje.
  • Postoji povezanost načina odnošenja prema problemu i njegova rješavanja.
  • Potrebno je biti spreman na suradnju, imati pozitivnu sliku o sebi te vještine komuniciranja (slušanje, jasno izražavanje…)

Ostanite mirni i srećno!

 

Izvor: krenizdravo.rtl.hr

 

 

 

Reklama

 

Nastavite čitati

PREDUZETNIŠTVO

4 stvari koje najbolji šefovi kažu novom zaposlenom koje većina drugih nikada ne kaže

Objavljeno

 

Naporno radite na pronalaženju, intervjuisanju i zapošljavanju pravih zaposlenih. Oni imaju odlične vještine, veliko iskustvo i sjajan stav, pa jednom kad ih angažujete dovoljno je da ih pustite da sami rade. (više…)

Nastavite čitati

U trendu