Connect with us

TRŽIŠTA

Vrtoglav rast pretraživača koji nije nastao u Silicijumskoj dolini

Objavljeno

 


DuckDuckGo, američki internet pretraživač koji se fokusira na privatnost, ove godine obara rekorde. U januaru je ovaj konkurent Googleu dostigao 100 miliona pretraga u jednom danu, i to čak sedam puta, ukazujući da se potencijalno razvija jedna nova industrija do juče nezamisliva u svijetu internet pretraživanja.

Google, kao najveći internet pretraživač na svijetu, u jednom satu obradi više od 200 miliona pretraga. Ugrubo, dnevno, Google ima 50-60 puta veći promet od DuckDuckGo-a. Međutim, do lani taj je odnos bio 100-120 puta. Google je bio daleko veći, a DuckDuckGo daleko manji. I onda su se nanizale afere s narušavanjem privatnosti.

Mjesečni prosjek pretraga na DuckDuckGo-u u januaru prije dvije godine bio je 52 miliona pretraga. Lani u januaru narastao je na 79,4 miliona. Sada u januaru u prosjeku je na 94,5 miliona pretraga.

Kao i Googleov pretraživač tako i onaj DuckDuckGo-a nije dostupan samo preko weba već se može koristiti i u drugim aplikacijama, a ima i vlastitu mobilnu aplikaciju. Tako mobilna aplikacija DuckDuckGo prisutna je na Appleovim i Googleovim Android uređajima. Appleova trgovina za aplikacije navodi da je u trenutku pisanja ovog teksta bila 6. među korisnim aplikacijama (eng. utilities), a Google Play trgovina kaže da je preuzeta više od 10 miliona puta.

Inače, DuckDuckGo dobio je ime prema tradicionalnoj dječijoj igri u SAD-u. Kod nas je nazivamo „Ide maca oko tebe“ dok je Amerikanci nazivaju „Patka, Patka, Guska“ ili Duck, Duck, Goose. Pretraživač je pokrenut prije 12 godina u mjestu Paoli u američkoj saveznoj državi Pensilvaniji, daleko izvan Silicijumske doline, velikih tehnoloških kompanija i Googlea.

DuckDuckGo je svoju reputaciju pravog privatnog pretraživača, temelja za spomenute uspjehe, izgradio na dva ključna postulata.

Reklama

Prvo, on svim svojim korisnicima daje iste rezultate pretrage, odnosno ne daje „personalizovane“ rezultate koji često znaju dovesti do stanja, kako je svojevremeno rekao internet aktivista Eli Pariser, „intelektualne izolacije“.

Drugo, DuckDuckGo ne profilira svoje korisnike te ne koristi te profile kako bi im pokazivao tobože relevantne oglase.

Uz to, DuckDuckGo se hvali da ne prikazuje rezultate koji bi korisnike odvele na „farme sadržaja“ te da izbjegava stranice koje sadrže znatne količine oglasa.

DuckDuckGo zarađuje tako što svojim korisnicima prikazuje oglase iz Yahoo-Bing mreže oglašivača te zahvaljujući poslovnim saradnjama s Amazonom i eBayjem.

Search Engine Journal smatra da se pretraživač DuckDuckGo sve više koristi zato što ga korisnici mogu koristiti bez da se pritom njihovi lični podaci prikupljaju i prodaju oglašivačima. To nije slušaj kada internet pretražujete preko Googlea ili kada koristite Facebook.

Porast pretraga preko DuckDuckGoa događa se i u trenutku kada brojni korisnici aplikacije za komunikaciju WhatsApp zbog najave da će ta aplikacija podatke korisnika početi dijeliti s Facebookom, svojim vlasnikom, „bježe“ na Signal i Telegram, aplikacije za komuniciranje koje svojim korisnicima obećavaju viši stepen privatnosti.

Reklama

Uprkos rekordnom mjesecu, DuckDuckGo u dogledno vrijeme neće bitno naštetiti Googleu, koji na dnevnoj bazi obradi pet milijardi zahtjeva za pretragom interneta te koji je prema podacima statističke platforme Statcounter u januaru 2021. godine na globalnom nivou na svim platformama zauzimao 91,86 odsto tržišta internet pretraživača. Poređenja radi, DuckDuckGo nalazi se u kategoriji „drugi“ koji je u januaru kontrolisao 1,98 odsto tržišta.

Stvari nisu bitno drukčije u SAD-u, gdje Google takođe dominira s 87,72% tržišnog udjela, ali tamo DuckDuckGo s 2,61 odsto udjela čvrsto drži četvrtu poziciju. Nastavi li rasti mogao bi ozbiljno ugroziti trećeplasirani Yahoo koji drži tankih 2,99 odsto tržišta.

Iako zasad još nije opasan konkurent Googleu, DuckDuckGo bi mogao biti upravo ono što traže korisnici kojima je prioritet privatnost na internetu.

DuckDuckGo i njegov paket pridruženih alata dostupni su kao proširenja za sve veće internet pregledače poput Chromea, Firefoxa, Opere i Edgea.

Novac.hr

Reklama

TRŽIŠTA

Pica u Hrvatskoj među najskupljim u EU

Objavljeno

 

​Pice su u Hrvatskoj tokom 2022. poskupjele za 28.2 odsto, što je četvrti najveći rast u EU. (više…)

Nastavite čitati

ANALIZE

Suzbijanje cijena glavni zadatak

Objavljeno

 

Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)

Nastavite čitati

TRŽIŠTA

Kako će funkcionisati digitalni evro

Objavljeno

 

Digitalni evro projekt je „digitalizacije“ evropske zajedničke valute a takav bi novac bio elektroničko sredstvo plaćanja kojim bi se mogli služiti svi u evropodručju. (više…)

Nastavite čitati

U trendu