Connect with us

PRIVREDA

Do polovine naredne godine ugovor za auto-put od Vukosavlja do Rače

Objavljeno

 


Direktor „Autoputeva“ Dušan Topić izjavio je da bi do polovine naredne godine trebalo da bude potpisan ugovor o finansiranju, projektovanju i izgradnji auto-puta od Vukosavlja do Rače, što otvara mogućnost da te dionice budu izgrađene do 2025. godine, kako je i planirano.

Topić je podsjetio da je na javni poziv za izgradnju auto-puta, podijeljenog u tri lota, dostavljeno deset prijava, te da je interes pokazalo sedam kineskih, dvije turske i jedna tursko-kineska kompanija. Napomenuo je da je procijenjena vrijednost projekta 1,35 milijardi KM.

– U toku je pregled prijava i do kraja godine bi trebalo da pozovemo kvalifikovane kompanije na pregovore, takozvani takmičarski dijalog u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama. To će potrajati narednih pet, šest mjeseci – rekao je Topić u intervjuu Srni.

Pored deset pomenutih kompanija, Topić je naveo da se ušlo u pregovore sa američkom kompanijom „Behtel“, koja nastupa zajedno sa turskom kompanijom „Enka“, a koje finansijski prate američka i engleska agencija za finansiranje izvoza – DFC i UKF.

– Osim toga, još čekamo konkretne instrukcije Srbije o tome kako planiraju da plasiraju 100 miliona evra, koje je predsjednik Srbije Aleksandar Vučić najavio u nekoliko navrata za izgradnju auto-puta od Rače do Bijeljine i da li će to biti ciljano za tu dionicu – napomenuo je Topić.

Kad je riječ o pomenutom aranžmanu sa Srbijom, Topić je naveo da je još nejasno da li će Republika Srpska birati izvođača ili će to biti aneks ugovora koji je Srbija potpisala sa turskom kompanijom, kojim se turskim sredstvima finansira izgradnja 18 kilometara auto-puta Kuzmin-Rača i izgradnja zajedničkog mosta preko Save u Rači.

Reklama

– Da bi imali kontinuitet od Banjaluke do Srbije nedostaje da se izgradi dionica od Doboja, odnosno Јohovca do Vukosavlja. To je dio koridora `pet ce` dužine 35 kilometara. Tu smo u pregovorima sa Evropskom investicionom bankom /EIB/, jer je Koridor 5C njihov prioritet i tu oni daju najpovoljnije kreditne uslove, te do 20 odsto grant sredstava Evropske komisije – objasnio je Topić.

Topić je dodao da eksperti EIB-a trenutno pregledaju dokumentaciju, a da bi u martu trebalo da bude raspisan tender, kako bi do kraja godine počela gradnja, iako se radovi u punom kapacitetu očekuju s početkom građevinske sezone 2022. godine.

– Preostali dio koridora je u izgradnji. To je dionica od Tovire do Kostajnice, koja se gradi od sredine 2019. godine, dok je dionica od Kostajnice do Putnikovog brda i entitetske granice, takozvana obilaznica oko Doboja u fazi tenderisanja – rekao je Topić.

On je objasnio da je bilo planirano da se gradnja ove dionice ugovori do kraja godine, ali da to nije bilo moguće, jer je Evropska banka za obnovu i razvoj prešla na elektronski način tenderisanja.

– Sav taj posao biće završen do marta, tako da ćemo početkom proljeća krenuti sa radovima – dodao je Topić.

On je podsjetio da je Evropska banka za obnovu i razvoj /EBRD/ za prvi dionicu od Tovire do Kostajnice odobrila kredit u iznosu od 70 miliona evra, koji prati i grant Evropske komisije preko Investicionog fonda za zapadni Balkan u iznosu od oko 14 miliona KM.

Reklama

Za drugu dionicu banka je odobrila 150 miliona evra, a kao i prvom slučaju, na raspolaganju su i grant sredstva u visini od 20 odsto od odobrenog kredita.

Izvođač radova na prvoj dionici je konzorcijum, koji čine kompanije „Integral inženjenig“ iz Laktaša i „Granit“ iz Skoplja.

Kad je riječ o brzim putevima, Topić je istakao da u planove „Autoputeva“ ulazi nova dionica Prijedor-Kozarska Dubica-Donja Gradina.

Topić je rekao da je u toku pripremna faza, odnosno početak izrade planske i projektne dokumentacije, te da bi na proljeće trebalo da se raspiše tender za izbor kunsultanta projektanta, koji bi krenuo sa izradom dokumentacije za ovu dionicu.

– To je dio projekta auto-puta Banjaluka-Prijedor-Novi Grad, gdje ugovor sa kineskom kompanijom podrazumijeva izgradnju auto-puta od Banjaluke do Prijedora, te paralelno izradu projektne dokumetacije za brze puteve Prijedor-Novi Grad i Prijedor-Kozarska Dubica – objasnio je Topić.

On je dodao da je put od Prijedora do Kozarska Dubice prioritet, jer je u pitanju stari seoski put, koji je proširivan i asfaltiran, ali nijedna krivina nije ispravljena, dok postojeći put prema Novom Gradu zadovoljava trenutne potrebe, te će se nakon izgradnje auto-puta Banjaluka-Prijedor vidjeti da li je potrebno na toj dionici graditi auto-put ili brzi put.

Reklama

– Poznato je da je ranije urađena projekta dokumentacija za brzi put od Sarajeva prema Višegradu, ali da se taj projekat pokazao kao skup i čeka inicijativu Srbije ili eventualno Turske, koja je i pokrenula priču o prstenu, odnosno dvije veze Beograda i Sarajeva – istakao je Topić.

U ovoj godini, dodao je Topić, urađen je generalni projekat za brzi put Sokolac-Bijeljina, ali da je početak radova na dugom štapu, jer je to, takođe, izuzetno skup projekat.

Topić je podsjetio da „Autoputevi“ imaju dva aktivna gradilišta – most kod Gradiške i Koridor „pet ce“, te da se može govoriti i o trećem gradilištu, a to je izgradnja mosta na Savi u Rači, čiji je investitor Srbija, gdje radovi teku zadovoljavajuće.

– Na terenu se vidi da radovi dobro napreduju na svim projektima. Petlja u Јohovcu je dobila svoj oblik, most preko Bosne će vrlo brzo biti otvoren za interni saobraćaj, dok je kod mosta u Rači ugrađen ogroman posao – napomenuo je Topić.

On je dodao da za devet godina korištenja auto-puteva u Srpskoj nije bilo nijedne teže saobraćajne nesreće, da je bilo lakše povrijeđenih, ali da su to uglavnom bile saobraćajne nezgode koje su se desile zbog neprilagođene brzine.

Topić je naveo da je pandemija uticala i na smanjenje broja, uglavnom putničkih vozila, na auto-putevima, te da očekuje da će se sa oporavkom privrede i otvaranjem mosta na Savi kod Gradiške broj vozila povećati.

Reklama

Topić je dodao da je ostvareni prihod od naplate putarine u 11 mjeseci ove godine gotovo 17 miliona KM, a da je od januara do kraja novembra autoputevima u Republici Srpskoj prošlo blizu tri miliona vozila.

Preuzeto: RTRS

PRIVREDA

Zaduženost Republike Srpske gotovo dvostruko veća od FBiH

Objavljeno

 

Od

Prvo zaduženje u ovoj godini Vlada Republike Srpske planira već ove sedmice. Zakazana je aukcija šestomjesečnih trezorskih zapisa na Banjalučkoj berzi, putem koje se RS planira zadužiti 10 miliona KM.

Podsjetimo da je Narodna skupština RS krajem prošle godine usvojila odluke o dugoročnom i kratkoročnom zaduženju RS za 2024. godinu kojima je predviđeno da se taj entitet može zadužiti iznosom do 1,2 milijarde KM.

Najavljeno je da će 87. aukcija trezorskih zapisa RS biti održana 25. januara na Banjalučkoj berzi. Planirani iznos emisije je 10 miliona KM sa rokom dospijeća šest mjeseci. Biće to prvo ovogodišnje zaduženje RS.

Maksimalan iznos kratkoročnog duga prema odluci koja je usvojena krajem godine ne može biti veće od 337 miliona KM u ovoj godini, a dugoročno maksimalno 951 milion KM.

Sredstva pribavljena dugoročnim zaduživanjem biće upotrijebljena u skladu sa Zakonom o zaduživanju, dugu i garancijama RS za finansiranje kapitalnih investicija, refinansiranje ukupnog duga ili dijela duga RS, plaćanje uslovnih obaveza po osnovu garancija RS te za finansiranje budžetskog deficita u slučajevima kada Ministarstvo finansija procijeni da će planirani rashodi biti veći od iznosa planiranih prihoda, naveli su iz Vlade.

Ukupan javni dug RS je oko 6,2 milijarde KM što je oko 40 posto BDP-a i vlast ovog entiteta tvrdi da RS nema problema sa otplatom te da je zaduženost na istorijskom minimumu. Opozicija je stava da se i u ovoj godini nastavlja politika neosmišljenog zaduživanja kojima se krpe rupe u budžetu.

Reklama

Neosmiljeno zaduživanje kao što je neosmiljeno bez osnovnih ekonomskih parametara, recimo, podići minimalnu platu u RS. To je vjestačka priča koja služi za jednokratnu upotrebu i zadovoljenje političkih mjera koje služe samo za izbornu priču – smatra Milan Miličević, predsjednik SDS-a.

To zaista zvuči mnogo, ovako kada razmišljate, ali to je opet u okvirima onih normalnih zaduženja BDP-a i dugoročno – kaže Anja Ljubojević, potpredsjednica NSRS.

Zbog priča o sankcijama, podsjeća nas sagovornik, nije isključeno da se Vlada kada je riječ o zaduženju na međunarodnom tržištu okrene dalekoistočnim zemljama.

Zaduženje koje mora da obavi RS nije ozbiljan iznos ni za jednu berzu, tako da je samo pitanje koliko je politička situacija stabilna u smislu investitora koji bi pozajmili taj novac za obveznice, mada je kamata koja je određena vrlo atraktivna i vjerujem da će biti lako naći investitore – ističe ekonomski analitičar Zoran Pavlović.

Ukupan javni dug FBiH je oko 6,4 milijarde KM i veći je za oko 200 miliona KM u odnosu na RS. No, gledano u odnosu na BDP zaduženost RS je gotovo dvostruko veća u odnosu na drugi entitet.

BHRT

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Odobrena akvizicija: Britanci vlasnici Mtel-ove firme „Sky Towers Infrastucture“

Objavljeno

 

Od

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine dopustilo je koncentraciju na tržištu iznajmljivanja telekomunikacijskih tornjeva, odnosno, tržištu pružanja prostora na tornjevima za instalaciju infrastrukture elektronskih komunikacijskih mreža na području Bosne i Hercegovine.

Drugim riječima, Vijeće je odobrilo prodaju Mtelove firme Sky Towers Infrastucture međunarodnom gigantu Actis EU Menagement S à.r.l. Luksemburg, izvještava BiznisInfo.ba.

Kako smo ranije pisali, kompanija Actis, vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu sa sjedištem u Londonu, preuzima veliku mrežu telekomunikacionih stubova u Bosni i Hercegovini koja je pripadala firmi Mtel, odnosno Telekomu Srbija.

Odlukom Konkurencijskog vijeća otklonjena je prepreka za ovu veliku akviziciju.

Kako smo ranije pisali, Telekom Srbija Grupa osnovala je Sky Towers Infrastructure u Srbiji, Crnoj Gori i BiH na koje je prenijela vlasništvo nad antenskim stubovima, kao i nad poslovima njihove izgradnje i održavanja. Sky Towers Infrastructure tako je postao vlasnik antenskih stubova i ostale pasivne telekomunikacione infrastrukture.

Prošlog mjeseca smo objavili da Telekom Srbija sprema prodaju ove infrastrukture, i to ukupno 1.827 ovih stubova, od kojih se 995 nalazi u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u u Crnoj Gori.

Reklama

Telekom Srbije posljednjih godina se agresivno širio u cijelom regionu, uključujući BiH, ali je ujedno drastično uvećao dugove. Iz kompanije su kasnije rekli da se prodaju stubovi, ali ne i oprema za telekomunikacije povezana sa njima, kao što su bazne stanice.

Telekom će i dalje ostati korisnik tih stubova u svojstvu zakupca, a njihovom prodajom će prikupiti značajna sredstva.

BiznisInfo.ba

Nastavite čitati

PRIVREDA

Nakon 44 godine gasi se proizvodnja u Prevent FAD-u

Objavljeno

 

Od

Prevent grupacija odlučila je da ugasi proizvodnju u kompaniji Prevent FAD Jelah i otpusti radnike.

Kako je kazao predsjednik sindikata Prevent FAD-a Enes Roša, firma gasi proizvodnju nakon 44 godine rada, a 59 radnika ostaće bez posla.

Otkaze je već dobilo 35 radnika, a preostala 24 su iz zaštićenih kategorija kojima uprava takođe namjerava dati otkaz.

Prema navodima Roše, iz kompanije su kao razlog za gašenje naveli da proizvodni program nije profitabilan, mada je kompanija ostvarila prošle godine dobit od 2,6 mil KM. Navodno, kompanija planira mašine iz Jelaha izmjestiti u Željezaru Ilijaš.

Povodom odluke o gašenju proizvodnje i otkazima, radnici su protestvovali pred Upravom Preventa u Sarajevu tražeći da im minimalne zakonske otpremnine koje je ponudila Uprava budu uvećane.

Iz Prevent grupacije nisu se oglašavali ovim povodom.

Reklama

Prevent FAD bio je poznat kao proizvođač kočionih diskova koje je izvozio na tržište EU za direktnu ugradnju u vozila VW grupacije.

Prevent je nedavno zatvorio fabriku u Bužimu u kojoj je bez posla ostalo 70 radnika.

eKapija

Nastavite čitati

U trendu