Connect with us

PRIVREDA

ŽRS: Prošle godine ostvaren pozitivan finansijski rezultat

Objavljeno

 


Kompanija Željeznice Republike Srpske tokom prošle godine ostvarile su pozitivan finansijski rezultat u iznosu od 10.092.000 KM, saopšteno je iz ŽRS-a.
Željeznice Republike Srpske – Foto: RTRS
Željeznice Republike SrpskeFoto: RTRS
U saopštenju se navodi da ovaj rezultat treba sagledati kroz prihode i rashode, bez obračuna amortizacije, poreza i kamata na kredite, odnosno posmatrajući EBITDA – finansijski dobitak, ne uzimajući u obzir amortizaciju i kamate.

Tokom 2021. godine ŽRS ostvarile su prihode iz osnovne djelatnosti u iznosu od 32.384.305 KM i oni su viši za 2.560.000 KM u odnosu na prethodnu godinu.

Prevezeno je ukupno 4.384.525 tona robe, što je za 15,45 odsto više nego 2020. godine kada je prevezeno 3.797.796 tona, te za četiri odsto više od planiranog prevoza.

U prošloj godini ostvareno je 380.429.194 netotonskih kilometara, što je za pet odsto više u odnosu na 2020. godinu, kada je ostvareno 363.285.185 netotonskih kilometara, ističe se u saopštenju.

Iz ŽRS-a naveli su da operativni pokazatelji potvrđuju da pored svih obračunskih kategorija Željeznice imaju pozitivan trend i da u momentu izrade finansijskog izvještaja ne postoje dugovanja prema zaposlenima, fondovima, državi, poslovnim partnerima i komitentima.

U okolnostima sa virusom korona tokom 2021. godine prevezeno je 60.177 putnika i ostvareno ukupno 3.185.694 putničkih kilometara. Tokom 2020. godine prihod od putničkog saobraćaja iznosio je 274.626 KM, dok u 2021. godini iznosi 206.462 KM, što je za 25 odsto manje.

Reklama

Prema ugovoru o finansiranju i sufinansiranju putničkog saobraćaja sa Vladom Republike Srpske, ŽRS tokom 2021. godine bilježi manji prihod po osnovu dva ugovora u iznosu od 5.096.000 KM.

U saopštenju se dodaje da je i smanjenje godišnje subvencije za održavanje željezničke infrastrukture i sufinansiranje putničkog saobraćaja od Vlade Republike Srpske sa 25 na 20 miliona KM, takođe uticalo na ukupne rezultate poslovanja tokom 2021. godine.

– Imajući u vidu da je postupak konverzije duga u kapital u proceduri i da tokom 2021. godine nije završen, ŽRS su prema računovodstvenim standardima bile u obavezi da u završni račun obračunaju i kamate na ino-kredite, koji padaju na teret ukupnog rezultata poslovanja – navodi se u saopštenju.

Iz ŽRS napominju da je još aktuelan neriješen status cjelokupne imovine te kompanije, koja je predmet donošenja neophodnih odluka kroz zakonska rješenja, a koje će ući u početne bilanse novoformiranih preduzeća u okviru budućeg holdinga.

– S tim u vezi u završni račun ŽRS za 2021. godinu ulazi i amortizacija u iznosu od 17.335.491 KM kao i kamate na ino-kredite u iznosu od 11.216.935 KM, tako da će u završnom računu biti iskazan obračunski negativan rezultat u iznosu od 17.787.950 KM, što je manje u odnosu na prethodnu godinu, odnosno bez obračunatih kamata, a koje su predmet konverzije, taj iznos bi iznosio 6.498.695 KM – navodi se u saopštenju.

U Željeznicama očekuju da će iznos kamata na ino-kredite završetkom postupka konverzije duga u kapital, biti isknjižen iz poslovnih knjiga ŽRS i na taj način neće više teretiti poslovni rezultat.

Reklama

Završetkom postupka konverzije duga u kapital, on će biti preuzet od Ministarstva finansija Republike Srpske, što ukupno čini iznos od 11.216.935 KM za 2021. godinu, kao i 3.537.285 KM iz 2020. godine, dodaje se u saopštenju.

Iz ŽRS-a navode da su tokom prošle godine u okviru održavanja sistema funkcionisanja željezničkog saobraćaja najviše finansijskih sredstava izdvojili za nabavku opreme i rezervnih dijelova za željezničku infrastrukturu u iznosu od 23.951.620 KM, troškove električne energije i dizel goriva u iznosu od 4.568.511 KM, kao i investicije u poslovima Infrastrukture i Operacija u iznosu od 3.170.995 KM.

Akumulirani gubitak na kraju poslovne 2021. godine iznosi 109.764.699 KM, sa napomenom da će iznos od 14.754.183 KM kamata po ino-kreditima, a koji su predmet konverzije, po završetku konverzije duga u kapital biti isknjižen, tako da bi ukupni akumulirani gubitak bio umanjen za taj iznos.

ŽRS su 2020. godinu završile sa ukupnim brojem od 2.184 zaposlenih radnika, taj broj na kraju 2021. godine iznosio je 1.988, što je 196 zaposlenih radnika manje u odnosu na prethodnu godinu.

Na današnji dan broj zaposlenih u ŽRS iznosi 1.980 radnika.

Iz ove komapnije kao primarni cilj navode uključivanje na evropsko tržište i da budu konkurentni.

Reklama

– Imajući u vidu da je 2021. godina proglašena Evropskom godinom željeznice i zbog potrebe željezničkog sektora za ubrzanim razvojem, planovi ŽRS su da se u budućnosti modernizuje željeznički saobraćaj i prugama poveže sa zemljama u regionu i EU – navodi se u saopštenju.

Koa potreba ove kompanije navodi se remont pruga i obnavljanje voznih kapaciteta za prevoz robe i putnika, i ističe da se u tom smjeru intenzivno radi i na osiguravanju dodatnih prihvatljivih modela finansiranja s budućim strateškim partnerima.

Preuzeto: RTRS

PRIVREDA

Zaduženost Republike Srpske gotovo dvostruko veća od FBiH

Objavljeno

 

Od

Prvo zaduženje u ovoj godini Vlada Republike Srpske planira već ove sedmice. Zakazana je aukcija šestomjesečnih trezorskih zapisa na Banjalučkoj berzi, putem koje se RS planira zadužiti 10 miliona KM.

Podsjetimo da je Narodna skupština RS krajem prošle godine usvojila odluke o dugoročnom i kratkoročnom zaduženju RS za 2024. godinu kojima je predviđeno da se taj entitet može zadužiti iznosom do 1,2 milijarde KM.

Najavljeno je da će 87. aukcija trezorskih zapisa RS biti održana 25. januara na Banjalučkoj berzi. Planirani iznos emisije je 10 miliona KM sa rokom dospijeća šest mjeseci. Biće to prvo ovogodišnje zaduženje RS.

Maksimalan iznos kratkoročnog duga prema odluci koja je usvojena krajem godine ne može biti veće od 337 miliona KM u ovoj godini, a dugoročno maksimalno 951 milion KM.

Sredstva pribavljena dugoročnim zaduživanjem biće upotrijebljena u skladu sa Zakonom o zaduživanju, dugu i garancijama RS za finansiranje kapitalnih investicija, refinansiranje ukupnog duga ili dijela duga RS, plaćanje uslovnih obaveza po osnovu garancija RS te za finansiranje budžetskog deficita u slučajevima kada Ministarstvo finansija procijeni da će planirani rashodi biti veći od iznosa planiranih prihoda, naveli su iz Vlade.

Ukupan javni dug RS je oko 6,2 milijarde KM što je oko 40 posto BDP-a i vlast ovog entiteta tvrdi da RS nema problema sa otplatom te da je zaduženost na istorijskom minimumu. Opozicija je stava da se i u ovoj godini nastavlja politika neosmišljenog zaduživanja kojima se krpe rupe u budžetu.

Reklama

Neosmiljeno zaduživanje kao što je neosmiljeno bez osnovnih ekonomskih parametara, recimo, podići minimalnu platu u RS. To je vjestačka priča koja služi za jednokratnu upotrebu i zadovoljenje političkih mjera koje služe samo za izbornu priču – smatra Milan Miličević, predsjednik SDS-a.

To zaista zvuči mnogo, ovako kada razmišljate, ali to je opet u okvirima onih normalnih zaduženja BDP-a i dugoročno – kaže Anja Ljubojević, potpredsjednica NSRS.

Zbog priča o sankcijama, podsjeća nas sagovornik, nije isključeno da se Vlada kada je riječ o zaduženju na međunarodnom tržištu okrene dalekoistočnim zemljama.

Zaduženje koje mora da obavi RS nije ozbiljan iznos ni za jednu berzu, tako da je samo pitanje koliko je politička situacija stabilna u smislu investitora koji bi pozajmili taj novac za obveznice, mada je kamata koja je određena vrlo atraktivna i vjerujem da će biti lako naći investitore – ističe ekonomski analitičar Zoran Pavlović.

Ukupan javni dug FBiH je oko 6,4 milijarde KM i veći je za oko 200 miliona KM u odnosu na RS. No, gledano u odnosu na BDP zaduženost RS je gotovo dvostruko veća u odnosu na drugi entitet.

BHRT

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Odobrena akvizicija: Britanci vlasnici Mtel-ove firme „Sky Towers Infrastucture“

Objavljeno

 

Od

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine dopustilo je koncentraciju na tržištu iznajmljivanja telekomunikacijskih tornjeva, odnosno, tržištu pružanja prostora na tornjevima za instalaciju infrastrukture elektronskih komunikacijskih mreža na području Bosne i Hercegovine.

Drugim riječima, Vijeće je odobrilo prodaju Mtelove firme Sky Towers Infrastucture međunarodnom gigantu Actis EU Menagement S à.r.l. Luksemburg, izvještava BiznisInfo.ba.

Kako smo ranije pisali, kompanija Actis, vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu sa sjedištem u Londonu, preuzima veliku mrežu telekomunikacionih stubova u Bosni i Hercegovini koja je pripadala firmi Mtel, odnosno Telekomu Srbija.

Odlukom Konkurencijskog vijeća otklonjena je prepreka za ovu veliku akviziciju.

Kako smo ranije pisali, Telekom Srbija Grupa osnovala je Sky Towers Infrastructure u Srbiji, Crnoj Gori i BiH na koje je prenijela vlasništvo nad antenskim stubovima, kao i nad poslovima njihove izgradnje i održavanja. Sky Towers Infrastructure tako je postao vlasnik antenskih stubova i ostale pasivne telekomunikacione infrastrukture.

Prošlog mjeseca smo objavili da Telekom Srbija sprema prodaju ove infrastrukture, i to ukupno 1.827 ovih stubova, od kojih se 995 nalazi u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u u Crnoj Gori.

Reklama

Telekom Srbije posljednjih godina se agresivno širio u cijelom regionu, uključujući BiH, ali je ujedno drastično uvećao dugove. Iz kompanije su kasnije rekli da se prodaju stubovi, ali ne i oprema za telekomunikacije povezana sa njima, kao što su bazne stanice.

Telekom će i dalje ostati korisnik tih stubova u svojstvu zakupca, a njihovom prodajom će prikupiti značajna sredstva.

BiznisInfo.ba

Nastavite čitati

PRIVREDA

Nakon 44 godine gasi se proizvodnja u Prevent FAD-u

Objavljeno

 

Od

Prevent grupacija odlučila je da ugasi proizvodnju u kompaniji Prevent FAD Jelah i otpusti radnike.

Kako je kazao predsjednik sindikata Prevent FAD-a Enes Roša, firma gasi proizvodnju nakon 44 godine rada, a 59 radnika ostaće bez posla.

Otkaze je već dobilo 35 radnika, a preostala 24 su iz zaštićenih kategorija kojima uprava takođe namjerava dati otkaz.

Prema navodima Roše, iz kompanije su kao razlog za gašenje naveli da proizvodni program nije profitabilan, mada je kompanija ostvarila prošle godine dobit od 2,6 mil KM. Navodno, kompanija planira mašine iz Jelaha izmjestiti u Željezaru Ilijaš.

Povodom odluke o gašenju proizvodnje i otkazima, radnici su protestvovali pred Upravom Preventa u Sarajevu tražeći da im minimalne zakonske otpremnine koje je ponudila Uprava budu uvećane.

Iz Prevent grupacije nisu se oglašavali ovim povodom.

Reklama

Prevent FAD bio je poznat kao proizvođač kočionih diskova koje je izvozio na tržište EU za direktnu ugradnju u vozila VW grupacije.

Prevent je nedavno zatvorio fabriku u Bužimu u kojoj je bez posla ostalo 70 radnika.

eKapija

Nastavite čitati

U trendu