TRŽIŠTA
Ambalaža skuplja i do 40 odsto
Rast cijena u Bosni i Hercegovini nije zaobišao ni ambalažne proizvode, te su cijene ovih artikala samo ove godine skočile i za oko 40 odsto.
Kako su za „Nezavisne novine“ naveli proizvođači ambalažnih kutija i drugih proizvoda, do rasta je došlo jer je zabilježen veliki skok cijena sirovina.
Te tako navode da je od početka ove godine cijena kartonskih blokova od kojih se pravi većina ambalažnih proizvoda porasla i do četiri puta u odnosu na lani, zbog čega su i oni bili prinuđeni da povise cijene gotovih proizvoda.
Kako su istakli, svjesni da ni njihovi kupci ne mogu da prate rast cijena, maržu su spremni spustiti na količinu, a manju maržu dobijaju i stalni kupci.
Tako su za „Nezavisne novine“ u kompaniji „Kartonaža 4M“ iz Banjaluke kazali da su samo ove godine cijene sirovina rasle i do četiri puta.
„Cijene kartonskih ploča od početka ove godine godine porasle su i do tri ili četiri puta“, naveli su u ovoj kompaniji.
Dodali su da je zbog toga cijena njihovih proizvoda morala da poraste.
„Ne možemo mi da zadržimo iste cijene kada su cijene sirovima porasla i do 30 ili 40 odsto. Naša marža je vrlo mala i ona mora sve te oscilacije u cijenama da prenese dalje“, kazali su u „Kartonaži 4M“.
Istakli su da, kada idu sa povećanjem cijena, cijenu dižu onoliko koliko je rasla cijena sirovina te se trude da marža ostane niska.
„Maržu smanjujemo i kupcima na osnovu količina kupljene robe. Manju maržu imaju i kupci koji često kod nas naručuju robu“, rekli su u ovoj firmi za „Nezavisne novine“.
Dodali su da nisu osjetili povećano interesovanje za ove proizvode u doba pandemije virusa korona.
„Mi imamo standardne kupce koji od nas često naručuju robu. Jedino smo primijetili da su se i oni, a i mi uplašili u ovom periodu pa smo probali napraviti zalihe, koja kasnije nisu značile ništa, jer kada je nas dvadesetak firmi koje se snabdijevamo sa jednog mjesta tražilo duplu količinu, proizvođač kartonskih ploča to nije mogao da ispoštuje“, pojasnili su u ovoj kompaniji.
U kompaniji „Karpas“ iz Banjaluke takođe su potvrdili da su cijene sirovina nakon blagog pada početkom 2020. godine od oko pet odsto, kada je zbog lockdowna smanjena potrošnja i potražnja za ovim proizvodima, u stalnom porastu od novembra prošle godine.
„Krajem 2020. godine došlo je do prvog podizanja cijena materijala i taj trend je nastavljen kroz cijelu 2021. godinu. Ukupno nam je povećana cijena materijala za 40-45 odsto od novembra 2020. godine do danas. Osim toga, tvornice papira su najavile dalji rast cijena u prvom kvartalu 2022. godine“, naveo je Vladimir Petrović, direktor ove kompanije.
Dodao je da, osim toga, tvornice uvode nove prakse i rade po principu „open price“.
„Tvornice nam potvrde količinsku narudžbu, a kad dođe vrijeme za isporuku, onda nas obavijeste o trenutnoj cijeni i sve se radi po sistemu uzmi ili ostavi“, kazao je Petrović za „Nezavisne novine“.
Naveo je da su upravo zbog svega ovoga primorani da dižu cijene gotovih proizvoda.
„S obzirom na to da se mi bavimo proizvodnjom ambalaže, odnosno konfekcijom ili preradom, utrošak materijala u našim proizvodima učestvuje sa 80-85 odsto. Zbog takve kalkulacije mi smo primorani da podižemo cijene gotovih proizvoda prilikom svake promjene cijene sirovine od koje proizvodimo gotovu ambalažu“, rekao je Petrović, dodajući da su tokom cijele godine pratili rast cijena materijala i povećavali cijene gotovih proizvoda u skladu s aktuelnim cijenama.
Povećanje potražnje za ambalažnim proizvodima, prema njegovim riječima, osjetili su tek krajem drugog kvartala ove godine.
„Razlog tome je povećani broj dolazaka ljudi iz dijaspore, koji vjerovatno nisu dolazili tokom prve pandemijske godine. Osim toga, povećala se potražnja za proizvodima iz EU, što je određene proizvodne kapacitete u našoj zemlji preusmjerilo ka inostranom tržištu“, zaključio je Petrović.
U kompaniji „Euro karton“ iz Gračanice za „Nezavisne novine“ su naveli da su od početka ove godine do danas cijene sirovina skočile i za 50 odsto.
„Cijene naših proizvoda su porasle, ali ne za 50 odsto, već za nekih 20 do 30 odsto“, rekli su u kompaniji „Euro karton“.
Dodali su da su u periodu pandemije virusa korona primijetili i veću potražnju za ovim proizvodima. Istakli su da, s obzirom na to da fali sirovina, takođe imaju i nedostatak gotovih proizvoda, unatoč tome što je potražnja za ovim proizvodima velika.
Nezavisne novine
TRŽIŠTA
Pica u Hrvatskoj među najskupljim u EU
Pice su u Hrvatskoj tokom 2022. poskupjele za 28.2 odsto, što je četvrti najveći rast u EU. (više…)
ANALIZE
Suzbijanje cijena glavni zadatak
Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)
-
NEKRETNINE8 meseci prije
Počela izgradnja novog stambenog objekta „Bregovi“ u Trebinju
-
TELEKOMUNIKACIJE1 godina prije
Novi pad dionica Mtela, vrijednost kompanije dugo nije bila niža
-
NOVOSTI3 meseca prije
Učesnici Visa olimpijskog triatlona prikupili 26.500 KM za Specijalnu Olimpijadu u Bosni i Hercegovini
-
FINANSIJE11 meseci prije
Vlada RS donijela odluku: Minimalac će biti 900 KM
-
INVESTICIJE1 godina prije
Castellina Srpska preuzela 29,9 posto akcija Napretka
-
NOVOSTI1 godina prije
Prag za PDV se diže na 100.000 KM, neophodan zahtjev za izlazak iz sistema
-
POLJOPRIVREDA1 godina prije
Proizvođači digli ruke, mnogi zbog malina i na sudu
-
FINANSIJE12 meseci prije
Mtel izašao iz vlasništva svoje firme u BiH, sprema se ulazak Britanaca