Nečitke deklaracije na hemijskim i prehrambenim proizvodima zadaju velike teškoće potrošačima. Građani prijavljuju alergije i razne druge lakše i teže posledice
Nečitko ispisane deklaracije i sitna slova zadaju i dalje velike teškoće kupcima, jer proizvodi koje kupuju često kriju opasne supstance. Za čitanje deklaracije pojedinih artikala kupcima je neophodna lupa. Posebno kod korišćenja uvozne kozmetike, raznih hemijskih preparata, kućne i lične higijene, gde je gotovo nemoguće saznati tačan sastav proizvoda, pa su eventualni rizici i posledice po zdravlje ljudi nepoznati.
Kod hemijskih preparata, na primer, često su rok upotrebe i deklaracija prelepljeni raznim etiketama, pa se sastav robe najčešće ne može pročitati. Uz to, broj kontrola i uzetih uzoraka ovakvih proizvoda je iz godine u godinu sve manji, a s druge strane propisi kažu da odgovornost za ispravnost i kvalitet proizvoda snosi samo proizvođač.
Potrošačkim organizacijama javljaju se građani i prijavljuju osipe, alergije, a nekad, kažu, i teže zdravstevene teškoće, pa je strah kupaca sasvim opravdan.
– Bilo je žalbi potrošača na kvalitet sredstava za ličnu higijenu i prijava ozbiljnih zdravstvenih problema nastalih upotrebom tih sredstava – kaže Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije, ali ne precizira o kojim slučajevima je riječ. – Postoji problem veličine slova na deklaracijama sredstava za ličnu higijenu i kućnu hemiju, pa čak i na lijekovima.
Bogosavljević dodaje i da je opštepoznato da su vrlo bitne informacije često ispisane sitnim slovima koja se ne mogu pročitati bez lupe. Nažalost, ne postoji propis, poput Pravilnika o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane, kojim je propisana najmanja veličina slova.
– Zakon o zaštiti potrošača, u dijelu o nepoštenoj poslovnoj praksi i obmanjujućoj poslovnoj praksi, indirektno obavezuje proizvođače da omoguće potrošaču da se informiše o bitnim svojstvima sredstava za ličnu higijenu i kućnu hemiju – ističe naš sagovornik. – Na deklaracijama ovih proizvoda neophodno je da se istaknu i upozorenja za pojedine grupe potrošača o mogućim nepoželjnim posledicama.
I Centar za potrošače Srbije CEPS dobija žalbe kupaca, naročito na sredstva za ličnu higijenu, poput šampona, raznih krema, losiona, sapuna, jer nisu mogli da otkriju sastav zbog nečitkih etiketa.
– Potrošačima ostaje samo da vjeruju reklami ili onome što trgovac kaže, jer su slova toliko sitna da je potrebna lupa – objašnjavaju u CEPS-u. – Zakonom je samo regulisano da deklaracija mora biti jasna, čitljiva, ali ne i to koliki font slova treba da bude.
Bez etikete na srpskom
Uvezeni sitni kozmetički aparati, ali i pojedine vrste dezodoranasa, losiona, šampona i druge kozmetike, često ne posjeduju deklaraciju na srpskom jeziku, a u nekim slučajevima ni osnovne podatke o proizvodu. U tom slučaju, ukoliko ne dobije proizvod sa etiketom na maternjem jeziku, kupac treba da se obrati nadležnoj inspekciji.
Izvor : Novosti