Connect with us

TEHNOLOGIJA

Stoewer: Američki milijarderi Ulažu milijarde u svemirsku industriju i nadaju se da će zaraditi još više

Objavljeno

 


Jadranska svemirska konferencija ‘Regionalna saradnja u svemirskoj tehnologiji’ prvi je regionalni skup posvećen saradnji u svemirskim naukama i tehnologijama koji u Zagreb dovodi vrhunske svjetske stručnjake u istraživanju svemira, aeronautike i svemirskih tehnologija.

Dvodnevna konferencija “Regionalna saradnja u svemirskoj tehnologiji” koja se danas i sutra održava na Institutu Ruđer Bošković u Zagrebu okupila je regionalne i svjetske stručnjake koji se bave istraživanjem svemira, aeronautikom i svemirskim tehnologijama.

Ovu jedinstvenu konferenciju organizuje Jadranska aero-svemirska asocijacija (Adriatic Aerospace Association – A3) u suradnji s Institutom Ruđer Bošković (IRB) i Sveučilištem u Zadru, a pod pokroviteljstvom Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta (MINGO).

Konferencija je okupila direktore svemirskih agencija, udruženja aero-svemirskih kompanija kao i naučnike razvojnih i istraživačkih institucija. Jedno od zanimljivih predavanja, koje se bavilo trenutnim stanjem u svemirskoj ekonomiji održao je prof. dr. sc. Heinz Stoewer, jedan od osnivača Evropske svemirske agencije.

Kako je istaknuo na samom početku, u posljednjih 60 godina sa Zemlje je lansirano više od 8700 satelita, od kojih je nekih 2000 satelita i dalje u funkciji.

“U 2016. svemirska ekonomija vrijedila je 329 milijardi američkih dolara. A očekuje se da će vrijediti više od 500 milijardi dolara do 2030.”, naglasio je prof. Stoewer i dodao kako je svemirska industrija doživjela izuzetan rast posljednjih godina, a sve na krilima malih preduzeća i startupova koje financiraju neki od najbogatijih ljudi na svijetu.

Reklama

Iako se brojka od 2000 satelita u Zemljinoj orbiti može činiti velikom, sateliti igraju veliku ulogu u našim životima jer podaci koji dolaze od njih su zapravo objektivni podaci. O tome kako ih koristimo zavisi hoće li se ti sateliti isplatiti ili ne?

No šta nas čeka u budućnosti? Prof. Stoewer smatra kako će se važnost satelita, pogotovo onih u nižoj Zemljinoj orbiti, još više povećati. Sateliti će igrati veoma važnu ulogu u prikupljanju i prodaji informacija, povezivanju svijeta, ali i u razvoju svemirskog računarstva i učenja.

Istaknuo je kako se u posljednje vrijeme razvilo mnogo preduzeća koja žele poslovati u svemirskoj industriji. Koliko će tih preduzeća preživjeti sljedećih pet ili deset godina, pravo je pitanje? Kao primjer naveo je firmu Planet labs koja je osnovana prije osam godina, a u međuvremenu je u orbitu poslala 140 satelita. Većinom se radi o malim satelitima (cubesat) napravljenima od jeftinih komponenti koji su veoma jednostavni za lansiranje, a precizni u davanju podataka.

“Posmatranje planeta postao je velik posao – Google Earth, svi navigacijski sistemi funkcionišu pomoću satelita. Tu treba dodati i pametnu poljoprivreda (predviđanje žetve, korištenje pesticida, vlažnost zemlje), geolokalizaciju važnih resursa poput minerala i vrijednih metala, nadziranje vremena, klime, prirodnih katastrofa…”, nabrojao je prof. Stoewer te dodao: “Mali sateliti postali su mainstream… i dalje nam trebaju veliki sateliti za neke podatke, ali mali će im biti dodatak i dopuna”.

Prikupljanje podataka i nadziranje Zemlje nije jedina zadaća satelita. Neki od njih koriste se i za stvaranje komunikacijske mreže nad dijelovima svijeta koji bi inače bili u potpunom mraku. Razvoj tehnologije povećava i potražnju nad dostupnim komunikacijama, pogtovo s razvojem Internet of Things tehnologije.

“To opterećuje veze na Zemlji pa se okrećemo svemiru. Deseci satelita grade se kako bi se u Zemljinoj orbiti stvorile konstelacije koje će omogućiti satelitski internet. U sljedećem desetljeću, procjenjuje se, lansirat ćemo 12 tisuća satelita… no koliko će ih preživjeti?”, istaknuo je prof. Stoewer.

Reklama

Spomenuo je neke od najpoznatijih kompanija koje žele stvoriti satelitske konstelacije i tako napraviti mrežu koja bi pružala satelitski internet. Među njima je kompanija One Web koja planira lansirati čak 3000 satelita u konstelaciju. Ne treba zaboraviti ni tvrtku Elona Muska, Starlink, koji je već lansirao prvih 60 satelita koji će tvoriti buduću satelitsku konstelaciju.

“Događa se prava revolucija u području telekomunikacija. Vjerojatno ćemo uskoro moći koristiti svemirski internet i na Zemlji”, naglasio je prof. Stoewer.

Da bi svi ti sateliti došli u orbitu, potrebno ih je lansirati na nekakvoj raketi. Troškovi lansiranja često iznose i nekoliko desetaka miliona. Zato ne iznenađuje što se pojavljuju kompanije koje žele razviti nove tehnike i tehnologije za lansirne rakete.

Najpoznatije su kompanije tri milijardera – SpaceX Elona Muska, Blue Origin Jeffa Bezosa i Virgin Galactic Richarda Bransona. Oni su uložili svoje milijarde u razvoj novih tehnologija ne zato što žele biti upisani u istoriju (iako ni to nije za odbaciti), već zato što u svemiru vide potencijal za dodatnu zaradu. Ipak se radi o komercijalnim kompanijama kojima je glavna zadaća zaraditi još koji milion za svoje vlasnike.

Međutim, šta to znači i kako će naše nebo izgledati u budućnosti. Prof. Stoewer upozorava kako je broj malih satelita koji su lansirani u Zemljinu orbitu skočio s 20 na 300 u proteklih pet godina, a procjenjuje se kako će se u sljedećih 10 godina lansirati još 8500 novih satelita. Nove mogućnosti znače i nova ulaganja i novi razvoj svemirske industrije.

“Milijarderi imaju novi hobi. Ulažu u velik broj svemirskih startupova jer razmišljaju dugoročno. Pogledajte, čak je 16 od 500 najbogatijih ljudi uložilo u svemir”, istaknuo je prof. Stoewer.

Reklama

Privatne inicijative i kompanije neće stati samo na satelitima u Zemljinoj orbiti. Već sad imamo privatne firme kojima je cilj sletjeti na Mjesec i Mars, a one ne dolaze samo iz SAD-a, već i iz drugih zemlja širom svijeta.

“No na žalost, Evropa ne drži korak s SAD-om. A mogla bi”, rekao je na kraju prof. Stoewer.

 

Autor: Martina Čizmić
Izvor: Zimo.dnevnik.hr

TEHNOLOGIJA

Kompanija Richarda Bransona u BiH promijenila vlasnike i identitet

Objavljeno

 

Od

Kompanija Virgin Pulse Bosnia, jedan od vodećih IT firmi u Bosni i Hercegovini, primijenila je ime i vizuelni identitet, nakon spajanja i promijena u vlasničkoj strukturi.

Podsjećanja radi, riječ je o kompaniji koju je osnovao britanski milijarder Richard Branson.

Kompanija Virgin Pulse nedavno je spojena sa drugom kompanijom, HealthComp. Nova kompanija koja je nastala spajanjem ove dvije firme zove se Personify Health, pa je posljedično preimenovana i kompanija u BiH, izvještava BiznisInfo.ba.

Kombinovana vrijednost dvije kompanije je 3 mlrd USD. Obje kompanije se bave unapređenjem zdravlja koristeći najsavremenije tehnologije.

Od spajanja, dvije firme su predstavile prvu i jedinu personaliziranu zdravstvenu platformu – sve na jednom mjestu. Personify Health pomaže firmama da optimiziraju ulaganja u svoje članove dok istovremeno osnažuje ljude da se dublje bave svojim zdravljem.

Nova kompanija ima kompleksnu vlasničku strukturu iza koje stoje veliki ulagači. Većinski vlasnik Personify Healtha je fond New Mountain Capital, div koji upravlja imovinom ukupne vrijednosti od preko 40 mlrd USD. Fond je osnovao Steve Klinsky 1999. godine.

Reklama

Drugi veliki dioničari Personify Healtha su Blackstone, Marlin Equity Partners i Morgan Health.

Kako je BiznisInfo.ba ranije pisao, firma Virgin Pulse Bosnia prošle godine je ostvarila ukupne prihode od oko 32,4 mil KM. To su rekordni prihodi i predstavljanju veliko povećanje u odnosu na 21,4 mil KM iz 2021. godine ili 12,7 miliona iz 2020. godine. Nedavno su dosegli broj od 600 zaposlenih u BiH.

Virgin Pulse Bosnia ima sjedište u Tuzli i ured u Sarajevu. Ova kompanija u BiH se neprestano širi. Riječ je trenutno o jednoj od vodećih kompanija u BiH iz IT industrije. Iz naše zemlje, oni rade sa klijentima širom svijeta.

Virgin Puls je 2018. preuzeo tuzlansku firmu Piksel Interactive koja je tada zapošljavala oko 100 mladih i obrazovanih ljudi. Kompanija, koja se od tada zove Virgin Pulse Bosnia, konstantno se širi. Agencija za promociju stranih investicija proglasila Virgin Pulse jednim od najznačajnijih stranih investitora u BiH u 2021.

biznisinfo.ba

Reklama
Nastavite čitati

TEHNOLOGIJA

Miškovićev „Ananas“ ulazi na tržište BiH

Objavljeno

 

Od

Najveća regionalna platforma za elektroničku trgovinu Ananas, članica Delta Holdinga Miroslava Miškovića, planira ove godine ući na tržišta Bosne i Hercegovine i Crne Gore, obznanila je danas na konferenciji za novinare viša potpredsjednica za strategiju i razvoj kompanije Delta Holdinga Marija Desivojević Cvetković.

– Platforma je u prošloj godini otvorila svoje urede u Sjevernoj Makedoniji, a u ovoj godini planiran je izlazak na nova tržišta regije, prije svega Crne Gore već u prvoj polovini godine. Smatramo kako ova zemlja ima veliki potencijal. Također, početkom druge polovine godine planiramo i ulazak na tržište Bosne i Hercegovine – kazala je Desivojević Cvetković.

Ananas na crnogorsko tržište neće ući putem akvizicije postojećeg e-trgovca kako je to uradio u Sjevernog Makedoniji nego izravno. Cvetkovićeva je najavila i širenje na tržišta Albanije i Kosova.

Manager.ba

Nastavite čitati

TEHNOLOGIJA

Google lansirao Gemini, odgovor na Chat GPT

Objavljeno

 

Od

Google je u srijedu lansirao ono što smatra svojim najvećim i najsposobnijim modelom vještačke inteligencije dok raste pritisak na kompaniju da odgovori kako će unovčiti AI.

Veliki jezički model Gemini uključivaće paket od tri različite veličine: Gemini Ultra, njegova najveća, najsposobnija kategorija; Gemini Pro, koji se prilagođava širokom rasponu zadataka; i Gemini Nano, koji će koristiti za specifične zadatke i mobilne uređaje.

Za sada, kompanija planira da licencira Gemini korisnicima putem Google Clouda za korištenje u vlastitim aplikacijama. Od 13. decembra programeri i poslovni korisnici mogu pristupiti Gemini Pro putem Gemini API-ja u Google AI Studiju ili Google Cloud Vertex AI. Android programeri takođe će moći da grade s Gemini Nano.

Gemini će se takođe koristiti za pokretanje Googleovih proizvoda kao što su njegov Bard chatbot i Search Generative Experience, koji pokušava odgovoriti na upite pretraživanja tekstom u stilu razgovora (SGE još nije široko dostupan).

Gemini Ultra je prvi model koji nadmašuje ljudske stručnjake na MMLU-u , koji koristi kombinaciju 57 predmeta kao što su matematika, fizika, istorija, pravo, medicina i etika za testiranje znanja o svijetu i sposobnosti rješavanja problema, kompanija je rekla u blog postu u srijedu. Navodno može razumjeti nijanse i razmišljanje u složenim temama.

Gemini je rezultat velikih zajedničkih napora timova Googlea, uključujući naše kolege iz Google Researcha – napisao je izvršni direktor Sundar Pichai u objavi na blogu u srijedu. “Izgrađen je od temelja da bude multimodalan, što znači da može generalizovati i neprimjetno razumjeti, djelovati i kombinirati različite vrste informacija uključujući tekst, kod, audio, sliku i video.”

Reklama

Počevši od danas, Googleov chatbot Bard koristit će Gemini Pro za pomoć s naprednim razmišljanjem, planiranjem, razumijevanjem i drugim mogućnostima. Početkom sljedeće godine pokrenuće “Bard Advanced”, koji će koristiti Gemini Ultra, rekli su rukovodioci  u razgovoru s novinarima u utorak. Predstavlja najveće ažuriranje Barda, njegovog chatbota sličnog ChatGPT-u, prenio je SEEbiz.

Nastavite čitati

U trendu