Connect with us

ANALIZE

Blagi rast plata i dalje ne pokriva ni osnovno

Objavljeno

 


potrosacka korpa

BANJALUKA, SARAJEVO – To što je prosječna neto plata u BiH prvi put premašila 900 maraka nije prevelika utjeha za građane, jer tim iznosom porodica sebi može priuštiti tek da, doslovno, nije gladna, gola i bosa.

Pokazuje to analiza „Nezavisnih“, oslonjena na zvanične podatke o primanjima i sindikalnu računicu.

Prema informacijama Saveza sindikata Republike Srpske, u decembru prošle godine porodice su najviše novca trošile za nabavku prehrane – 691 marku, dok je za odjeću i obuću izdvajano 139 KM.

To znači da se na ove stavke potroši 830 KM i domaćinstvu u kojem je zaposlen jedan član ostane kusura tek 76 KM do 906 maraka, koliko, bar kako se tvrdi, odnedavno iznosi prosječna plata.

Od tog mizernog iznosa (76 KM) ne može se podmiriti nijedna preostala potreba svake porodice. Naime, za stanovanje i komunalne usluge potrebne su 583 KM, za tekuće održavanje domaćinstva 106 KM, za higijenu i njegu zdravlja 90 maraka, za prevoz 200, dok su za obrazovanje neophodne 82 marke.

Reklama

U udruženjima za zaštitu potrošača napominju da blago povećanje plata, s ovakvim cijenama, ne donosi bitno poboljšanje standarda.

„Povećanje plate prati i poskupljenje proizvoda. Kada se to sve stavi na papir i kada podvučete crtu, dođete bukvalno na isto ono što smo imali i prije nekoliko godina. Dakle, ništa se značajno nije promijenilo“, rekla je za „Nezavisne“ Nedeljka Neška Ilijić, izvršni direktor Udruženje građana „Oaza“ Trebinje.

Međutim, diskutabilan je i sam prosjek od 906 maraka, jer mnogi mogu samo da sanjaju o tom iznosu na tekućem računu.

„Većina građana ima ispod tog prosjeka. Mnogi imaju platu od 450 do 500 maraka“, naglasila je Ilijićeva.

Poput nje, i Ljubica Čolović, pomoćnik ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH, upozorava da plata nešto veća od 900 KM nije dovoljna za podmirenje osnovnih životnih potreba bh. građana.

„Neusklađenost prosječnih primanja s rastom troškova života loše se odražava na kvalitet života bh. građana i uopšte na njihov standard“, rekla je Čolovićeva za „Nezavisne“. Po njenim riječima, većina porodica mjesečno nema kao prihod ni tih oko 900 maraka.

Reklama

„Polazeći od činjenice da imamo više od 50 odsto radno sposobnog stanovništva, prosječna porodična primanja daleko su ispod prosječnih plata. Ako se tome doda veći broj penzionera, lica s invaliditetom i ostalih populacionih grupa koje su na rubu ili u stanju socijalne potrebe, nameće se zaključak da 70 odsto porodica u BiH živi s porodičnim primanjima ispod prosječne plate“, pojasnila je Čolovićeva.

Da je plata dosta manja od potreba porodice, potvrdili su i u Savezu sindikata RS.

„Sindikalna potrošačka korpa za četvoročlanu porodicu u Republici Srpskoj u decembru 2018. godine koštala je 1.892 KM“, saopštili su nedavno iz Saveza sindikata RS, čija računica pokazuje da je u tom mjesecu prosječna isplaćena plata pokrivala tek 47 odsto sindikalne korpe.

Šta se može priuštiti od plate

Prehrana – 691 KM
Odjeća i obuća – 139 KM

Šta ostaje neplaćeno

Reklama

Stanovanje i komunalne usluge – 583 KM
Tekuće održavanje domaćinstva 106 KM
Higijena i njega zdravlja – 90 KM
Prevoz – 200 KM
Obrazovanje – 82 KM

 

Izvor: Nezavisne novine

BIZNIS

Đorđe Đoković širi biznis u Srpskoj

Objavljeno

 

Od

Banjalučka agencija „Legacy international“ u vlasništvu Đorđa Đokovića, mlađeg brata Novaka Đokovića, dobila je posao promocije Olimpijskog centra (OC) „Jahorina“ vrijedan oko 84.000 KM.

Kako se navodi u odluci o izboru najpovoljnije ponude, bila je ovo jedina ponuda koja je stigla na tender, javlja Akta.ba.

Procijenjena vrijednost ponude bez PDV-a je bila 72.200 KM, a Đoković je ponudio promociju za 72.180 KM bez PDV-a.

Agencija „Legacy international“ osnovana je u novembru prošle godine. Do sada nije imala dobijenih tendera, ali je bila zadužena za poslove oko organizacije teniskog ATP turnira „Srpska open“.

U banjalučku podružnicu registrovanu uplatio je kapital od 9.779,15 KM, a osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata. Đoković je direktor i vlasnik beogradske firme istog imena, koja se bavi organizovanjem teniskih turnira u Srbiji.

Đorđe Đoković je najmlađi je od trojice braće Đokovića koji se nakon profesionalnog tenisa posvetio biznisu, a do sada je realizovao nekoliko sportskih projekata.

Reklama

Osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata.

Inače, Đokoviću su česti gosti na Jahorini koja ima staze nazvane po Novaku Đokoviću.

Nakon mnogobrojnih posjeta porodice najboljeg tenisera, Novaka Đokovića, olimpijskoj planini prošle godine je postignut dogovor i o investicijama koje će ova porodica realizovati na Jahorini.

„Imamo tu čast da su naši česti gosti članovi porodice Đoković koji su sami po sebi svjetski poznat brend. Nakon privilegije koju smo dobili imenovanjem jahorinskih ski staza po imenu najpoznatijeg srpskog tenisera Novaka Đokovića sada Jahorina dobija i hotel u neposrednoj blizini upravo ovih staza. Naša vizija je da privučemo što više ovakvih investitora te da Jahorina u budućnosti ide rame uz rame sa najuspješnijima jer joj svim prethodno realizovanim taj status i pripada. Prije par dana na jednom kongresu sam saznao da je moj tim na koji sam beskrajno ponosan tim koji je sagradio najviše žičara na svijetu“, izjavio je tada Ljevnaić.

Dodao je da veliku zahvalnost duguje prije svega Srđanu Đokoviću sa kojim je kako kaže zadovoljstvo sarađivati i realizovati vizije koje su prije svega usmjerene na budućnost i naslijeđe za naredne generacije.

Sa ovom dogovorenom promocijom, čini se da se poslovna saradnja širi.

Reklama

Akta.ba

Nastavite čitati

ANALIZE

Suzbijanje cijena glavni zadatak

Objavljeno

 

Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)

Nastavite čitati

ANALIZE

Odjeća i obuća jeftinije u novembru ove godine u odnosu na lani, sve ostalo skuplje

Objavljeno

 

Cijene proizvoda i usluga koje se koriste za ličnu potrošnju u BiH, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u novembru su u prosjeku bile više za 0,2 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok su na godišnjem nivou u prosjeku više za 16,3 posto. (više…)

Nastavite čitati

U trendu