Connect with us

TEHNOLOGIJA

Kako zapamtiti sve lozinke?

Objavljeno

 


Internet-lozinke moraju biti duge, kompleksne, i u idealnom slučaju za svaki nalog na internetu moramo imati posebnu lozinku. To komplikuje naš digitalni život. No, postoje trikovi koji mogu da pomognu.
Ukinuti lozinke – za mnoge korisnike interneta bi to bilo pravo rješenje. Ali, to nije tako jednostavno. Kombinacija korisničkog imena i lozinke je na internetu najrasprostranjenija metoda prijavljivanja na razne društvene mreže, portale za šoping ili forume.

Mnogi korisnici olakšavaju hakerima stvar tako što primjenjuju lozinke koje to – nisu. Tako „12345678“ i „password“ još uvijek spadaju u najomiljenije šifre, navodi Univerzitet u Potsdamu u jednoj analizi. To ima svoj razlog, jer se mnogi pitaju: kako da uopšte zapamtim toliko različitih lozinki? No, i to je moguće – uz tehničku pomoć.

Menadžer lozinki

„Password-manager“ pamti sve naše lozinke i učitava ih kada se ukaže potreba. Na računaru su login-podaci tako uvijek spremni. Dobri programi za menadžment lozinki u stanju su i da smišljaju lozinke koje je vrlo teško „provaliti“.

U Apple aparatima već postoji takav menadžer lozinki, a njih nude i internet-pregledači Google Chrome i Mozilla Firefox. Doduše, takvi menadžeri onda funkcionišu samo u okviru tih pretraživača.

To može biti mana, kaže Jan Šisler, urednik računarskog magazin „ct“. „Kada koristim više pretraživača, ili radim sa aparatima koji nemaju dati pretraživač, onda imam problem, jer u takvim slučajevima nemam pri ruci lozinku“, navodi Šisler.

Reklama

U takvim slučajevima pomaže „pravi“ menadžer lozinki. Onaj ko hoće da koristi takav program nekog komercijalnog ponuđača, mora da se pretplati i računa sa troškom od 10 do 40 evra godišnje. Prednost takvog menadžera je što je za pristup svim lozinkama dovoljno jednom ukucati glavnu, tzv. master-lozinku. A ona mora biti posebno dobro odabrana, jer onaj ko nju „prođe“ ima pristup svim lozinkama na svim nalozima jednog korisnika. Odnosno, njegovom kompletnom digitalnom životu.

Takav menadžer lozinki ima i manu: da bismo koristili lozinke na različitim platformama kao što su računar, pametni telefon ili tablet, one se moraju prenositi iz aparata u aparat preko interneta. Naravno da je taj prenos šifrovan, ali i pored toga postoji određen rizik.

„Moramo imati povjerenje u firmu koja nam je prodala menadžera lozinki, to jest, moramo biti uvjereni da se memorisanje i prenošenje lozinki vrši po dovoljno dobrim standardima“, kaže o tome Šisler.

USB-stik

Oni koje plaši prenos lozinki preko interneta, mogu da ih učitaju na USB-stik ili memorijsku karticu, pri čemu ovi moraju imati dobar sistem obezbjeđenja.

Tako ima stikova sa tastaturom, koji funkcionišu tek kada se ukuca određena kombinacija brojeva. A tu su i memorijske kartice koje se bežičnim putem povezuju sa mobilnim telefonima i funkcionišu samo kada je određen telefon u blizini kartice.

Reklama

Mana te metode: nosač podataka se mora uvijek imati pri ruci.

Biometrijski postupak

Mnogi smatraju da je ovo posebno sigurno rješenje, jer ne mora da se pamti nijedna lozinka – pa ni ona „glavna“. Za pristup je dovoljan otisak prsta ili prepoznavanje lica. Time se već služe mnogi proizvođači telefona. Kamera skenira lice, i ako je to vlasnik čije je lice memorisano, telefon se „otključava“.

I metoda sa otiskom prsta postoji već dugo: mnogi laptop-računari imaju crne, male proreze – kada se preko njih prevuče prst, računar može da očita otisak prsta. A takvi „čitači“ mogu i da se odvojeno kupe i povežu sa računarom preko USB-ulaza.

Mana te metode je što u aparat mora biti ugrađen poseban senzor za prepoznavanje, a hakeri su već mnogo puta pokazivali da ta tehnika nije baš tako pouzdana – uspjevali su da je sa lakoćom izigraju.

Društveni nalog

Reklama

Društveni nalog je neka vrsta „malog menadžera lozinki“. Prije svega Facebook nudi mogućnost da preuzme kontrolu pristupa drugim nalozima. Tako se, na primer, u razne internet-prodavnice može „ući“ i sa lozinkom koja se koristi za Facebook.

Prednost: dovoljno je upamtiti samo jednu lozinku.

Mana: naši podaci su u rukama Facebooka. A taj koncern je već više puta pokazao da hoće da „usisa“ što je moguće više informacija o nama.

Olovka i papir

Zapisivanje možda zvuči glupo, ali – nije glupo. Oni koji ionako sa sobom nose kalendar ili rokovnik, mogu da lepo zapišu sebi unutra sve lozinke, i da ih prikriju, na primjer, kao dio neke rečenice, pasusa ili priče.

Primjer: „Ko u jendeku spava – grbava mu leđa. U to sam se uvjerio 10 puta“. U ovom slučaju početna slova svake reči zajedno sa brojem 10 mogu da služe kao lozinka (KujsgmlUtssu10p). Ili svako drugo slovo jedne riječi. Ili se računa samo polovina upisanog broja. Tu se može pustiti mašti na volju.

Reklama

Mana: ako zaboravimo rokovnik u vozu ili restoranu, naš digitalni život će ući u tešku krizu.

(DW)

TEHNOLOGIJA

Kompanija Richarda Bransona u BiH promijenila vlasnike i identitet

Objavljeno

 

Od

Kompanija Virgin Pulse Bosnia, jedan od vodećih IT firmi u Bosni i Hercegovini, primijenila je ime i vizuelni identitet, nakon spajanja i promijena u vlasničkoj strukturi.

Podsjećanja radi, riječ je o kompaniji koju je osnovao britanski milijarder Richard Branson.

Kompanija Virgin Pulse nedavno je spojena sa drugom kompanijom, HealthComp. Nova kompanija koja je nastala spajanjem ove dvije firme zove se Personify Health, pa je posljedično preimenovana i kompanija u BiH, izvještava BiznisInfo.ba.

Kombinovana vrijednost dvije kompanije je 3 mlrd USD. Obje kompanije se bave unapređenjem zdravlja koristeći najsavremenije tehnologije.

Od spajanja, dvije firme su predstavile prvu i jedinu personaliziranu zdravstvenu platformu – sve na jednom mjestu. Personify Health pomaže firmama da optimiziraju ulaganja u svoje članove dok istovremeno osnažuje ljude da se dublje bave svojim zdravljem.

Nova kompanija ima kompleksnu vlasničku strukturu iza koje stoje veliki ulagači. Većinski vlasnik Personify Healtha je fond New Mountain Capital, div koji upravlja imovinom ukupne vrijednosti od preko 40 mlrd USD. Fond je osnovao Steve Klinsky 1999. godine.

Reklama

Drugi veliki dioničari Personify Healtha su Blackstone, Marlin Equity Partners i Morgan Health.

Kako je BiznisInfo.ba ranije pisao, firma Virgin Pulse Bosnia prošle godine je ostvarila ukupne prihode od oko 32,4 mil KM. To su rekordni prihodi i predstavljanju veliko povećanje u odnosu na 21,4 mil KM iz 2021. godine ili 12,7 miliona iz 2020. godine. Nedavno su dosegli broj od 600 zaposlenih u BiH.

Virgin Pulse Bosnia ima sjedište u Tuzli i ured u Sarajevu. Ova kompanija u BiH se neprestano širi. Riječ je trenutno o jednoj od vodećih kompanija u BiH iz IT industrije. Iz naše zemlje, oni rade sa klijentima širom svijeta.

Virgin Puls je 2018. preuzeo tuzlansku firmu Piksel Interactive koja je tada zapošljavala oko 100 mladih i obrazovanih ljudi. Kompanija, koja se od tada zove Virgin Pulse Bosnia, konstantno se širi. Agencija za promociju stranih investicija proglasila Virgin Pulse jednim od najznačajnijih stranih investitora u BiH u 2021.

biznisinfo.ba

Reklama
Nastavite čitati

TEHNOLOGIJA

Miškovićev „Ananas“ ulazi na tržište BiH

Objavljeno

 

Od

Najveća regionalna platforma za elektroničku trgovinu Ananas, članica Delta Holdinga Miroslava Miškovića, planira ove godine ući na tržišta Bosne i Hercegovine i Crne Gore, obznanila je danas na konferenciji za novinare viša potpredsjednica za strategiju i razvoj kompanije Delta Holdinga Marija Desivojević Cvetković.

– Platforma je u prošloj godini otvorila svoje urede u Sjevernoj Makedoniji, a u ovoj godini planiran je izlazak na nova tržišta regije, prije svega Crne Gore već u prvoj polovini godine. Smatramo kako ova zemlja ima veliki potencijal. Također, početkom druge polovine godine planiramo i ulazak na tržište Bosne i Hercegovine – kazala je Desivojević Cvetković.

Ananas na crnogorsko tržište neće ući putem akvizicije postojećeg e-trgovca kako je to uradio u Sjevernog Makedoniji nego izravno. Cvetkovićeva je najavila i širenje na tržišta Albanije i Kosova.

Manager.ba

Nastavite čitati

TEHNOLOGIJA

Google lansirao Gemini, odgovor na Chat GPT

Objavljeno

 

Od

Google je u srijedu lansirao ono što smatra svojim najvećim i najsposobnijim modelom vještačke inteligencije dok raste pritisak na kompaniju da odgovori kako će unovčiti AI.

Veliki jezički model Gemini uključivaće paket od tri različite veličine: Gemini Ultra, njegova najveća, najsposobnija kategorija; Gemini Pro, koji se prilagođava širokom rasponu zadataka; i Gemini Nano, koji će koristiti za specifične zadatke i mobilne uređaje.

Za sada, kompanija planira da licencira Gemini korisnicima putem Google Clouda za korištenje u vlastitim aplikacijama. Od 13. decembra programeri i poslovni korisnici mogu pristupiti Gemini Pro putem Gemini API-ja u Google AI Studiju ili Google Cloud Vertex AI. Android programeri takođe će moći da grade s Gemini Nano.

Gemini će se takođe koristiti za pokretanje Googleovih proizvoda kao što su njegov Bard chatbot i Search Generative Experience, koji pokušava odgovoriti na upite pretraživanja tekstom u stilu razgovora (SGE još nije široko dostupan).

Gemini Ultra je prvi model koji nadmašuje ljudske stručnjake na MMLU-u , koji koristi kombinaciju 57 predmeta kao što su matematika, fizika, istorija, pravo, medicina i etika za testiranje znanja o svijetu i sposobnosti rješavanja problema, kompanija je rekla u blog postu u srijedu. Navodno može razumjeti nijanse i razmišljanje u složenim temama.

Gemini je rezultat velikih zajedničkih napora timova Googlea, uključujući naše kolege iz Google Researcha – napisao je izvršni direktor Sundar Pichai u objavi na blogu u srijedu. “Izgrađen je od temelja da bude multimodalan, što znači da može generalizovati i neprimjetno razumjeti, djelovati i kombinirati različite vrste informacija uključujući tekst, kod, audio, sliku i video.”

Reklama

Počevši od danas, Googleov chatbot Bard koristit će Gemini Pro za pomoć s naprednim razmišljanjem, planiranjem, razumijevanjem i drugim mogućnostima. Početkom sljedeće godine pokrenuće “Bard Advanced”, koji će koristiti Gemini Ultra, rekli su rukovodioci  u razgovoru s novinarima u utorak. Predstavlja najveće ažuriranje Barda, njegovog chatbota sličnog ChatGPT-u, prenio je SEEbiz.

Nastavite čitati

U trendu