Connect with us

ANALIZE

Koliko će farmaceutski divovi zaraditi na vakcini

Objavljeno

 


Masovna vakcinacija protiv Covida-19 pruža nadu u okončanje jedne od najvećih zdravstvenih kriza savremenog doba. Međutim, to će takođe biti prilika za veliku zaradu kompanijama koje su učestvovale u kreiranju i distribuciji vakcine.
Berzovni igrači već licitiraju milijardama koje će se slivati na račune farmaceutskih divova, ali oprezniji analitičari upozoravaju na brojne ograničavajuće faktore u stvaranju profita.

Vakcina razvijena u saradnji američkog Pfizera i njemačkog BioNtech-a prva je krenula u širu distribuciju. Za hitnu upotrebu već su je odobrile Velika Britanija i SAD, a iduće sedmice očekuje se i zeleno svjetlo Evropske unije.

Prema procjenama analitičara “Morgana Stenlija”, američko-njemački konzorciumj bi do kraja iduće godine mogao da prihoduje gotovo 20 milijardi dolara od vakcine protiv Covida-19, a u 2022. i 2023. dodatnih 9,3 milijarde dolara, sve dok ukupno svjetsko stanovništvo ne bude vakcinisano.

Dionice Pfizera ove godine porasle su za 12 posto dok su dionice njegovog partnera BioNtech-a skočile za gotovo 300 posto, što je podiglo vrijednost njemačke biotehnološke firme na gotovo 30 milijardi dolara, piše Tportal.

Veliki rast vrijednosti Moderne

Među istaknutim dobitnicima mogla bi biti i mlada biološka firma Moderna jer je za kratko vrijeme dizajnirala vlastitu vakcinu i nalazi se nadomak dobijanja dozvole američkog saveznog ureda za lijekove. Sada se vrijednost ove američke firme procjenjuje na 62 milijarde dolara nakon što su ove godine njene dionice porasle za oko 700 posto.

Reklama

“Morgan Stenli” procjenjuje da je oko polovine tržišne vrijednosti ove firme povezano s vakcinom, a skokovit rast vrijednosti temelji se na očekivanjima ulagača da će firma u iduće dvije godine ostvariti između 10 i 15 milijardi dolara prihoda od prodaje te vakcine. To su zapanjujuće brojke za kompaniju koja je u 2019. godini imala tek 60 miliona dolara prihoda.

S druge strane oprezniji analitičari ukazuju na faktore koji bacaju drugačije svjetlo na potencijalne prihode i zarade od prodaje vakcine. Smatraju da bi euforija oko velikih profita mogla biti kratkog daha s obzirom na način na koji se te vakcine finansiraju i broj kompanija koje su ušle u trku za njihovu izradu.

Zbog hitne potrebe za vakcinom, vlade i donatori uložili su milijarde u projekte za njihovo stvaranje i testiranje. Prema podacima naučne firme za analizu podataka Airfinity, vlade su osigurale 7,2 milijarde eura, a neprofitne organizacije 1,65 milijardi eura. Tek manji dio ulaganja, oko 2,9 milijardi eura, osigurale su same farmaceutske kompanije.

Neki proizvođači se odrekli profita

Stoga su se pojedini proizvođači unapred odrekli profita u prvoj fazi vakcinacije. Veliki američki proizvođač lijekova Johnson & Johnson i britanska AstraZeneca, koja sarađuje s biotehnološkom firmom sa sjedištem na Univerzitetu u Oksfordu, obavezali su se prodati vakcinu po cijeni koja pokriva njihove troškove.

Njihove su vakcine zato i znatno jeftinije od ostalih. Na primjer, AstraZeneca svoju vakcinu naplaćuje četiri dolara po dozi dok Modernina vakcina košta 37 dolara po dozi. Za razliku od AstraZenece, koja je razvoj vakcine finansirala isključivo javnim i donatorskim novcem, Moderna je veći dio (1,3 milijarde dolara) pribavila na tržištu kapitala.

Reklama

Treba uzeti u obzir i to da cijene koje su obavile farmaceutske firme nisu fiksne. Obično se one razlikuju po zemljama u skladu s njihovom kupovnom moći. Isto tako, cijene će se mijenjati s vremenom. Tako AstraZenecino obećanje da će održavati niske cijene vrijedi samo tokom “trajanja pandemije”. Već bi sljedeće godine cijena mogla porasti zavisno od kretanja bolesti.

Analitičari upozoravaju da će cijena u budućnosti biti pod velikim pritiskom s obzirom na to da je u razvoju još velik broj njih.

Dakle, hoće li farmaceutske kompanije na kraju ostvariti nepripadajući profit? Većina država već se obvezala da kupi milijarde doza vakcina po utvrđenim cijenama. Tako će sljedećih nekoliko mjeseci farmaceutske firme biti zauzete ispunjavanjem tih narudžbina u što kraćem roku.

Najveća zarada na početku

Firme koje uspiju da prodaju svoje vakcine bogatim zemljama po višim cijenama mogle bi brzo povratiti svoja ulaganja dok će, na primjer, AstraZeneca, iako je ugovorila najveći broj doza, pokriti samo svoje troškove.

Nakon što se ispune prvi ugovori teško je predvidjeti kako će izgledati potencijal za zaradu. To će zavisiti od različitih okolnosti: koliko dugo traje imunitet kod vakcinisanih, koliko uspješnih vakcina dolazi u opticaj te odvijaju li se proizvodnja i distribucija bez poteškoća.

Reklama

Emil Fild iz konsultantske kuće Barclays smatra da će prostor za zaradu biti “vrlo ograničen”. Čak i ako glavni igrači ne budu dijelili svoje intelektualno vlasništvo, već postoji više od 50 vakcina u kliničkim ispitivanjima širom svijeta.

– Za dvije godine na tržištu bi moglo biti 20 vakcina i tada će biti teško naplatiti premium cijenu – zaključuje Fild.

Biznisinfo

BIZNIS

Đorđe Đoković širi biznis u Srpskoj

Objavljeno

 

Od

Banjalučka agencija „Legacy international“ u vlasništvu Đorđa Đokovića, mlađeg brata Novaka Đokovića, dobila je posao promocije Olimpijskog centra (OC) „Jahorina“ vrijedan oko 84.000 KM.

Kako se navodi u odluci o izboru najpovoljnije ponude, bila je ovo jedina ponuda koja je stigla na tender, javlja Akta.ba.

Procijenjena vrijednost ponude bez PDV-a je bila 72.200 KM, a Đoković je ponudio promociju za 72.180 KM bez PDV-a.

Agencija „Legacy international“ osnovana je u novembru prošle godine. Do sada nije imala dobijenih tendera, ali je bila zadužena za poslove oko organizacije teniskog ATP turnira „Srpska open“.

U banjalučku podružnicu registrovanu uplatio je kapital od 9.779,15 KM, a osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata. Đoković je direktor i vlasnik beogradske firme istog imena, koja se bavi organizovanjem teniskih turnira u Srbiji.

Đorđe Đoković je najmlađi je od trojice braće Đokovića koji se nakon profesionalnog tenisa posvetio biznisu, a do sada je realizovao nekoliko sportskih projekata.

Reklama

Osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata.

Inače, Đokoviću su česti gosti na Jahorini koja ima staze nazvane po Novaku Đokoviću.

Nakon mnogobrojnih posjeta porodice najboljeg tenisera, Novaka Đokovića, olimpijskoj planini prošle godine je postignut dogovor i o investicijama koje će ova porodica realizovati na Jahorini.

„Imamo tu čast da su naši česti gosti članovi porodice Đoković koji su sami po sebi svjetski poznat brend. Nakon privilegije koju smo dobili imenovanjem jahorinskih ski staza po imenu najpoznatijeg srpskog tenisera Novaka Đokovića sada Jahorina dobija i hotel u neposrednoj blizini upravo ovih staza. Naša vizija je da privučemo što više ovakvih investitora te da Jahorina u budućnosti ide rame uz rame sa najuspješnijima jer joj svim prethodno realizovanim taj status i pripada. Prije par dana na jednom kongresu sam saznao da je moj tim na koji sam beskrajno ponosan tim koji je sagradio najviše žičara na svijetu“, izjavio je tada Ljevnaić.

Dodao je da veliku zahvalnost duguje prije svega Srđanu Đokoviću sa kojim je kako kaže zadovoljstvo sarađivati i realizovati vizije koje su prije svega usmjerene na budućnost i naslijeđe za naredne generacije.

Sa ovom dogovorenom promocijom, čini se da se poslovna saradnja širi.

Reklama

Akta.ba

Nastavite čitati

ANALIZE

Suzbijanje cijena glavni zadatak

Objavljeno

 

Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)

Nastavite čitati

ANALIZE

Odjeća i obuća jeftinije u novembru ove godine u odnosu na lani, sve ostalo skuplje

Objavljeno

 

Cijene proizvoda i usluga koje se koriste za ličnu potrošnju u BiH, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u novembru su u prosjeku bile više za 0,2 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok su na godišnjem nivou u prosjeku više za 16,3 posto. (više…)

Nastavite čitati

U trendu