Connect with us

ANALIZE

Kartice šalju gotovinu u zaborav

Objavljeno

 


Bezgotovinsko plaćanje i u BiH postaje sve popularnije što potvrđuje podatak da je u prošloj godini povećan broj aktivnih kartica, vrijednosti i broja transakcija, a kroz ovaj sistem poslovanja lani je “prošlo” više od 11,5 milijardi maraka.

Prema podacima u izvještaju “Kartičarstvo u BiH u 2020. godini” koji je objavila Centralna banka BiH, ukupan broj aktivnih kartica lani je iznosio 2.170.556 i veći je za 31.952 kartice u odnosu na 2019. godinu.

– Najzastupljenije su debitne, a potom kreditne i kartice s odgođenim plaćanjem – navedeno je u izvještaju.

Osim toga, istaknuto je i da je u prošloj godini bio prisutan trend porasta vrijednosti i broja kartičnih transakcija. Tako je u 2020. godini realizovano kartičnih transakcija u vrijednosti od 11,535 milijardi maraka, od čega je većina 71 odsto obavljena na bankomatima (ATM uređaji), 28 odsto putem POS uređaja, a svega jedan odsto putem interneta.

Poređenja radi, vrijednost kartičnih transakcija u 2019. godini iznosila je 11,166 milijardi maraka.

Izvješaj pokazuje da je lani došlo i do povećanja broja transakcija u odnosu na 2019. godinu te je ukupan broj transakcija iznosio 113,5 miliona maraka.

Reklama

– Prosječna vrijednost jedne transakcije bila je 102 KM i manja je u odnosu na 2019. godinu za 14 KM. Prosječni godišnji promet po jednoj kartici lani je iznosio 5.314 KM i veći je za 92 KM u odnosu na godinu ranije – stoji u izvještaju.

Podaci Centralne banke BiH pokazuju da banke konstantno rade na uvođenju većeg broja ATM i POS uređaja, pa je lani bilo instalirano ukupno 1.627 bankomata i 30.371 POS uređaja.

Ekonomisti ističu da je pandemija virusa korona u najvećoj mjeri podstakla stanovništvo da mijenja navike kada je riječ o načinu plaćanja roba i usluga.

– Prije pandemije udio bezgotovinskih transakcija kod nas nije bio ni blizu prosjeka zapadnih zemalja gdje se čak razmišlja i o potpunom ukidanju gotovine. Novac kakav poznajemo još iz vremena Feničana, metalni i papirni, polako će nestajati. Pojavom pandemije i kod nas je preporučeno bezgotovinsko plaćanje zbog izbjegavanja socijalnog kontakta, a razvija se i onlajn trgovina zbog “zaključavanja” – rekao je za “Glas Srpske” ekonomista Aleksandar Ljuboja.

Iako je tempo rasta bezgotovinskog plaćanja kod nas i dalje daleko od svjetskog prosjeka, ističe Ljuboja, u budućnosti se može očekivati da gotovina polako nestaje.

– Doći će do toga da se transakcije obavljaju isključivo karticama, mobilnim telefonima ili na neki drugi savremeni način. Kod nas prostora za rast bezgotovinskog sistema plaćanja ima mnogo – istakao je Ljuboja. Naglasio je da dolaskom novih generacija koje su digitalno osviještene i koje su u potpunosti digitalizovane u svim sferama života, za razliku od nekih starijih, navike će se potpuno promijeniti, a plaćanje robe i usluga preseliće u potpuno novu dimenziju.

Reklama

Elektronsko bankarstvo

Prema podacima Centralne banke BiH usluge elektronskog bankarstva u 2020. godini nudile su 23 banke u BiH. Naveli su da je izražen trend povećanja broja klijenata koji koriste ove usluge, te je tako ovom vrstom usluge bio obuhvaćen ukupno 956.601 subjekat, od čega 76.994 pravnih i 879.607 fizičkih lica.

Glas Srpske

BIZNIS

Đorđe Đoković širi biznis u Srpskoj

Objavljeno

 

Od

Banjalučka agencija „Legacy international“ u vlasništvu Đorđa Đokovića, mlađeg brata Novaka Đokovića, dobila je posao promocije Olimpijskog centra (OC) „Jahorina“ vrijedan oko 84.000 KM.

Kako se navodi u odluci o izboru najpovoljnije ponude, bila je ovo jedina ponuda koja je stigla na tender, javlja Akta.ba.

Procijenjena vrijednost ponude bez PDV-a je bila 72.200 KM, a Đoković je ponudio promociju za 72.180 KM bez PDV-a.

Agencija „Legacy international“ osnovana je u novembru prošle godine. Do sada nije imala dobijenih tendera, ali je bila zadužena za poslove oko organizacije teniskog ATP turnira „Srpska open“.

U banjalučku podružnicu registrovanu uplatio je kapital od 9.779,15 KM, a osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata. Đoković je direktor i vlasnik beogradske firme istog imena, koja se bavi organizovanjem teniskih turnira u Srbiji.

Đorđe Đoković je najmlađi je od trojice braće Đokovića koji se nakon profesionalnog tenisa posvetio biznisu, a do sada je realizovao nekoliko sportskih projekata.

Reklama

Osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata.

Inače, Đokoviću su česti gosti na Jahorini koja ima staze nazvane po Novaku Đokoviću.

Nakon mnogobrojnih posjeta porodice najboljeg tenisera, Novaka Đokovića, olimpijskoj planini prošle godine je postignut dogovor i o investicijama koje će ova porodica realizovati na Jahorini.

„Imamo tu čast da su naši česti gosti članovi porodice Đoković koji su sami po sebi svjetski poznat brend. Nakon privilegije koju smo dobili imenovanjem jahorinskih ski staza po imenu najpoznatijeg srpskog tenisera Novaka Đokovića sada Jahorina dobija i hotel u neposrednoj blizini upravo ovih staza. Naša vizija je da privučemo što više ovakvih investitora te da Jahorina u budućnosti ide rame uz rame sa najuspješnijima jer joj svim prethodno realizovanim taj status i pripada. Prije par dana na jednom kongresu sam saznao da je moj tim na koji sam beskrajno ponosan tim koji je sagradio najviše žičara na svijetu“, izjavio je tada Ljevnaić.

Dodao je da veliku zahvalnost duguje prije svega Srđanu Đokoviću sa kojim je kako kaže zadovoljstvo sarađivati i realizovati vizije koje su prije svega usmjerene na budućnost i naslijeđe za naredne generacije.

Sa ovom dogovorenom promocijom, čini se da se poslovna saradnja širi.

Reklama

Akta.ba

Nastavite čitati

ANALIZE

Suzbijanje cijena glavni zadatak

Objavljeno

 

Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)

Nastavite čitati

ANALIZE

Odjeća i obuća jeftinije u novembru ove godine u odnosu na lani, sve ostalo skuplje

Objavljeno

 

Cijene proizvoda i usluga koje se koriste za ličnu potrošnju u BiH, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u novembru su u prosjeku bile više za 0,2 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok su na godišnjem nivou u prosjeku više za 16,3 posto. (više…)

Nastavite čitati

U trendu