Connect with us

PRIVREDA

Petar Đokić, ministar energetike i rudarstva u Vladi Republike Srpske: Zakon o električnoj energiji za slobodno i konkurentno tržište

Objavljeno

 


Liberalizacija tržišta električne energije je aktuelna tema već duži period i na njoj se intenzivno radilo u proteklim godinama. Međutim, i u zemljama koje su prve započele taj proces, on nije sproveden u kratkom roku i bez dosta problema.

Rekao je to ministar energetike i rudarstva Republike Srpske Petar Đokić i dodao da je potrebno uvesti složene i kompleksne promjene u jedan tradicionalni sistem kao što je elektroprivreda, a liberalizacija tržišta električne energije smatra se najradikalnijom promjenom nakon stvaranja jedinstvenog tržišta Evropske unije.

– Mora se konstatovati da do sada nisu poštovane međunarodno preuzete obaveze BiH u pogledu nekih rokova iz Trećeg energetskog paketa. Kao što je poznato, bili smo u obavezi da od 1. januara 2015. godine prilagodimo zakonodavstvo i da od tog datuma imamo potpuno otvoreno tržište, što pojednostavljeno znači da svi kupci imaju pravo da biraju snabdjevača od kojeg će kupovati energiju na tržištu, dok istovremeno svi snabdjevači posluju u jednakim uslovima na tržištu i imaju mogućnost da svim kupcima ponude prodaju energije – kazao je Đokić.

U junu 2020. godine usvojen je Zakon o električnoj energiji koji je stupio na snagu 1. januara 2021. godine. Zakon je nazvan reformskim. Zašto?

ĐOKIĆ: Stvaranje uslova za potpuno liberalizovano tržište zahtijeva sprovođenje krupnih zahvata u postojećoj organizaciji elektroenergetskog sektora. Prije svega, da bi bila onemogućena diskriminacija potrebno je razdvojiti mrežne djelatnosti prenosa i distribucije od snabdijevanja i proizvodnje, i kontinuirano nadzirati ovo razdvajanje, da bi bile spriječene zloupotrebe. Takođe, prestaje se sa regulacijom cijena osim mrežnih djelatnosti i snabdijevanja u okviru univerzalne usluge. Mnoge od ovih promjena su nešto sasvim novo i nešto što se kod nas do sada nije primjenjivalo te je sasvim očekivano da su dobile epitet reformskih. Sa druge strane, već više od decenije u razvijenim zemljama EU građani uživaju prednosti slobodnog tržišta energije, tako da ne možemo govoriti da ulazimo u nepoznato i da ono nije moguće.

Reklama

Koje su ključne promjene koje proizlaze iz novog zakona, kada je u pitanju MH “Elektroprivreda RS”?

ĐOKIĆ: Novim Zakonom o električnoj energiji se ne uređuje buduća organizacija “Elektroprivrede”, niti bilo koje druge kompanije iz sektora elektroenergetike. Međutim, zakon propisuje odredbe koje su preuzete iz direktiva i koje su međunarodno preuzete obaveze BiH, a koje sprečavaju monopolsko ponašanje, omogućavaju slobodu trgovine i izbora snabdjevača, veću zaštitu kupaca i slično te se u tom smislu organizacija holdinga mora prilagoditi tim odredbama. Nadalje, zakonom je propisana obaveza donošenja Programa reorganizacije MH “Elektroprivreda Srpske”, koji je Vlada RS usvojila početkom decembra prošle godine. Konkretno, Vlada je usvojila fazu jedan tog programa, koja se odnosi na reorganizaciju distributivnih preduzeća i uspostavljanje javnog snabdijevanja. Programom reorganizacije se uspostavljaju pravne, kadrovske i materijalne pretpostavke za izdvajanje djelatnosti snabdijevanja tarifnih kupaca iz elektrodistribucija i uspostavljanje organizacione jedinice za javno snabdijevanje u okviru matičnog preduzeća u Trebinju. Važno je napomenuti da pred “Elektroprivredom” stoji još jedna značajna obaveza, a to je obaveza pružanja univerzalne usluge, koju sada pružaju elektrodistributivna preduzeća. Naime, Vlada je po osnovu tržišnog učešća u snabdijevanju, zatim tehničkih, organizacionih i materijalno-finansijskih mogućnosti, za javnog snabdjevača odredila Matično preduzeće a. d. Trebinje, koje od 1. aprila 2021. godine pruža univerzalnu uslugu snabdijevanja na period do pet godina.

Kakav je očekivani efekat promjena o kojima je riječ na cijene električne energije?

ĐOKIĆ: Osnovna načela Zakona o električnoj energiji su stvaranje tržišne konkurencije, sloboda kretanja robe i sloboda pružanja usluga, ali i zaštita prava krajnjih kupaca, javnog interesa i zaštite životne sredine. Potrebno je imati u vidu da je cilj uvođenja konkurencije u sektoru električne energije motivisan namjerom da se obezbijedi snabdijevanje električnom energijom po najkonkurentnijim cijenama. Praktično to znači da će kroz tržišnu konkurenciju kupcima biti ponuđena najpovoljnija cijena električne energije. Ovo je proces koji traje i koji mora da prođe kroz različite faze. Dosadašnja praksa na našim prostorima je bila da je cijena električne energije blago iznad nivoa troškova, zbog socijalnih razloga i kao vid podrške građanima i privredi. Posljedice ove prakse su dosta skupe i ogledaju se u pretjeranoj i neracionalnoj potrošnji energije, prekomjernom trošenju prirodnih resursa, povećanju zagađenja i izostanku investicija u ovaj sektor. Sve to može da dovede do pogoršanja nivoa usluge pa čak i manjka energije. Ovakve politike u domenu cijena mogu da imaju samo kratkoročne pozitivne efekte, dok su dugoročno vrlo štetne. Proces liberalizacije tržišta je živa materija, koja je oprobana u praksi. Uočeno je da je na tržištima na kojima je cijena električne energije bila ispod tržišne, a slobodno se može reći i realne, u prvom koraku došlo do povećanja cijena, a zatim kao posljedica povećanja cijena došlo je do stvaranja konkurencije i konačno kao posljedica konkurencije neminovno je došlo do smanjenja cijena. Na tržištima na kojima je cijena energije u samom početku bila takva da su snabdjevači imali motiv da se međusobno nadmeću, došlo je do smanjenja cijena. Takav slučaj smo vidjeli u Hrvatskoj. Tržišne cijene treba da daju prave podsticaje za razvoj mreže i ulaganja u novu proizvodnju električne energije. Opet naglašavam, novi Zakon o električnoj energiji ne kreira tržište i cijene, nego uslove za slobodno i konkurentno tržište.

Zakon je svojim odredbama propisao obaveze u vezi sa zaštitom energetski ugroženog kupca. Koji su mehanizmi koji će omogućiti primjenu ovih odredaba zakona?

ĐOKIĆ: Prvi put u zakon uvodimo obavezu zaštite energetski ugroženog kupca i smatramo da je to vrijedna tekovina koju smo u ovom času dostigli. Liberalizacija tržišta se vrlo često posmatra pogrešno, prevashodno kao proces koji će dovesti do toga da će energija biti skupa i dostupna kao vrsta privilegije. U širim krugovima je malo poznato da je jedan od ključnih zahtjeva Trećeg energetskog paketa upravo zahtjev za zaštitu kupaca, naročito ranjivih kategorija. Zaštita socijalno ugroženog stanovništva je prepoznata kao vrlo bitna aktivnost za sprovođenje opšteg koncepta liberalizacije. Najvažniji rezultat odredaba zakona koje se tiču energetski ugroženog kupca je da se ovom pitanju prilazi na sasvim drugi način od tradicionalnog pristupa po kojem se stanovništvo štiti kroz socijalne tarife ili kroz odobravanje popusta ugroženim kategorijama potrošača. Za realizaciju adekvatnog socijalnog programa potrebno je obezbijediti sredstva u budžetu ili iz drugih izvora. Vlada će, na prijedlog Ministarstva zdravlja i socijalne zaštite, donijeti uredbu kojom će, između ostalog, biti propisani uslovi, postupak i kriterijumi za sticanje statusa energetski zaštićenog kupca, obrazac i sadržaj zahtjeva, dokazi koji se prilažu uz zahtjev, količine električne energije za koje se energetski zaštićenom kupcu priznaje pravo na subvenciju i druga pitanja. Pored energetski zaštićenog kupca, u kontekstu zaštite kupaca iz kategorije domaćinstvo i malih kupaca, a koji su u zbiru najveći potrošači električne energije, zakonom se uspostavlja obaveza pružanja univerzalne usluge javnog snabdijevanja po razumnim i jasno uporedivim cijenama. Takođe, univerzalna usluga štiti kupce i u situacijama kada postoji nedovoljna konkurencija od strane snabdijevanja, odnosno kada snabdjevači nisu zainteresovani da nude energiju određenim kategorijama kupaca ili kupcima na određenom geografskom području, jer nemaju odgovarajući profit ili tržište nije dovoljno razvijeno. U ovom kontekstu je potrebno i pomenuti da smo kroz Program zaštite socijalno ugroženih kategorija u periodu od četiri godine subvencionisali 50.000 kupaca sa oko 30 miliona KM. Višegodišnja primjena ovog programa je pokazala da je on dobro osmišljen i da je proizveo mnoge pozitivne efekte, kao što su ublažavanje posljedica povećanja cijena električne energije i smanjenje siromaštva.

Reklama

Nosilac razvoja

Gdje vidite “Elektroprivredu Srpske” nakon sprovođenja reformi na koje obavezuje novi Zakon o električnoj energiji?

ĐOKIĆ: “Elektroprivreda” je, po osnovu primjene novog zakona, već ušla u proces restrukturiranja i reorganizacije. To treba da omogući optimizaciju svih troškova, poboljšanje finansijskog rezultata i njeno daleko efikasnije poslovanje, a poseban cilj kroz ovaj proces treba da bude jačanje njene sposobnosti da bude nosilac razvoja, odnosno izgradnje novih energetskih objekata. Sasvim je jasno da svi pomenuti procesi, koji se tiču prilagođavanja “Elektroprivrede” novim uslovima na tržištu, zahtijevaju posvećen i odgovoran pristup svih zaposlenih. Potrebno je postići optimalnu i vrlo efikasnu strukturu, koja će u novim tržišnim okolnostima biti uspješna, omogućiti svoj dalji razvoj i razvoj tržišta.

Izvor: MH “Elektroprivreda Republike Srpske”

(preuzeto iz časopisa “ERS”)

Reklama

PRIVREDA

Zaduženost Republike Srpske gotovo dvostruko veća od FBiH

Objavljeno

 

Od

Prvo zaduženje u ovoj godini Vlada Republike Srpske planira već ove sedmice. Zakazana je aukcija šestomjesečnih trezorskih zapisa na Banjalučkoj berzi, putem koje se RS planira zadužiti 10 miliona KM.

Podsjetimo da je Narodna skupština RS krajem prošle godine usvojila odluke o dugoročnom i kratkoročnom zaduženju RS za 2024. godinu kojima je predviđeno da se taj entitet može zadužiti iznosom do 1,2 milijarde KM.

Najavljeno je da će 87. aukcija trezorskih zapisa RS biti održana 25. januara na Banjalučkoj berzi. Planirani iznos emisije je 10 miliona KM sa rokom dospijeća šest mjeseci. Biće to prvo ovogodišnje zaduženje RS.

Maksimalan iznos kratkoročnog duga prema odluci koja je usvojena krajem godine ne može biti veće od 337 miliona KM u ovoj godini, a dugoročno maksimalno 951 milion KM.

Sredstva pribavljena dugoročnim zaduživanjem biće upotrijebljena u skladu sa Zakonom o zaduživanju, dugu i garancijama RS za finansiranje kapitalnih investicija, refinansiranje ukupnog duga ili dijela duga RS, plaćanje uslovnih obaveza po osnovu garancija RS te za finansiranje budžetskog deficita u slučajevima kada Ministarstvo finansija procijeni da će planirani rashodi biti veći od iznosa planiranih prihoda, naveli su iz Vlade.

Ukupan javni dug RS je oko 6,2 milijarde KM što je oko 40 posto BDP-a i vlast ovog entiteta tvrdi da RS nema problema sa otplatom te da je zaduženost na istorijskom minimumu. Opozicija je stava da se i u ovoj godini nastavlja politika neosmišljenog zaduživanja kojima se krpe rupe u budžetu.

Reklama

Neosmiljeno zaduživanje kao što je neosmiljeno bez osnovnih ekonomskih parametara, recimo, podići minimalnu platu u RS. To je vjestačka priča koja služi za jednokratnu upotrebu i zadovoljenje političkih mjera koje služe samo za izbornu priču – smatra Milan Miličević, predsjednik SDS-a.

To zaista zvuči mnogo, ovako kada razmišljate, ali to je opet u okvirima onih normalnih zaduženja BDP-a i dugoročno – kaže Anja Ljubojević, potpredsjednica NSRS.

Zbog priča o sankcijama, podsjeća nas sagovornik, nije isključeno da se Vlada kada je riječ o zaduženju na međunarodnom tržištu okrene dalekoistočnim zemljama.

Zaduženje koje mora da obavi RS nije ozbiljan iznos ni za jednu berzu, tako da je samo pitanje koliko je politička situacija stabilna u smislu investitora koji bi pozajmili taj novac za obveznice, mada je kamata koja je određena vrlo atraktivna i vjerujem da će biti lako naći investitore – ističe ekonomski analitičar Zoran Pavlović.

Ukupan javni dug FBiH je oko 6,4 milijarde KM i veći je za oko 200 miliona KM u odnosu na RS. No, gledano u odnosu na BDP zaduženost RS je gotovo dvostruko veća u odnosu na drugi entitet.

BHRT

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Odobrena akvizicija: Britanci vlasnici Mtel-ove firme „Sky Towers Infrastucture“

Objavljeno

 

Od

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine dopustilo je koncentraciju na tržištu iznajmljivanja telekomunikacijskih tornjeva, odnosno, tržištu pružanja prostora na tornjevima za instalaciju infrastrukture elektronskih komunikacijskih mreža na području Bosne i Hercegovine.

Drugim riječima, Vijeće je odobrilo prodaju Mtelove firme Sky Towers Infrastucture međunarodnom gigantu Actis EU Menagement S à.r.l. Luksemburg, izvještava BiznisInfo.ba.

Kako smo ranije pisali, kompanija Actis, vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu sa sjedištem u Londonu, preuzima veliku mrežu telekomunikacionih stubova u Bosni i Hercegovini koja je pripadala firmi Mtel, odnosno Telekomu Srbija.

Odlukom Konkurencijskog vijeća otklonjena je prepreka za ovu veliku akviziciju.

Kako smo ranije pisali, Telekom Srbija Grupa osnovala je Sky Towers Infrastructure u Srbiji, Crnoj Gori i BiH na koje je prenijela vlasništvo nad antenskim stubovima, kao i nad poslovima njihove izgradnje i održavanja. Sky Towers Infrastructure tako je postao vlasnik antenskih stubova i ostale pasivne telekomunikacione infrastrukture.

Prošlog mjeseca smo objavili da Telekom Srbija sprema prodaju ove infrastrukture, i to ukupno 1.827 ovih stubova, od kojih se 995 nalazi u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u u Crnoj Gori.

Reklama

Telekom Srbije posljednjih godina se agresivno širio u cijelom regionu, uključujući BiH, ali je ujedno drastično uvećao dugove. Iz kompanije su kasnije rekli da se prodaju stubovi, ali ne i oprema za telekomunikacije povezana sa njima, kao što su bazne stanice.

Telekom će i dalje ostati korisnik tih stubova u svojstvu zakupca, a njihovom prodajom će prikupiti značajna sredstva.

BiznisInfo.ba

Nastavite čitati

PRIVREDA

Nakon 44 godine gasi se proizvodnja u Prevent FAD-u

Objavljeno

 

Od

Prevent grupacija odlučila je da ugasi proizvodnju u kompaniji Prevent FAD Jelah i otpusti radnike.

Kako je kazao predsjednik sindikata Prevent FAD-a Enes Roša, firma gasi proizvodnju nakon 44 godine rada, a 59 radnika ostaće bez posla.

Otkaze je već dobilo 35 radnika, a preostala 24 su iz zaštićenih kategorija kojima uprava takođe namjerava dati otkaz.

Prema navodima Roše, iz kompanije su kao razlog za gašenje naveli da proizvodni program nije profitabilan, mada je kompanija ostvarila prošle godine dobit od 2,6 mil KM. Navodno, kompanija planira mašine iz Jelaha izmjestiti u Željezaru Ilijaš.

Povodom odluke o gašenju proizvodnje i otkazima, radnici su protestvovali pred Upravom Preventa u Sarajevu tražeći da im minimalne zakonske otpremnine koje je ponudila Uprava budu uvećane.

Iz Prevent grupacije nisu se oglašavali ovim povodom.

Reklama

Prevent FAD bio je poznat kao proizvođač kočionih diskova koje je izvozio na tržište EU za direktnu ugradnju u vozila VW grupacije.

Prevent je nedavno zatvorio fabriku u Bužimu u kojoj je bez posla ostalo 70 radnika.

eKapija

Nastavite čitati

U trendu