Connect with us

ANALIZE

Rekordna poskupljenja hrane će potrajati

Objavljeno

 


Faktori koji su doveli do ogromnog rasta cijena žitarica i uljarica, od kojih zavise i cijene ostalih prehrambenih proizvoda, ne mogu se otkloniti u kratkom roku. Zato će rekordna poskupljenja hrane potrajati.

Visoke cijene žitarica i uljarica, od kojih zavise i cijene ostalih osnovnih prehrambenih namirnica, mogle bi ostati na rekordno visokom nivou sve do naredne žetve krajem ljeta, predviđaju u Produktnoj berzi Novi Sad.

Cijene žitarica i uljarica tokom prošle godine dostigle su rekordno visoke nivoe na svjetskim berzama zbog niskog roda. Mali prinosi su bili izazvani sušom i klimatskim promjenama na područjima koja u svijetu predvode u proizvodnji ovih kultura. To je, uz rast cijena goriva i mineralnih đubriva, uticalo da brašno, ulje, hljeb i stočna hrana poskupe tokom 2021. godine i za preko 100 odsto, a posredno i ostali poljoprivredni proizvodi poput mlijeka, sira, mesa, jaja…

Stručnjaci u Novosadskoj produktnoj berzi ističu da je teško prognozirati šta će se dešavati ove godine, ali da se na osnovu dosadašnjih kretanja na tržištu može donekle predvidjeti šta se očekuje.

„Situacija na tržištu, generalno, je izuzetno složena. Ako se samo podsjetimo nekih očekivanja da će korona dovesti do pada potražnje, zatvaranja tržišta, pa time i obaranja svih cijena vidimo da se desio potpuno suprotan scenario. Skoro cijele 2021. godine sva roba, ne samo poljoprivredni proizvodi, bilježila je ogroman rast cijena“, kažu u Produktnoj berzi Novi Sad i dodaju:

„Globalna dešavanja, špekulacije, psihološka očekivanja, logistički problemi, štampanje novca sve su to samo neki od faktora koji su doveli do globalne inflacije. Ti faktori se nisu brzo pojavili, pa se ne očekuje ni njihovo brzo ukidanje, odnosno očekuje se da cijene sve robe ostanu na visokom nivou. Naravno, uvijek je moguće da neka od država velikih proizvođača ili uvoznika donese neku odluku u cilju zaštite sopstvenog tržišta, a što može da se preslika na kompletna svjetska kretanja.“

Reklama

Prema njihovom izvještaju, tokom prošle godine u odnosu na 2020. godinu, zabilježen je rast cijena svih primarnih poljoprivrednih proizvoda.

„U odnosu na 2019. godinu, cijena kukuruza ima rast od 68,2 odsto, pšenice od 60,5 odsto, dok je soja poskupjela 86,7 odsto“, naveli su oni.

Na pitanje da li se u Srbiji, najvećem regionalnom proizvođaču žitarica i uljarica, može očekivati bolji rod, iz Produktne berze kažu da su posijane veće površine. Rod će, međutim, zavisiti od vremenskih prilika kao i od toga koliko su ratari uložili ili su spremni da ulože u poboljšanje prinosa zbog visokih cijena mineralnih đubriva.

„Cijene inputa za sjetvu dostigle su veoma visoke nivoe, te je sjetva bila skuplja nego prethodnih godina“, ističu u Produktnoj berzi.

Kao primjer rasta troškova za mineralno đubrivo navode da je ruska urea krajem prošle godine dostigla cijenu od 90 centi bez PDV-a, što je godišnji rast od čak 232 odsto.

S druge strane, Srbija ima problema s kvalitetom svojih žitarica i uljarica.

Reklama

„Ove godine smo imali dosta razgovora s kompanijama iz regiona zbog širenja berze na tržište regiona. I upravo kao najveći problem srpskog tržišta, srpske pšenice, izdvajaju kvalitet“, kaže Miloš Janjić iz Produktne berze Novi Sad.

Vijesti.me, RTS

BIZNIS

Đorđe Đoković širi biznis u Srpskoj

Objavljeno

 

Od

Banjalučka agencija „Legacy international“ u vlasništvu Đorđa Đokovića, mlađeg brata Novaka Đokovića, dobila je posao promocije Olimpijskog centra (OC) „Jahorina“ vrijedan oko 84.000 KM.

Kako se navodi u odluci o izboru najpovoljnije ponude, bila je ovo jedina ponuda koja je stigla na tender, javlja Akta.ba.

Procijenjena vrijednost ponude bez PDV-a je bila 72.200 KM, a Đoković je ponudio promociju za 72.180 KM bez PDV-a.

Agencija „Legacy international“ osnovana je u novembru prošle godine. Do sada nije imala dobijenih tendera, ali je bila zadužena za poslove oko organizacije teniskog ATP turnira „Srpska open“.

U banjalučku podružnicu registrovanu uplatio je kapital od 9.779,15 KM, a osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata. Đoković je direktor i vlasnik beogradske firme istog imena, koja se bavi organizovanjem teniskih turnira u Srbiji.

Đorđe Đoković je najmlađi je od trojice braće Đokovića koji se nakon profesionalnog tenisa posvetio biznisu, a do sada je realizovao nekoliko sportskih projekata.

Reklama

Osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata.

Inače, Đokoviću su česti gosti na Jahorini koja ima staze nazvane po Novaku Đokoviću.

Nakon mnogobrojnih posjeta porodice najboljeg tenisera, Novaka Đokovića, olimpijskoj planini prošle godine je postignut dogovor i o investicijama koje će ova porodica realizovati na Jahorini.

„Imamo tu čast da su naši česti gosti članovi porodice Đoković koji su sami po sebi svjetski poznat brend. Nakon privilegije koju smo dobili imenovanjem jahorinskih ski staza po imenu najpoznatijeg srpskog tenisera Novaka Đokovića sada Jahorina dobija i hotel u neposrednoj blizini upravo ovih staza. Naša vizija je da privučemo što više ovakvih investitora te da Jahorina u budućnosti ide rame uz rame sa najuspješnijima jer joj svim prethodno realizovanim taj status i pripada. Prije par dana na jednom kongresu sam saznao da je moj tim na koji sam beskrajno ponosan tim koji je sagradio najviše žičara na svijetu“, izjavio je tada Ljevnaić.

Dodao je da veliku zahvalnost duguje prije svega Srđanu Đokoviću sa kojim je kako kaže zadovoljstvo sarađivati i realizovati vizije koje su prije svega usmjerene na budućnost i naslijeđe za naredne generacije.

Sa ovom dogovorenom promocijom, čini se da se poslovna saradnja širi.

Reklama

Akta.ba

Nastavite čitati

ANALIZE

Suzbijanje cijena glavni zadatak

Objavljeno

 

Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)

Nastavite čitati

ANALIZE

Odjeća i obuća jeftinije u novembru ove godine u odnosu na lani, sve ostalo skuplje

Objavljeno

 

Cijene proizvoda i usluga koje se koriste za ličnu potrošnju u BiH, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u novembru su u prosjeku bile više za 0,2 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok su na godišnjem nivou u prosjeku više za 16,3 posto. (više…)

Nastavite čitati

U trendu