Connect with us

LIDERSTVO

Kako znam jesam li dobar lider? Ili Idealan lider sam ja?

Lideri polaze od sebe ako znaju voditi sebe moći će voditi i druge. Samodiscipliniranje je najvažnije jer vođa ima funkciju uzora kojeg se prati i oponaša. Ako moj lider zna da ja mogu biti najbolji, onda mogu. Idealno bi bilo kada vrhunski lideri ne bi provodili više od 20% vremena u obavljanju svojih menadžerskih poslova, već bi 80% vremena posvećivali vodstvu.

Objavljeno

 


lider

 

Samodisciplinom potičemo ujednačenost odgovornosti između lidera i managera, lidera i sljedbenika, managera i zaposlenika kao i zaposlenika ili bolje sljedbenika međusobno. Sretan suživot iziskuje jasan, dosljedan, otvoren i iskren odnos. Užitak, radost i ponos koji proizlazi iz činjenice da radimo za našu organizaciju. Preduvjet je da ljudi znaju čemu služi ono što rade – koja je uloga njihovog rada, a svaki zaposlenik mora dobiti priliku za osobni razvoj i primjenu svojih sposobnosti. Efikasan alat je vizija i misija organizacije. Produkt amerikanizacije, sinonim ili tek dodatan zadatak koji treba biti napravljen…vizija je potreba i predispozicija uspjeha jer morate znati kamo idete ako želite tamo stići.

Vizija je slika idealne budućnosti poduzeća, dugoročni željeni rezultat unutar kojeg se zaposlenici identificiraju i rješavaju probleme koji stoje na putu njezina ostvarenja. Kako bismo kreirali viziju, moramo se osloboditi i vanjskih i unutarnjih pritisaka. Da bismo uistinu mogli kreirati viziju, moramo stvari vidjeti pod pravim svjetlom, a to se događa kada izoliramo svu našu pohlepu i strahove. Misija – je s druge strane unutarnje poslanje – govor srca, a ciljeve možemo podijeliti na ciljeve osobnog i organizacijskog razvoja.

Svakom članu tima dajte mogućnost za primjenu, a potom i razvoj osobnih sposobnosti, a to je moguće samo uz pomoć rada.
Kako biste opstali i napredovali u radu potrebna vam je pomoć drugih ljudi i na taj način možete nadvladati osobni egocentrizam.
Rezultati su nam važni i potrebni za napredak društva u cjelini. Bez samih rezultata rada nema ni potrebe za radom. Sve navedeno vrijedi i za lidere i za sljedbenike jer lideri su sljedbenici svojih lidera.

Lideri

Traže odgovornost
Preuzimaju proračunati rizik
Stvaraju prilike za govore
Postavljaju “nerazumne ciljeve”
Suočavaju se s problematičnim namještenicima
Teže k uzbudljivom radnom okruženju
Moć upotrebljavaju punom snagom
Ovlaštenja daju s entuzijazmom
Gledaju na zaposlene kao na potencijalne sljedbenike

Reklama

Manageri vs lideri

Manageri

Prihvaćaju odgovornost
Minimaliziraju rizik
Prihvaćaju priliku za govore
Postavljaju razumne ciljeve
Smiruju problematične namještenike
Teže k ugodnom radnom okružju
Moć upotrebljavaju pažljivo
Oprezno daju ovlaštenja
Gledaju na zaposlene kao na namještenike

Ukoliko su manageri uhvaćeni u „managerskoj magli“ – tada više pažnje posvećuju efikasnosti, kontroli i uštedama nego samom cilju – manje je motiviranih ljudi i manja produktivnost. Vođe stvaraju svoja vlastita carstva, ali ne uvijek samo zbog samopoštovanja i moći , njihova budućnost ovisi o njihovoj učinkovitosti. Najlakše ćete vođu razlikovati od managera po uspjehu koji je postigao tako što je poticao promjene. Vođe istupaju naprijed tražeći veće odgovornosti oni grade.

Karakteristike lidera?

Liderstvo je sposobnost dobivanja povjerenja i potpore ljudi koji su potrebni za ostvarenje ciljeva organizacije. Prema Teoriji velikih ljudi osoba ne može postati vođom samo na temelju toga što posjeduje pravu kombinaciju osobina jer su osobine ličnosti iznenađujuće nepovezane s vodstvom međutim, određena obilježja pokazuju umjerenu povezanost s uspješnošću vođenja to su:

Reklama

inteligencija
moralnost (ili vrlo moralni, ili vrlo nemoralni)
motiv za moći
socijalne vještine
prilagodljivost i fleksibilnost

Zaposlenici vs sljedbenici

Razlikujemo potencijal produktivnosti (ono što bismo mogli) i trenutačnu produktivnost(ono što postižemo). Dobar manager ima dobru trenutačnu produktivnost i ima takve zaposlenike, a dobar lider ima manji jaz između potencijalne i trenutačne produktivnosti jer su sljedbenici uvijek produktivniji od zaposlenika. Zašto? Jer rade za sebe. Lideri su snažniji motivatori nego manageri zato jer inspiriraju svoje sljedbenike

Lideri istupaju naprijed
Lideri žele nove odgovornosti, stare dodjeljuju drugima i kreću dalje
Često se pitaju “Što ako?”
Imaju povjerenje u vlastite sposobnosti vođenja

Sposobnost usmjeravanja drugih prema akcijama

Različiti izvori moći određuju uspjeh, a tri su glavna izvora moći lidera:

Reklama

1. moć uloge (moć koja se dobiva sa pozicijom na kojoj se nalazi) – koristi se nagrađivanje i kažnjavanje – izražena je kod managera

2. moć ličnosti (moć koja proizlazi iz osobina ličnosti pojedinca) – karizma (identificiramo se s liderom, sviđa nam se, poštujemo ga) – izražena je kod lidera

3. moć znanja (moć izvedena iz posebnih vještina, sposobnosti ili znanja) – lideri ga dijele , a manageri drže za sebe

Lider je vizionarski postavljač ciljeva i ima sposobnost sagledavanja cijele slike i sastavljanja plana aktivnosti koji vodi do visko postavljenog cilja i ima sposobnost da se efektivno dodjeljuju ovlaštenja te donose ispravne i pravovremene odluke. Pozitivan stav je pokretačka sila uspješnog lidera, a rad nam omogućava iskazivanje naše posebnosti i jedinstvenosti s drugima i za druge. Volja da svemu damo smisao određuje naš život . Tko želi motivirati ljude i očekuje uspjeh mora ponuditi mogućnost pronalaženja smisla. Ako organizacija loše posluje mijenja se direktor, ako nogometna momčad ima loše rezultate mijenja se trener. Lider stvara okvirne uvjete za bolje uspjehe zaposlenika, a stoji sa strane neprimjetno hoda uz rub i iz njega izvire podrška. Zadatak mu je povećati količinu endrofina, izazvati maksimalan uspjeh. Njegova organizacija ne životari već diše punim plućima. Ako se loše ponašate prema, ljudima, loše ih vodite i povrijedite, tjerate ih da rade više od 50 sati tjedno možda i nemate optimalnu sposobnost motiviranja i stimuliranja drugih na poduzimanje željene akcije. Istraživanja su pokazala da postoje tri vrste vodstva, odnosno tri različita stila rukovođenja:

autokratski,
demokratski,
laissez-faire

Autokratski lider

Reklama

donosi sve odluke za grupu,
ne sudjeluje u aktivnostima grupe,
raspodjeljuje zadatke svojim sljedbenicima bez da im objasni zašto je tko dobio određen zadatak,
uvodi promjene u funkcioniranju grupe a da se ne savjetuje s ostalima, i slično.

Demokratski lider

donosi odluke tek nakon što se savjetovao s grupom,
ponaša se prijateljski prema članovima grupe,
sudjeluje u aktivnostima grupe,
objašnjava razloge za pohvale i kritike,
nudi pomoć i pomaže kad se to od njega traži.

Laissez-faire lider

ima pasivnu ulogu,
ne pokušava usmjeriti ili koordinirati grupu,
ne vrjednuje članove grupe, ni pozitivno ni negativno, a svatko je prepušten sam sebi.

Neovisno o tome koji stil ili kombinacija stilova je vaš stil imajte na umu percepciju koju imaju sljedbenici o Vama:

Reklama

vođa mora biti shvaćen kao «jedan od nas»
vođa mora biti shvaćen kao «većina nas» mora prihvatiti tradicije i ciljeve grupe te pomagati grupi da ih ostvari
vođa mora biti shvaćen kao «najbolji od nas» samo ako se vođa vidi kao nadmoćna osoba, on može služiti kao primjer za grupu
vođa mora odgovarati očekivanjima sljedbenika članovi grupe imaju svoje ideje i očekivanja o tome kako se vođa treba ponašati i koje funkcije treba obavljati, izabrati će i zadržati samo one vođe koji odgovaraju tim očekivanjima

Jedna kategorija lidera je usmjerena na zadatak i više brine o obavljanju zadatka nego o osjećajima i odnosima među zaposlenicima, a druga kategorija lidera je usmjerena na odnose i brine o osjećajima i odnosima među zaposlenicima. Lideri početnici moraju naučiti kontrolirati svoj ego podsjećajući se da su samo normalna ljudska bića koja trebaju služiti svojim sljedbenicima, a ne svom egu jer možda ćete uspijeti upravljati bez srca, ali bez njega nikada nećete biti uspješan lider!

’’You have to look at leadership through the eyes of the followers and you have to live the message. What I have learned is that people become motivated when you guide them to the source of their own power.’’ Anita Roddick The Body Shop

Lider mora se zaboraviti na zadovoljstvo obavljanja rutinskog posla. Što duže čekate veća je mogućnost da se zaustavite na ulozi nižeg menadžera. Uspješni lideri kojima nedostaju menadžerske vještine mogu unaprijediti karijeru i postati manje ranjivi tako da pohađaju dodatni managerski trening.

Od kuda krenuti? Od vizije, misije i ciljeva. Odaberite onaj cilj koji će imati najveći pozitivan utjecaj na Vaš i živote Vaših zaposlenika i krenite s njegovim ostvarivanjem. Za motivaciju – Kada ljudi vide gotovu stvar nikada ne znaju koliko je truda uloženo u nju; svejedno to napravite! Tipičan primjer lošeg liderstva: navedu se promjene koje se žele provesti, naglase prednosti, odgovori na nekoliko pitanja ili se ona čak zanemare, potom „lideri“ nestanu, ali eto ih natrag ako se premalo radi. Pa onda prijete i sankcioniraju, žale se i pitaju se zašto mi ljudi ne vjeruju?

 

Reklama

Izvor: Motivacijski-govornik.hr

Nastavite čitati

LIDERSTVO

6 lekcija Majkla Džordana o liderstvu

Objavljeno

 

Karantinske dane dobrom dijelu planete uljepšao je dokumentarni serijal „Posljednji ples“, posvećen čuvenom Majklu Džordanu i njegovim isto tako čuvenim Čikago bulsima iz devedesetih godina prošloga vijeka. (više…)

Nastavite čitati

LIDERSTVO

Rješavanja sukoba – šta trebate znati?

Činimo to gotovo svakodnevno. Postalo nam je navika koju uzimamo zdravo za gotovo i ne mislimo da ju možemo promijeniti. Tvrdoglavi smo ako neko kaže da stvari možemo činiti drugačije. Da, govorimo o sukobu. Tom malom naporu koji nas, često bez našeg znanja, sputava i čini razdražljivima.

Objavljeno

 

konflikt

konflikt

 

Novost koju uvodimo u vaš život je da se sukobe može uspješno riješiti, bez da je jedna strana gubitnička, a druga pobjednička. Postoji sukob nakon kojega su svi učesnici nešto naučili i međusobno se zbližili. Jedino što trebate je naučiti kako.

Konstruktivno rješavanje sukoba odnosi se na nenasilno rješavanje sukoba, u kojemu se vodi interes o svim akterima te njihovim interesima. Proces uključuje dijalog, rješenje problema, pregovor, pomirenje i prevenciju eskalacije nasilja.

Da bi rješavanje sukoba bilo uspješno, potrebno je biti upućen u dinamiku sukoba:

  1. Svako od nas u sukobu bira hoće li zauzeti saradnički ili takmičarski stav.
  2. Sukobljene strane često netačno opažaju namjere i akcije drugih ljudi. Često poruka koju šaljemo bude drugačije protumačena od onoga ko poruku prima. Jednako tako mi možemo protumačiti poruku svog sagovornika na način koji nije povezan s onime što nam osoba govori. Uvijek treba provjeriti je li tačna naša interpretacija akcije druge strane.
  3. Uspostavljanje i održavanje povjerenja. Za ponovnu izgradnju povjerenja često može pomoći treća, neutralna strana.
  4. Povezivanje na temelju zajedničkog cilja ili interesa može poslužiti kada nedostaje povjerenja među zavađenim stranama.
  5. Zbog nesigurnost i stalne promjene okolnosti, potrebno je fleksibilno razmišljati i reagovati. Moramo prilagođavati postupke i koristiti različite tehnike prilikom rješavanja sukoba.
  6. Trebamo izbjegavati uzvraćanje istom mjerom. Ako nas je druga strana povrijedila, ne smijemo dozvoliti jednak udarac, jer ćemo se tako naći u spirali iz koje je teško izaći. Bitno je očuvati usmjerenost na cilj i zaboraviti osvetu.
  7. Cilj rješavanja sukoba treba biti čuvanje odnosa, bez odustajanja od važnog interesa.

Koji su pristupi rješavanja problema?

  • Pobjeda – poraz: Ja ću dobiti šta trebam, a ti ćeš izgubiti.
  • Poraz – pobjeda: Ti ćeš dobiti što trebaš, a ja neću.
  • Poraz – poraz: Ni ti, ni ja nećemo dobiti što nam treba.
  • Pobjeda – pobjeda: I ti i ja ćemo dobiti što trebamo.

Da bi rezultat sukoba bio odnos pobjednik – pobjednik, potrebno je pažnju usmjeriti s protivnika na problem i njegovo rješavanje. Također, treba osvijestiti potrebu za ostvarenjem svog cilja unutar sukoba, kao i potrebu da očuvamo odnos s osobom ili osobama s kojima smo u sukobu.

 

Vještine rješavanja sukoba

Reklama

Dogovaranje je tehnika rješavanja sukoba unutar koje je u interesu obje sukobljene strane da obje strane budu maksimalno zadovoljene.

Proces uključuje:

– utvrđivanje osnovnih interesa obje strane,
– traženje alternativa i utvrđivanje posljedica,
– utvrđivanje rješenja koja su prihvatljiva za obe strane,
– primjena rješenja.

Pregovaranje se razlikuje od dogovora jer je zajednički interes sukobljenih strana minimalan. Važno je razlikovati pregovaračku svađu i pregovaranje. Kod pregovaranja postoji iskrena spremnost obiju strana za pronalazak rješenja koje će biti povoljno za sve. U svađi svaka strana traži rješenje za sebe.

Na umu kod pregovaranja treba imati:

  • o čemu se pregovara,
  • kako će se pregovaranje voditi (pravila, spremnost za pregovaranje itd.),
  • te o dotadašnjim odnosima između strana.

Da bi pregovaranje bilo uspješno trebamo: Odvojiti osobe od problema/područja sukoba.

Kod pregovaranja trebamo:

Reklama
  • Biti „tvrdi“ prema zajedničkom problemu, a „meki“ prema osobi.
  • Usmjeriti se na interese i potrebe, a ne na status i poziciju.
  • Naglasiti zajedničke elemente, čak i kad su zajednički interesi minimalni.
  • Predlagati što više rješenja.
  • Dogovoriti jasno rješenje.

Posredovanje je rješavanje sukoba u koju je uključena treća, nepristrana strana. Posrednik olakšava pregovaranje, a ne donosi odluku o rješenju sukoba, pomaže sukobljenim stranama u prepoznavanju stvarnog problema, osigurava dobre uslove za njegovo rješavanje, pomaže pri pronalaženju još mogućih rješenja te olakšava proces donošenja odluka.

Da biste sukob riješili uspješno vodite se navodima:

  • Više se može postići sukobom nego borbom.
  • Rješenja koja zadovoljavaju obje strane postoje.
  • Postoji povezanost načina odnošenja prema problemu i njegova rješavanja.
  • Potrebno je biti spreman na suradnju, imati pozitivnu sliku o sebi te vještine komuniciranja (slušanje, jasno izražavanje…)

Ostanite mirni i srećno!

 

Izvor: krenizdravo.rtl.hr

 

 

 

Reklama

 

Nastavite čitati

PREDUZETNIŠTVO

4 stvari koje najbolji šefovi kažu novom zaposlenom koje većina drugih nikada ne kaže

Objavljeno

 

Od

Naporno radite na pronalaženju, intervjuisanju i zapošljavanju pravih zaposlenih. Oni imaju odlične vještine, veliko iskustvo i sjajan stav, pa jednom kad ih angažujete dovoljno je da ih pustite da sami rade. (više…)

Nastavite čitati

U trendu