Connect with us

PRIVREDA

Njemačka najviše profitirala od kosovskih taksi Srbiji

Objavljeno

 


Njemačka

Evropska unija je najveći dobitnik kosovskih carina Srbiji, a unutar EU, najviše je profitirala Nemačka i uz nju Grčka, pokazuju podaci Agencije za statistiku Kosova, koje je analizirao Danas.

Od januara do aprila ove godine u poređenju sa istim periodom prošle, srpski plasman robe na Kosovo smanjen je za 132,2 miliona evra. U istom periodu, izvoz EU na Kosovo skočio je za 120,6 miliona evra, dok su samo njemačke firme povećale svoju prodaju na KiM za 25,14 miliona evra.

Od najvećeg izvoznika na Kosovo prošle godine Srbija je ove godine zbog taksi od 100 odsto na uvoz srpske robe koje su prištinske vlasti uvele polovinom novembra 2018. pala na dno liste. Lidersku poziciju regionu CEFTA preuzela je tako EU.

Samo za godinu dana izvoz Srbije na Kosovo pao je sa 37 miliona evra iz aprila 2018. na 0,64 miliona evra koliko je bio aprila ove godine. U isto vrijeme dok je kosovski uvoz iz Srbije na mjesečnom nivou pao za 36,4 miliona evra, uvoz iz zemalja članica EU porastao je za čak 40 miliona evra, sa 115 miliona u aprilu 2018. na 156,3 miliona evra koliko je bio u aprilu ove godine. Uvoz Kosova iz BiH aprila prošle godine vredeo je 6,6 miliona evra, da bi ovog pao na tek 71.000 evra.

Dramatičan pad izvoza Srbije i BiH na Kosovo, od 88 odnosno 83 odsto, rezultat je pre svega uvedenih taksi. Uprkos međunarodnim pritiscima na Kosovo da ih ukine, takse su i dalje na snazi, i dok je Srbija izgubila tržište od 400 miliona evra godišnje, Kosovo se na prvu loptu snašlo, odnosno pronašlo alternativu u EU, koja je ovde glavni profiter. Naime, u minusu su i srpski izvoznici, ali i građani Kosova kojima su lokalni proizvođači podigli cene, neki čak i preventivno.

Glavni dobitnik od uvođenja taksi pre svih je EU. Za prva četiri mjeseca ove godine, EU je ukupno izvezla 516,8 miliona evra robe, kao što je već pomenuto, čak 120 miliona evra više nego u istom periodu prošle. Ako ovo bude prosjek i u nastavku godine, Kosovo će u 2019. zabilježiti uvoz iz EU za 360 miliona evra veći nego godinu dana ranije. U isto vrijeme, ovakvim tempom i bez ukidanja taksi Srbija će biti na gubitku koji je blizu 400 miliona evra. Srbija je od januara do kraja aprila ove godine izvezla na Kosovo robe u vrednosti od svega 2,4 miliona evra – pad od 132 miliona evra.

Reklama

Pored Srbije, najviše je izgubila naravno Bosna, kojoj su takođe uvedene takse, a kojoj je izvoz pao za 19,2 miliona evra u prva četiri meseca.

Najveći profiteri ovakve situacije su EU kao cjelina – 120,6 miliona evra, Turska 29,6 miliona evra u plusu, Grčka 27 miliona evra, Njemačka 25 miliona, Makedonija 24,7 miliona, Albanija 24,5 i Slovenija 22,5 miliona evra.

Međutim, iako djeluje da je Grčka za dva miliona bolje prošla od Nemačke, činjenica je da su carine Nemačkoj više pomogle jer su joj promenile trend izvoza. Naime, u prva četiri mjeseca 2018. godine, dok carine još nisu bile na snazi, Njemačka je imala pad od 4,8 miliona evra u izvozu na Kosovo u poređenju sa istim periodom 2017, a sada, posle carina, ima rast od 25 miliona, dok je Grčka i onda bila u plusu od 1,8 miliona evra.

Rast uvoza Kosova iz EU je ranijih godina išao postepeno, 2017. u odnosu na 2016. izvoz je porastao za tri, naredne godine za gotovo sedam miliona da bi aprila 2019. u odnosu na april 2018, odnosno pre i posle uvođenja taksi Srbiji i BiH, uvoz porastao za čak 40 miliona evra, pokazuju podaci kosovske Agencije za statistiku.

Gledano procentualno, mnoge zemlje EU su drastično povećale svoj izvoz na KiM: Slovenija i Mađarska skoro 100 odsto, Grčka 70 odsto, Bugarska 61, Hrvatska 54 odsto. Čitava Evropska unija je u prosjeku digla svoj izvoz na Kosovo za 30 procenata, a Nemačka, pošto je i inače mnogo robe prodavala na KiM za 24 odsto. Albanija je digla izvoz za 59 odsto, a Makedonija za 56.

Zanimljivo je da je osim Srbije i BiH, Kosovo imalo i veliki pad uvoza iz Rumunije – 8,2 miliona evra, što se ne može objasniti taksama.

Reklama

Glavni i odgovorni urednik prištinskog dnevnog lista Zeri Lavdim Hamidi kaže za Danas da gotovo više nema robe iz Srbije i Bosne na Kosovu.

– Robu koju smo uvozili iz Srbije i Bosne zamenila je roba iz okolnih zemalja, Makedonije i Albanije, ali i zemalja EU Nemačke, Italije, Grčke. Redukcija uvoza iz Srbije i Bosne nije imala uticaja na kosovski budžet jer je zamena za tu robu stigla odmah sa drugih tržišta – ističe Hamidi.

Uvođenje taksi na robu iz Srbije je politička odluka koja je nastala, tvrdi Hamidi, kao reakcija na napade Srbije na Kosovo, u smislu sprečavanja ulaska Kosova u Interpol.

– Mislim da će ove mjere ostati na snazi još neko vrijeme, jer premijer Haradinaj ne želi da ih ukine uprkos međunarodnom pritisku. Ukoliko se i desi da takse budu ukinute u kratkom periodu, za Srbiju će biti gotovo nemoguće da se vrati na kosovsko tržište jer je roba iz Srbije već zamenjena nekom drugom, a i kupci na Kosovu odbijaju da kupuju srpsku robu upravo zbog pristupa koji beogradski zvaničnici imaju prema Kosovu – napominje naš sagovornik.

Uprkos tome što je ova mjera politička, kako kaže, osjećaju se i ekonomski efekti. Lavdim Hamidi napominje da su takse uticale na povećanje cijena robe na Kosovu, jer su lokalni proizvođači odmah neodgovorno reagovali i podigli cijene hrane.

– Prema podacima kosovske Agencije za statistiku, prosječna cijena robe maja ove godine je za 3,4 odsto viša nego maja prošle godine. Najviše su poskupeli hljeb i žitarice, i to oni koji su uvezeni prije uvođenja taksi, u prosjeku za 12,9 odsto, ali i meso koje je skuplje za pet odsto – ističe Lavdim Hamidi.

Reklama

Generalni sekretar Komorskog investicionog foruma Zapadnog Balkana Safet Gerxhailu kaže za Danas da je od početka bio protiv takvih mjera, jer je to bila politička mjera, politička platforma nastala pred izbore koja je direktno pogađala stanovnike Kosova.

– Osim toga, uticala je na pogoršanje odnosa u regionu a mislim da je vrijeme da se odreknemo populizma, prestanemo da gledamo u prošlost i okrenemo se budućnosti. U tom smislu, ne mogu da opravdam takse pogotovo što su pogođeni građani Kosova i pogotovo zbog toga što je sve urađeno bez jasne analize i strategije kako izaći iz tog stanja – ističe Gerxhailu. Sve to pogađa narod Kosova, kako kaže, i predstavlja korak nazad u integracijama.

Ekonomista Dragovan Milićević kaže da uvođenje taksi i ne može da ima uticaj na kosovski budžet jer je ta mjera čisto politička, a ne ekonomska.

„Tu nema efekta, jer je to politička mjera, a ne ekonomska i zato je tako i ne treba gledati. Robe i iz Srbije i dalje ima na Kosovu. Kakvim kanalima tamo stiže, to ne znam, ali je ima“, ističe Milićević za Danas.

PRIVREDA

Zaduženost Republike Srpske gotovo dvostruko veća od FBiH

Objavljeno

 

Od

Prvo zaduženje u ovoj godini Vlada Republike Srpske planira već ove sedmice. Zakazana je aukcija šestomjesečnih trezorskih zapisa na Banjalučkoj berzi, putem koje se RS planira zadužiti 10 miliona KM.

Podsjetimo da je Narodna skupština RS krajem prošle godine usvojila odluke o dugoročnom i kratkoročnom zaduženju RS za 2024. godinu kojima je predviđeno da se taj entitet može zadužiti iznosom do 1,2 milijarde KM.

Najavljeno je da će 87. aukcija trezorskih zapisa RS biti održana 25. januara na Banjalučkoj berzi. Planirani iznos emisije je 10 miliona KM sa rokom dospijeća šest mjeseci. Biće to prvo ovogodišnje zaduženje RS.

Maksimalan iznos kratkoročnog duga prema odluci koja je usvojena krajem godine ne može biti veće od 337 miliona KM u ovoj godini, a dugoročno maksimalno 951 milion KM.

Sredstva pribavljena dugoročnim zaduživanjem biće upotrijebljena u skladu sa Zakonom o zaduživanju, dugu i garancijama RS za finansiranje kapitalnih investicija, refinansiranje ukupnog duga ili dijela duga RS, plaćanje uslovnih obaveza po osnovu garancija RS te za finansiranje budžetskog deficita u slučajevima kada Ministarstvo finansija procijeni da će planirani rashodi biti veći od iznosa planiranih prihoda, naveli su iz Vlade.

Ukupan javni dug RS je oko 6,2 milijarde KM što je oko 40 posto BDP-a i vlast ovog entiteta tvrdi da RS nema problema sa otplatom te da je zaduženost na istorijskom minimumu. Opozicija je stava da se i u ovoj godini nastavlja politika neosmišljenog zaduživanja kojima se krpe rupe u budžetu.

Reklama

Neosmiljeno zaduživanje kao što je neosmiljeno bez osnovnih ekonomskih parametara, recimo, podići minimalnu platu u RS. To je vjestačka priča koja služi za jednokratnu upotrebu i zadovoljenje političkih mjera koje služe samo za izbornu priču – smatra Milan Miličević, predsjednik SDS-a.

To zaista zvuči mnogo, ovako kada razmišljate, ali to je opet u okvirima onih normalnih zaduženja BDP-a i dugoročno – kaže Anja Ljubojević, potpredsjednica NSRS.

Zbog priča o sankcijama, podsjeća nas sagovornik, nije isključeno da se Vlada kada je riječ o zaduženju na međunarodnom tržištu okrene dalekoistočnim zemljama.

Zaduženje koje mora da obavi RS nije ozbiljan iznos ni za jednu berzu, tako da je samo pitanje koliko je politička situacija stabilna u smislu investitora koji bi pozajmili taj novac za obveznice, mada je kamata koja je određena vrlo atraktivna i vjerujem da će biti lako naći investitore – ističe ekonomski analitičar Zoran Pavlović.

Ukupan javni dug FBiH je oko 6,4 milijarde KM i veći je za oko 200 miliona KM u odnosu na RS. No, gledano u odnosu na BDP zaduženost RS je gotovo dvostruko veća u odnosu na drugi entitet.

BHRT

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Odobrena akvizicija: Britanci vlasnici Mtel-ove firme „Sky Towers Infrastucture“

Objavljeno

 

Od

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine dopustilo je koncentraciju na tržištu iznajmljivanja telekomunikacijskih tornjeva, odnosno, tržištu pružanja prostora na tornjevima za instalaciju infrastrukture elektronskih komunikacijskih mreža na području Bosne i Hercegovine.

Drugim riječima, Vijeće je odobrilo prodaju Mtelove firme Sky Towers Infrastucture međunarodnom gigantu Actis EU Menagement S à.r.l. Luksemburg, izvještava BiznisInfo.ba.

Kako smo ranije pisali, kompanija Actis, vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu sa sjedištem u Londonu, preuzima veliku mrežu telekomunikacionih stubova u Bosni i Hercegovini koja je pripadala firmi Mtel, odnosno Telekomu Srbija.

Odlukom Konkurencijskog vijeća otklonjena je prepreka za ovu veliku akviziciju.

Kako smo ranije pisali, Telekom Srbija Grupa osnovala je Sky Towers Infrastructure u Srbiji, Crnoj Gori i BiH na koje je prenijela vlasništvo nad antenskim stubovima, kao i nad poslovima njihove izgradnje i održavanja. Sky Towers Infrastructure tako je postao vlasnik antenskih stubova i ostale pasivne telekomunikacione infrastrukture.

Prošlog mjeseca smo objavili da Telekom Srbija sprema prodaju ove infrastrukture, i to ukupno 1.827 ovih stubova, od kojih se 995 nalazi u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u u Crnoj Gori.

Reklama

Telekom Srbije posljednjih godina se agresivno širio u cijelom regionu, uključujući BiH, ali je ujedno drastično uvećao dugove. Iz kompanije su kasnije rekli da se prodaju stubovi, ali ne i oprema za telekomunikacije povezana sa njima, kao što su bazne stanice.

Telekom će i dalje ostati korisnik tih stubova u svojstvu zakupca, a njihovom prodajom će prikupiti značajna sredstva.

BiznisInfo.ba

Nastavite čitati

PRIVREDA

Nakon 44 godine gasi se proizvodnja u Prevent FAD-u

Objavljeno

 

Od

Prevent grupacija odlučila je da ugasi proizvodnju u kompaniji Prevent FAD Jelah i otpusti radnike.

Kako je kazao predsjednik sindikata Prevent FAD-a Enes Roša, firma gasi proizvodnju nakon 44 godine rada, a 59 radnika ostaće bez posla.

Otkaze je već dobilo 35 radnika, a preostala 24 su iz zaštićenih kategorija kojima uprava takođe namjerava dati otkaz.

Prema navodima Roše, iz kompanije su kao razlog za gašenje naveli da proizvodni program nije profitabilan, mada je kompanija ostvarila prošle godine dobit od 2,6 mil KM. Navodno, kompanija planira mašine iz Jelaha izmjestiti u Željezaru Ilijaš.

Povodom odluke o gašenju proizvodnje i otkazima, radnici su protestvovali pred Upravom Preventa u Sarajevu tražeći da im minimalne zakonske otpremnine koje je ponudila Uprava budu uvećane.

Iz Prevent grupacije nisu se oglašavali ovim povodom.

Reklama

Prevent FAD bio je poznat kao proizvođač kočionih diskova koje je izvozio na tržište EU za direktnu ugradnju u vozila VW grupacije.

Prevent je nedavno zatvorio fabriku u Bužimu u kojoj je bez posla ostalo 70 radnika.

eKapija

Nastavite čitati

U trendu