Connect with us

TEHNOLOGIJA

Digitalno doba nedodirljivih kompanija

Objavljeno

 


Velike tehnološke kompanije koje stoje iza servisa i društvenih mreža bez koji je današnji život gotovo nezamisliv redovno se nalaze pod raznim istragama širom svijeta, kako zbog zloupotrebe korisničkih podataka, tako zbog monopola i drugih upitnih metoda poslovanja, što se uglavnom završi novčanom kaznom simboličnog iznosa u odnosu na ogromne prihode navedenih giganata.

Tako je objavljeno da Kalifornija istražuje otkrivanje korisničkih podataka Facebooka kompaniji Cambridge Analytica i drugim partnerima, što nije ni prva, a vjerovatno neće biti ni posljednja istraga u ovom slučaju.

Marko Crnjanski, novinar portala Netokracija, podsjeća da je ova afera kulminirala nakon predsjedničkih izbora u Sjedinjenim Američkim Državama, a u kojoj su direktno učestvovali Facebook i kompanija Cambridge Analytica.

Prošlo je više od godinu dana otkako se skandal desio, a u kojem je oštećeno 50 miliona ljudi, poprimajući tako globalne razmjere, dodaje.

“I koliko smo odmakli od skandala? Moje mišljenje, ne mnogo. Iz prostog razloga što društvene mreže i slični servisi na internetu predstavljaju jedan pre svega moćan alat koga se, kako vidimo, korisnici ne odriču tako lako, iako su svesni da njihovi podaci nisu sigurni i da su samim tim izloženi riziku”, govori novinar iz Srbije.

Masovna pažnja

Reklama

On ističe da korisnici danas tragaju za masovnom pažnjom na digitalnom prostoru, za pokazivanjem, a glavni poligon za to su upravo društvene mreže.

Kolika je to zapravo mašinerija pokazuju i prihodi Facebooka, Googlea ili neke druge kompanije čije alate koriste veliki brendovi za oglašavanje, te su novčane kazne koje su dobijali u prekršajnim postupcima i koje mogu da dobiju, takoreći mizerne, kaže Crnjanski.

“Upravo zato, veoma je teško da se nekim pravnim putem odrede posledice koje će značajnije ugroziti njihov rad, jer i sama vlada, obaveštajne službe ili neki drugi organi koriste te mreže zarad praćenja određenih osoba ukoliko je to potrebno, ali i za političke kampanje, što je, složićemo se, moćno oružje koga se niko ne bi tako lako odrekao”, dodaje novinar Netokracije.

Kako kaže, danas živimo u eri kada su informacije i podaci najveća vrijednost i zbog toga je tehnološke gigante teško držati pod nekom većom kontrolom (ili sankcijama) jer nikada ne znamo kada će i kome ti podaci koje oni čuvaju biti od izuzetne vrijednosti.

“Na kraju dana, čini mi se da sve to ide u zaborav, jer kao što rekoh, korisnicima je važna ta moć koje im društvene mreže ili neki drugi web servisi stavljaju u ruke”.

A mnogi korisnici vjerovatno nisu ni svjesni koliko podataka otkrivaju o sebi i drugima, pa čak i kada koriste određena ograničenja i pristupu i dijeljenju podataka na mrežama.

Reklama

Dostupni podaci

Kako je za Al Jazeeru rekao Đuro Lubura, sudski vještak za telekomunikacije, tehniku i metodologiju prisluškivanja, podaci koje korisnici postave na društvene mreže su dostupni svim ljudima širom svijeta.

On je podsjetio da su društvene mreže javna platforma i da postaviti podatke na njih je gotovo identično zakupljivanju bilborda ili plakata na kojim korisnici objave podatke i fotografije sebe, svoje djece, svih onih s kojim dolaze u kontakt…

Sudski vještak je istakao da stvari objavljene na internetu ostaju zauvijek na internetu, čak i kada mislimo da smo te podatke izbrisali, ali i napomenuo da je veliki problem što korisnici društvenih mreža ne znaju koga zaista imaju u takozvanim prijateljima, jer je nemoguće pouzdano utvrditi stvarni identitet osobe sa druge strane profila. Pored toga, veliki broj korisnika takvih mreža za prijatelje prihvataju osobe koje i ne poznaju.

Zaštita korisnika

Neosporno je da se pokreću razne istrage i da sve više govori o problematici zaštite korisničkih podataka, što daju nadu za neku bolju, sigurniju budućnost, gdje će i najveći snositi posljedice svojih postupaka.

Reklama

Ali… Kao i u mnogo čemu, i u slučaju velikih tehnoloških giganata postoji jedno ogromno “Ali” koje dovodi u pitanje takvu budućnost.

Pokretanje pravnih postupaka i sve veća ulaganja u razvoj rješenja za privatnost korisnika, enkripcije i druge metode zaštite podataka na neki način ulijevaju povjerenje korisnicima, kaže novinar Netokracije, ali moramo da razumijemo da je tehnologija jedna transparentna stvar u koju uvijek možete da “zavirite”, pa otuda nikada ne može da bude u potpunosti sigurna.

“Da li ćemo i dalje biti svedoci zloupotrebe podataka? Sigurno da. Ključan razlog jeste masovnost, jer našim aktivnostima na internetu ostavljamo ogroman broj podatka, čijom se analizom servira zasebno korisničko iskustvo koje korisnici cene, a samim tim jačaju pozicije i imunitet kompanija (društvenih mreža) koje im to iskustvo serviraju kroz različite servise ili alate – tačnije ono iskustvo čim uzmemo telefon u ruke”.

“Protiv naroda se ne može, a samim tim ni protiv tech giganata”, zaključuje Crnjanski.

Prihod i kazna

Facebook se zadnjih godina posebno našao na udaru zbog prikupljanja i zloupotrebe podataka, zbog čega je u više navrata bio kažnjen. Međutim, ono što kompanije poput ove čini uvjetno rečeno nedodirljivim jeste iznos koje moraju platiti za kaznu, u odnosnu na novac koji se zaradi.

Reklama

Primjera radi, Facebook je ove godine zbog skandala s Cambridge Analyticom u Britaniji platio kaznu od 500.000 funti, Rim ga je kaznio sa 1,13 miliona dolara zbog nelegalnog prikupljanja privatnih podataka više od 200.000 građana Italije, a vrhunac je kazna od pet milijardi dolara, izrečena u SAD-u, i ovaj put zbog odnosa prema korisničkim podacima.

Od navedenih cifri se običnim smrtnicima zavrti u glavi, ali kako upozoravaju stručnjaci, tržišna vrijednost Facebooka je 540 milijardi dolara, koji je 2018. godine imao 55,8 milijardi dolara prihoda i 22,1 milijardu dolara profita.

Stoga i ne čudi što je republikanska senatorka Marsha Blackburn rekla da bi kazna trebala iznositi 50 milijardi dolara.

Izvor: Al Jazeera

TEHNOLOGIJA

Kompanija Richarda Bransona u BiH promijenila vlasnike i identitet

Objavljeno

 

Od

Kompanija Virgin Pulse Bosnia, jedan od vodećih IT firmi u Bosni i Hercegovini, primijenila je ime i vizuelni identitet, nakon spajanja i promijena u vlasničkoj strukturi.

Podsjećanja radi, riječ je o kompaniji koju je osnovao britanski milijarder Richard Branson.

Kompanija Virgin Pulse nedavno je spojena sa drugom kompanijom, HealthComp. Nova kompanija koja je nastala spajanjem ove dvije firme zove se Personify Health, pa je posljedično preimenovana i kompanija u BiH, izvještava BiznisInfo.ba.

Kombinovana vrijednost dvije kompanije je 3 mlrd USD. Obje kompanije se bave unapređenjem zdravlja koristeći najsavremenije tehnologije.

Od spajanja, dvije firme su predstavile prvu i jedinu personaliziranu zdravstvenu platformu – sve na jednom mjestu. Personify Health pomaže firmama da optimiziraju ulaganja u svoje članove dok istovremeno osnažuje ljude da se dublje bave svojim zdravljem.

Nova kompanija ima kompleksnu vlasničku strukturu iza koje stoje veliki ulagači. Većinski vlasnik Personify Healtha je fond New Mountain Capital, div koji upravlja imovinom ukupne vrijednosti od preko 40 mlrd USD. Fond je osnovao Steve Klinsky 1999. godine.

Reklama

Drugi veliki dioničari Personify Healtha su Blackstone, Marlin Equity Partners i Morgan Health.

Kako je BiznisInfo.ba ranije pisao, firma Virgin Pulse Bosnia prošle godine je ostvarila ukupne prihode od oko 32,4 mil KM. To su rekordni prihodi i predstavljanju veliko povećanje u odnosu na 21,4 mil KM iz 2021. godine ili 12,7 miliona iz 2020. godine. Nedavno su dosegli broj od 600 zaposlenih u BiH.

Virgin Pulse Bosnia ima sjedište u Tuzli i ured u Sarajevu. Ova kompanija u BiH se neprestano širi. Riječ je trenutno o jednoj od vodećih kompanija u BiH iz IT industrije. Iz naše zemlje, oni rade sa klijentima širom svijeta.

Virgin Puls je 2018. preuzeo tuzlansku firmu Piksel Interactive koja je tada zapošljavala oko 100 mladih i obrazovanih ljudi. Kompanija, koja se od tada zove Virgin Pulse Bosnia, konstantno se širi. Agencija za promociju stranih investicija proglasila Virgin Pulse jednim od najznačajnijih stranih investitora u BiH u 2021.

biznisinfo.ba

Reklama
Nastavite čitati

TEHNOLOGIJA

Miškovićev „Ananas“ ulazi na tržište BiH

Objavljeno

 

Od

Najveća regionalna platforma za elektroničku trgovinu Ananas, članica Delta Holdinga Miroslava Miškovića, planira ove godine ući na tržišta Bosne i Hercegovine i Crne Gore, obznanila je danas na konferenciji za novinare viša potpredsjednica za strategiju i razvoj kompanije Delta Holdinga Marija Desivojević Cvetković.

– Platforma je u prošloj godini otvorila svoje urede u Sjevernoj Makedoniji, a u ovoj godini planiran je izlazak na nova tržišta regije, prije svega Crne Gore već u prvoj polovini godine. Smatramo kako ova zemlja ima veliki potencijal. Također, početkom druge polovine godine planiramo i ulazak na tržište Bosne i Hercegovine – kazala je Desivojević Cvetković.

Ananas na crnogorsko tržište neće ući putem akvizicije postojećeg e-trgovca kako je to uradio u Sjevernog Makedoniji nego izravno. Cvetkovićeva je najavila i širenje na tržišta Albanije i Kosova.

Manager.ba

Nastavite čitati

TEHNOLOGIJA

Google lansirao Gemini, odgovor na Chat GPT

Objavljeno

 

Od

Google je u srijedu lansirao ono što smatra svojim najvećim i najsposobnijim modelom vještačke inteligencije dok raste pritisak na kompaniju da odgovori kako će unovčiti AI.

Veliki jezički model Gemini uključivaće paket od tri različite veličine: Gemini Ultra, njegova najveća, najsposobnija kategorija; Gemini Pro, koji se prilagođava širokom rasponu zadataka; i Gemini Nano, koji će koristiti za specifične zadatke i mobilne uređaje.

Za sada, kompanija planira da licencira Gemini korisnicima putem Google Clouda za korištenje u vlastitim aplikacijama. Od 13. decembra programeri i poslovni korisnici mogu pristupiti Gemini Pro putem Gemini API-ja u Google AI Studiju ili Google Cloud Vertex AI. Android programeri takođe će moći da grade s Gemini Nano.

Gemini će se takođe koristiti za pokretanje Googleovih proizvoda kao što su njegov Bard chatbot i Search Generative Experience, koji pokušava odgovoriti na upite pretraživanja tekstom u stilu razgovora (SGE još nije široko dostupan).

Gemini Ultra je prvi model koji nadmašuje ljudske stručnjake na MMLU-u , koji koristi kombinaciju 57 predmeta kao što su matematika, fizika, istorija, pravo, medicina i etika za testiranje znanja o svijetu i sposobnosti rješavanja problema, kompanija je rekla u blog postu u srijedu. Navodno može razumjeti nijanse i razmišljanje u složenim temama.

Gemini je rezultat velikih zajedničkih napora timova Googlea, uključujući naše kolege iz Google Researcha – napisao je izvršni direktor Sundar Pichai u objavi na blogu u srijedu. “Izgrađen je od temelja da bude multimodalan, što znači da može generalizovati i neprimjetno razumjeti, djelovati i kombinirati različite vrste informacija uključujući tekst, kod, audio, sliku i video.”

Reklama

Počevši od danas, Googleov chatbot Bard koristit će Gemini Pro za pomoć s naprednim razmišljanjem, planiranjem, razumijevanjem i drugim mogućnostima. Početkom sljedeće godine pokrenuće “Bard Advanced”, koji će koristiti Gemini Ultra, rekli su rukovodioci  u razgovoru s novinarima u utorak. Predstavlja najveće ažuriranje Barda, njegovog chatbota sličnog ChatGPT-u, prenio je SEEbiz.

Nastavite čitati

U trendu