Connect with us

ANALIZE

Koliko je tržište BiH zrelo za učestaliju online kupovinu?

Objavljeno

 


Kompanije koje imaju vlastite e-shop platforme su najčešće one koje se bave trgovinom na malo i veliko i alocirane su u većim gradovima u Bosni i Hercegovini (Sarajevo, Banjaluka, Tuzla), pokazuje istraživanje MarketMakers Sarajevo i agencije Valicon, u sklopu projekta unapređenja e-trgovine u BiH koji se realizira zajedno sa konzorcijskim partnerima Kolektiv (mojposao.ba) i Helvetas Swiss Incoorporation, izvještava Indikator.ba.

Projekt je fokusiran na kreiranje kvalitetnih prilika za zapošljavanje mladih i to u sektorima IT-a, turizma, te izvozno orjentiranih profesionalnih usluga. Jedna od četiri projektne inicijative za razvoj IT sektora se odnosi na razvoj e-tržišta u BiH.

Istraživanje je pokazalo da je obzirom na kanale prodaje, kod kompanija u BiH još uvijek najviše zastupljena tradicionalna (offline) prodaja, dok online prodaja ne zaostaje, te dvije trećine kompanija navodi da posluje online. Nakon toga, kompanije prodaju i putem direktne prodaje na adresu, putem telefona/pošte i kroz prodaju u drugim objektima, većim trgovačkim
lancima.

Kompanije koje, između ostalog, svoje proizvode/usluge nude putem e-shopa, koriste i druge online prodajne kanale, prije svega društvene mreže, ali i oglašivačke stranice (olx.ba) ili web trgovine za grupnu prodaju (ekupi.ba).
Ipak, prema iskustvu ovakvih kompanija najučinkovitiji online kanal, u pogledu ostvarenih prihoda, je e-shop, a zatim vlastita web stranica, te prodaja na oglašivačkim stranicama.

S druge strane, kompanije koje nemaju e-shop, njih polovina, prisutne su na društvenim mrežama i na oglašivačkim stranicama, te taj način online prodaje smatraju najučinkovitijim.

Kompanije koje već posluju putem vlastitog e-shopa imale su jasan cilj pri pokretanju e-shopa, a to je privlačenje novih klijenata, kupaca – onih do kojih
tradicionalnim, offline kanalima do tada nisu mogli doći. Nakon toga, polovina kompanija navodi da su e-shop otvorili jer žele ići u korak sa trendovima, konkurencijom, te da je otvaranje e-shopa jedan od logičnih koraka daljeg razvoja.

Reklama

Iako, prema riječima kompanija, sam proces otvaranja e-shopa nije uvijek tekao glatko. Kao najveći izazove prilikom otvaranja navode odabir proizvoda za prodaju putem e-shopa, ali i osiguravanje dovoljno količina, stanja robe, predstavljanje proizvoda i slično. Zanimljivo je da su zakonske regulative bile najmanja prepreka za otvaranje vlastitog e-shopa.

Što se tiče upravljanja e-shopom, za njegovo vođenje se uglavnom brinu stalno zaposlene osobe u kompaniji, te daljim širenjem i razvijanjem e-shopa, postoji potencijal u vidu novih zapošljavanja.

Kompanija koje imaju svoj e-shop najvećim dijelom prodaju fizičke proizvode (85%), nakon toga slijede usluge (7%), digitalni proizvodi (6%), te iskustva (2%). Najzastupljenija kategorija proizvoda su tehnika i oprema (63%), modni asortiman (13%), igračke i pokloni (11%), te prehrambeni i FMCG proizvodi (8%) i dječja oprema (4%).
Većina kompanija (65%) koje imaju svoj e-shop su manje kompanije sa manje od 10 uposlenih.Primarno poslovanje kompanija koje imaju e-shop je unutar BiH (92%), tek rijetki posluju inostrano.

U pogledu načina plaćanja putem e-shopa, u velikoj većini slučajeva omogućavaju se različite forme plaćanja: najčešće plaćanje pouzeću pri dostavi (90%), plaćanje virmanom, po predračunu (52%), plaćanje debitnim ili kreditnim karticama (46%) i putem PayPala (26%). Najčešće kurirske službe koje koriste kompanije iz BiH su EuroExpress (42%), BH Pošta (38%), te X Express (14%), A2B (12%), Express One (10%), itd.

Kao glavni nedostaci poslovanja online, kompanije općenito navode nedostatak
interakcije sa kupcima (40%), upitnu sigurnost kupovine iz perspektive kupca (39%) (posebno istaknut problem kod kompanija koje već posluju online – 44%).

S druge strane, kompanije koje trenutno nemaju e-shop kao glavni razlog izostanka takvog vida prodaje navode općenito mali obim prodaje, manjak vremena da se bave otvaranjem eshopa, mišljenje da njihov proizvod/usluga nije pogodna za online prodaju, te na kraju i sumnja u isplativost same investicije. Također, određen procenat takvih kompanija smatra da su
troškovi postavljanja e-shopa previsoki, da je izvjestan nedostatak stručnosti u kompaniji za takav poslovni potez, te zbog toga svoje proizvode još uvijek prodaju većinom na tradicionalan (offline) način

Reklama

U konačnici, kompanije smatraju da je poslovanje putem e-shopa logičan slijed razvoja svake kompanije koja se bavi trgovinom/uslugama, te generalno nemaju otklon prema takvom vidu prodaje, ali imaju vidljivu bojazan u kojoj mjeri je samo tržište BiH iz aspekta kupaca, trenutno „zrelo“ za učestaliju online kupovinu.

Tako prema riječima mnogih poslovnih subjekata populacija u BiH je još uvijek nedovoljno osviještena po pitanju online kupovine, te radije bira tradicionalni način kupovine.

Tim MarketMakers projekta, najavio je skoro lansiranje e-commerce BIH portala, čiji je cilj edukacija tržišta kako bi se kupcima i prodavcima ponudila kvalitetna i sveobuhvatna slika o e-commerce-u, te olakšao ulazak u e-trgovinu.

Indikator.ba

BIZNIS

Đorđe Đoković širi biznis u Srpskoj

Objavljeno

 

Od

Banjalučka agencija „Legacy international“ u vlasništvu Đorđa Đokovića, mlađeg brata Novaka Đokovića, dobila je posao promocije Olimpijskog centra (OC) „Jahorina“ vrijedan oko 84.000 KM.

Kako se navodi u odluci o izboru najpovoljnije ponude, bila je ovo jedina ponuda koja je stigla na tender, javlja Akta.ba.

Procijenjena vrijednost ponude bez PDV-a je bila 72.200 KM, a Đoković je ponudio promociju za 72.180 KM bez PDV-a.

Agencija „Legacy international“ osnovana je u novembru prošle godine. Do sada nije imala dobijenih tendera, ali je bila zadužena za poslove oko organizacije teniskog ATP turnira „Srpska open“.

U banjalučku podružnicu registrovanu uplatio je kapital od 9.779,15 KM, a osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata. Đoković je direktor i vlasnik beogradske firme istog imena, koja se bavi organizovanjem teniskih turnira u Srbiji.

Đorđe Đoković je najmlađi je od trojice braće Đokovića koji se nakon profesionalnog tenisa posvetio biznisu, a do sada je realizovao nekoliko sportskih projekata.

Reklama

Osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata.

Inače, Đokoviću su česti gosti na Jahorini koja ima staze nazvane po Novaku Đokoviću.

Nakon mnogobrojnih posjeta porodice najboljeg tenisera, Novaka Đokovića, olimpijskoj planini prošle godine je postignut dogovor i o investicijama koje će ova porodica realizovati na Jahorini.

„Imamo tu čast da su naši česti gosti članovi porodice Đoković koji su sami po sebi svjetski poznat brend. Nakon privilegije koju smo dobili imenovanjem jahorinskih ski staza po imenu najpoznatijeg srpskog tenisera Novaka Đokovića sada Jahorina dobija i hotel u neposrednoj blizini upravo ovih staza. Naša vizija je da privučemo što više ovakvih investitora te da Jahorina u budućnosti ide rame uz rame sa najuspješnijima jer joj svim prethodno realizovanim taj status i pripada. Prije par dana na jednom kongresu sam saznao da je moj tim na koji sam beskrajno ponosan tim koji je sagradio najviše žičara na svijetu“, izjavio je tada Ljevnaić.

Dodao je da veliku zahvalnost duguje prije svega Srđanu Đokoviću sa kojim je kako kaže zadovoljstvo sarađivati i realizovati vizije koje su prije svega usmjerene na budućnost i naslijeđe za naredne generacije.

Sa ovom dogovorenom promocijom, čini se da se poslovna saradnja širi.

Reklama

Akta.ba

Nastavite čitati

ANALIZE

Suzbijanje cijena glavni zadatak

Objavljeno

 

Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)

Nastavite čitati

ANALIZE

Odjeća i obuća jeftinije u novembru ove godine u odnosu na lani, sve ostalo skuplje

Objavljeno

 

Cijene proizvoda i usluga koje se koriste za ličnu potrošnju u BiH, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u novembru su u prosjeku bile više za 0,2 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok su na godišnjem nivou u prosjeku više za 16,3 posto. (više…)

Nastavite čitati

U trendu