Connect with us

TRŽIŠTA

Cijene putarina su najviše na Balkanu?

Objavljeno

 


Problem je u tome što se gradnja auto-puteva u zemljama regiona finansira iz sredstava od naplate korišćenja auto-puta.

Iako zemlje Evropske unije imaju daleko bolji standard od balkanskih, Srbija, BiH, pa čak i Hrvatska koja je u EU, mogu da se „pohvale“ najvišim cijenama putarina.

Istraživalo se zašto, a sagovornik o ovoj temi je Safudin Čengić, iz Udruženja poslodavaca Federacije BiH.

Prema podacima javnih preduzeća, iznos putarine na pređenih deset kilometara u FBiH iznosi 0,60, u RS 0,48, u Hrvatskoj 0,64, a u Srbiji 0,33 evra.

– Očito da se na prostorima bivše Jugoslavije sve pokušava preliti na korisnike auto-puteva, i zbog toga se i određuju cijene koje su neprimjerene za naše uslove. Kada poredimo cijene auto-puteva u bilo kojoj evropskoj državi sa cijenama koje su u Bosni i Hercegovini, dolazimo do podatka da su bosanskohercegovačke cijene skuplje, i da za ono malo auto-puta što imamo plaćamo nesrazmerno visoku cijenu- navodi Čengić.

Cijene godišnjih karata u BiH su višestruko više od onih u Sloveniji, Austriji, Slovačkoj, a u Srbiji se, takođe, cijena godišnje karte određuje tako što se iznos putarine za određeni dio auto-puta pomnoži sa 400. U Hrvatskoj ova opcija ne postoji, ali se ostvaruju popusti u slučaju elektronske naplate putarine.

Reklama

Čengić kaže da je problem u tome što se gradnja auto-puteva u zemljama regiona finansira iz sredstava od naplate korišćenja auto-puta, dok se u mnogim drugim zemljama crpe resursi iz budžeta države i iz sredstava koncesionara koji će eksploatisati takve auto-puteve.

U Bosni i Hercegovini je dodatni problem što je i pitanje izgradnje auto-puta u rukama politike. Ima situacija gdje se od izgrađenih nešto više od 100 kilometara auto-puta, 80 kilometara nalazi u centralnom dijelu zemlje (deonica između Zenice i Tarčina), dok 20-ak kilometara čine dionice na sjeveru i jugu zemlje. Ostatak, koji bi trebalo povezati na panevropski Koridor Vc, čeka na realizaciju.

– Svaka država prvo gradi auto-puteve tamo gdje je najveća frekvencija i gde je isplativost te gradnje, dok mi u Bosni i Hercegovini gradimo auto-put koji od naplate putarina ne može pokriti ni plate onih koji rade na naplatnim rampama. Normalno da svaka ekonomija zavisi od kvalitetne infrastrukture i da bi za nas, kao poslodavca, bilo iznimno važno da imamo ne jedan, već nekoliko auto-puteva u nekoliko pravaca – zaključuje Čengić.

 

(Srbija danas / Radio slobodna Evropa)

Reklama

TRŽIŠTA

Pica u Hrvatskoj među najskupljim u EU

Objavljeno

 

​Pice su u Hrvatskoj tokom 2022. poskupjele za 28.2 odsto, što je četvrti najveći rast u EU. (više…)

Nastavite čitati

ANALIZE

Suzbijanje cijena glavni zadatak

Objavljeno

 

Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)

Nastavite čitati

TRŽIŠTA

Kako će funkcionisati digitalni evro

Objavljeno

 

Digitalni evro projekt je „digitalizacije“ evropske zajedničke valute a takav bi novac bio elektroničko sredstvo plaćanja kojim bi se mogli služiti svi u evropodručju. (više…)

Nastavite čitati

U trendu