Connect with us

ANALIZE

Strah štednju drži nadohvat ruke

Objavljeno

 


Da sve više građana Srpske čuva novac pokazuje podatak da je štednja na kraju trećeg kvartala prošle godine iznosila 3,9 milijardi maraka, što je za šest odsto više u odnosu na kraj 2020. godine, a iako novac drže u bankama, ne oročavaju ga, jer su kamate veoma niske.

Pokazuju to podaci iz najnovijeg izvještaja Agencije za bankarstvo RS, prema kojem je štednja na kraju trećeg kvartala 2021. bila veća za 219 miliona maraka. Od ukupnog iznosa, oročena štednja građana čini oko 72 odsto i bilježi pad od jedan odsto, dok štednja po viđenju bez tekućih računa građana čini oko 28 procenata ukupne štednje građana i veća je za devet procenata u odnosu na kraj 2020. godine.

– Štednja građana po viđenju raste, dok oročena štednja pada, što može uticati na ročnu usklađenost aktive i pasive, na šta banke moraju obratiti posebnu pažnju – navedeno je u izvještaju Agencije.

Ekonomista Aleksandar Ljuboja pojašnjava za “Glas Srpske” da je prvi i osnovni razlog psihološki koji pokazuje da usljed velikih manipulacija na svjetskim tržištima i potresa dolazi do monopolskog ponašanja proizvođača kojima usljed pandemije nedostaje roba.

– To je sistem spojenih posuda gdje dolazi do prelijevanja poskupljenja iz jednog sektora u drugi. Svi ti faktori utiču na pojavu inflacije i smanjuje se vrijednost novca, a usljed toga imamo deregulisano finansijsko tržište koje u ovom momentu obiluje novcem koji je jako jeftin, a kamatna stopa na depozite veoma niska. Ljudi, usljed straha od toga šta će se desiti, a nemaju dovoljno da investiraju u nekretnine i zlato, uglavnom novac ostavljaju u banku, gdje je siguran, a opet nadohvat ruke u svakom trenutku – rekao je Ljuboja.

Istakao je da je došlo do enormnog poskupljenja trajnih materijalnih dobara, poput automobila ili stanova.

Reklama

– Konfuzija je u čitavom svijetu i jedino logično rješenje je da imate novac nadohvat ruke – rekao je Ljuboja i naglasio da vrijednost slobodnog novca pada velikom brzinom.

Izvještaj Agencije za bankarstvo pokazuje i da su ukupni krediti u posmatranom periodu iznosili 5,7 milijardi KM te da su veći za 173,4 miliona KM u odnosu na kraj 2020. godine. Najveće učešće u ukupnim kreditima od 48,7 procenata i dalje imaju krediti dati građanima.

Prema podacima iz izvještaja krediti građanima na kraju trećeg kvartala iznosili su 2,8 milijardi KM i veći su za sedam odsto. Povećanje kredita građanima odnosi se na kredite za opštu potrošnju u iznosu od 94,3 miliona, stambene kredite u iznosu od 58,8 miliona KM te kredite preduzetnicima za 14,7 miliona KM.

Ljuboja kaže da je rast zaduženja građana u proteklom periodu posljedica svega što se dešavalo u 2020. godini.

– Ta godina nije reper ni za šta, jer ju je obilježilo vanredno stanje izazvano pandemijom virusa korona. Sasvim je logično da u siromašnim zemljama, kakva je naša, potrošački krediti rastu – rekao je Ljuboja.

Zarada

Reklama

Bankarski sektor Srpske čini osam banaka, sa 282 organizacione jedinice i 2.936 zaposlenih. Prema podacima navedenim u izvještaju Agencije za bankarstvo RS, za treći kvartal prošle godine sve banke su iskazale neto dobit u ukupnom iznosu od 95,8 miliona KM, što je za 35,8 miliona KM više u donosu na isti period 2020. godine.

Glas Srpske

BIZNIS

Đorđe Đoković širi biznis u Srpskoj

Objavljeno

 

Od

Banjalučka agencija „Legacy international“ u vlasništvu Đorđa Đokovića, mlađeg brata Novaka Đokovića, dobila je posao promocije Olimpijskog centra (OC) „Jahorina“ vrijedan oko 84.000 KM.

Kako se navodi u odluci o izboru najpovoljnije ponude, bila je ovo jedina ponuda koja je stigla na tender, javlja Akta.ba.

Procijenjena vrijednost ponude bez PDV-a je bila 72.200 KM, a Đoković je ponudio promociju za 72.180 KM bez PDV-a.

Agencija „Legacy international“ osnovana je u novembru prošle godine. Do sada nije imala dobijenih tendera, ali je bila zadužena za poslove oko organizacije teniskog ATP turnira „Srpska open“.

U banjalučku podružnicu registrovanu uplatio je kapital od 9.779,15 KM, a osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata. Đoković je direktor i vlasnik beogradske firme istog imena, koja se bavi organizovanjem teniskih turnira u Srbiji.

Đorđe Đoković je najmlađi je od trojice braće Đokovića koji se nakon profesionalnog tenisa posvetio biznisu, a do sada je realizovao nekoliko sportskih projekata.

Reklama

Osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata.

Inače, Đokoviću su česti gosti na Jahorini koja ima staze nazvane po Novaku Đokoviću.

Nakon mnogobrojnih posjeta porodice najboljeg tenisera, Novaka Đokovića, olimpijskoj planini prošle godine je postignut dogovor i o investicijama koje će ova porodica realizovati na Jahorini.

„Imamo tu čast da su naši česti gosti članovi porodice Đoković koji su sami po sebi svjetski poznat brend. Nakon privilegije koju smo dobili imenovanjem jahorinskih ski staza po imenu najpoznatijeg srpskog tenisera Novaka Đokovića sada Jahorina dobija i hotel u neposrednoj blizini upravo ovih staza. Naša vizija je da privučemo što više ovakvih investitora te da Jahorina u budućnosti ide rame uz rame sa najuspješnijima jer joj svim prethodno realizovanim taj status i pripada. Prije par dana na jednom kongresu sam saznao da je moj tim na koji sam beskrajno ponosan tim koji je sagradio najviše žičara na svijetu“, izjavio je tada Ljevnaić.

Dodao je da veliku zahvalnost duguje prije svega Srđanu Đokoviću sa kojim je kako kaže zadovoljstvo sarađivati i realizovati vizije koje su prije svega usmjerene na budućnost i naslijeđe za naredne generacije.

Sa ovom dogovorenom promocijom, čini se da se poslovna saradnja širi.

Reklama

Akta.ba

Nastavite čitati

ANALIZE

Suzbijanje cijena glavni zadatak

Objavljeno

 

Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)

Nastavite čitati

ANALIZE

Odjeća i obuća jeftinije u novembru ove godine u odnosu na lani, sve ostalo skuplje

Objavljeno

 

Cijene proizvoda i usluga koje se koriste za ličnu potrošnju u BiH, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u novembru su u prosjeku bile više za 0,2 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok su na godišnjem nivou u prosjeku više za 16,3 posto. (više…)

Nastavite čitati

U trendu